2021-07-02, 21:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Fråga Paulo Roberto! Han är dömd, fast i första hand av allmänheten. Ebba är i samma klass som Paulo.

Skrev Roberto under ett strafföreläggande?

I juridisk mening tror jag att det är domstolens utslag - inte folkdomstolens utslag - som avses.
2021-07-02, 21:20
Medlem
Inom en månad kommer spillrorna av Kd att gå ihop med Sd.

Ebba kommer att tvingas gå på gatan för att betala sina skulder när skadeståndet krävs ut.

Där vann Löfven makten kommande fem år.
2021-07-02, 21:23
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Vad som spelar roll är att KD inte varit emot lagen. Eller är lagen fel nu helt plötsligt?

Vad är KD?

Om en lag är fel eller inte kan inte jag svara på. Det enda jag med säkerhet vet är att svenska folket inte gillar denna lag. Har svenska folket fel menar du?

Alla vettiga och hedervärda människor inser ju att Ebba inte handlat omoraliskt. Ja, hon har brutit mot en lag genom att säga sanningen om ett visst äckel, men den lagen är uppenbart orättfärdig.

Av det skälet tror jag inte sett KD kommer att missgynnas av detta, tvärtom.

Att just vänsterfolk är oförmögna att förstå dessa enkla sammanhang, är naturligtvis inget att förundras över.
2021-07-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Jag menade, tycker du att dagens lagar är stabilt förankrade i folks rättsmedvetande? Jag skulle svara "nja" där. Oavsett hur insatta riksdagsledamöterna är så tycker jag de gör fel när de stiftar lagar om exempelvis "danstillstånd"...

Enig. Det är förstås MSM som blåser upp det här struntet för att de vill förstöra för högerblocket.
Aida Hadzialic dömdes till bötestraff 2016 och avgick från sin ministerpost. Det var mumma för Flashback. Men Ebba är förstås mer värd att försvara.
2021-07-02, 21:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Skillnaden är väl att Mona Sahlin aldrig blev dömd för några grova brott.

Ebba är väl heller inte dömt för något grovt brott? Då skulle hon sitta i fängelse.

Mona fifflade konstant under hela sin politiska karriär vilket den bifogade meritlistan visar. Hur kan man ha förtroende för en sådan fifflare? Att dessutom sätta henne på en partiledarpost med aspiration som statsminister är väl alldeles för magstarkt?
2021-07-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Aida Hadzialic dömdes till bötestraff 2016 och avgick från sin ministerpost. Det var mumma för Flashback. Men Ebba är förstås mer värd att försvara.

Ja, håller med.. Många här inne verkar inte fullt så objektiva utan springer mer med i sina känslor..
2021-07-02, 21:31
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Alla vettiga och hedervärda människor inser ju att Ebba inte handlat omoraliskt. Ja, hon har brutit mot en lag genom att säga sanningen om ett visst äckel, men den lagen är uppenbart orättfärdig.

Av det skälet tror jag inte sett KD kommer att missgynnas av detta, tvärtom.

Att just vänsterfolk är oförmögna att förstå dessa enkla sammanhang, är naturligtvis inget att förundras över.

Om hon brutit mot en lag vet vi faktiskt inte. Det är fullt möjligt att hon hade friats vid en prövning.
2021-07-02, 21:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det är väl endast en semantisk diskussion om man kan använda ordet ”fälld” eller inte. Ett strafföreläggande är normalt en starkare indikation på skuld än en dom då ett strafföreläggande kräver ett erkännande.

Vi har har många politiker som har dömts för brott, det händer relativt ofta. Jag vet dock inte om vi har varit med om att en partiledare för ett riksdagsparti har dömts för brott de senaste 90 åren och suttit kvar.

Semantik behöver inte vara oviktigt, tvärtom. Emedan vissa försöker göra politik av juridiken, så behöver begreppen hålls tydliga.

Bondeförbundsledaren Gunnar Hedlund fälldes av HD för skattebrott 1953 när han också var statsråd i koalitionsregeringen med S. Han satt kvar i båda befattningarna, som partiledare ända fram till 1971. Det fanns redan 1953 de politiker och media som ville att han skulle avgå, men så blev det inte.

Citat:
Att Ebba skulle tjäna på det här politiskt ser jag som ren fantasi men det kan bli intressant med partiledare som anammar det som valstrategi.

Det kommer vi nog att få reda på tids nog.
2021-07-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
allt handlar om Ebbas utseende. Hade hon sett ut som Aida eller Mona hade det varit samma drev som de fick utstå. Hyckleri på hög nivå.
2021-07-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ebba är väl heller inte dömt för något grovt brott? Då skulle hon sitta i fängelse.

Mona fifflade konstant under hela sin politiska karriär vilket den bifogade meritlistan visar. Hur kan man ha förtroende för en sådan fifflare? Att dessutom sätta henne på en partiledarpost med aspiration som statsminister är väl alldeles för magstarkt?

Nej, det medger jag. Jag hade inte förtroende för Mona Sahlin. Men hon var inte dömd för något. Grovt förtal, som Ebba erkänner sig skyldig till, straffas med fängelse i upp till två år och ovanpå det skadestånd för kränkningen samt kompensation för ekonomiskt bortfall, vilket i det här fallet kan handla om hur mycket som helst.
2021-07-02, 21:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vad är det för jönserier om att hon ska avgå för ett strafföreläggande gällande förtal? Är ju ett totalt nonsensärende.
2021-07-02, 21:36
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Finns det fler brott som har två års fängelse i straffskalan som du sanktionerar?

Snarare att det finns saker som är kriminaliserade, fast de inte borde vara det. Att, vid ett enstaka tillfälle, upplysa de som lyssnar, om att någon som anklagar mig för att begå åldringsbrott, bedrägeribrott, utnyttja någons oförstånd och liknande, har ett brottsligt förflutet, det borde inte vara kriminellt.

Men, smartast hade varit att anmäla Binninge för allt skit han påstått, istället för att ge igen på samma sätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in