2021-07-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Antalet dagsböter avgörs av allvarligheten i brottet. Belopp på varje dagsbot avgörs av ekonomin.

1 000 kronor är det högsta beloppet per dagsbot. Hon kunde alltså inte få en högre bötessumma p.g.a. hennes ekonomi.
Japp, såg att den uppgift på 2000 kr Max jag fått var fel och att det var 1000 kr.

Min poäng var att dagsbot och inkomst inte är samma siffra vilken var påståendet.

Beräkningen framgår av den referens jag hade med ifall någon undrar.
Antalet dagsböter för ett brott kan variera mellan 30-150, dvs allvarlighetsgraden.
2021-07-02, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Har du exempel på liknande fall där påföljden blivit 2 år i buren ?

Ja där finns det flera exempel. Oavsett det, så är lagen tandlös här. Ebba borde ha dömt mycket hårdare. (Dock är nu allt förtroende för henne bortblåst)
2021-07-02, 19:12
Medlem
Asynjans avatar
Målnummer B3514-05 i Örebro tingsrätt, såg jag att någon skrivit, men har någon lagt ut FUP på åtalet mot Binning*?
2021-07-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det var min egen fritt ur minnet modernisering/tolkning av luthers ord. Kom på att det var bättre om jag citerade direkt. ...
Jag blir lite förvirrad, jag citerade din belackare, inte dig. Ditt inlägg var bra.
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
... Jag har svårt för att någon med kristen bakgrund är så dåligt förankrad i kristen tro.
Ja, givetvis. Hon bryter mot andemeningen i budordet. Men hon kanske är evangelisk framgångsteolog. De brukar ha synen att framgång är ett indirekt godkännande av Gud. Då är det inte så noga med detaljerna.
2021-07-02, 19:14
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jaha så du menar att Ebba nu handlar fel?! Att hon ger sig fast hon inte borde. Intressant vändning - hittills har jag inte sett dig anse Ebba handla fel i något avseende. Kanske kan ni i Ebba-stallet genom fortsatta skriverier här på Flashback få henne å tänka om och våga gå all-in

Jag trodde inte hon skulle bli dömd för att berätta en sanning. Nu får vi tyvärr inte veta om hon skulle blivit dömd, då hon offrar sig för partiets bästa.

Ebba gör säkert en massa fel, bara att i fastighetsaffären kan jag inte hitta några solklara sådana. Vad gäller förtalet, så tycket jag å ena sidan att Ebba har rätten på sin sida, men det var dumt att gå den vägen ändå.
2021-07-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Intressant ordval.

Jag underhålls att se folk kasta alla moraliska kompasser åt sidan så länge det är negativt för politiska motståndare.

Det är faktiskt lite lustigt, vi har ett regeringsunderlag i C som under året avslöjas att ha pedofiler i sitt toppskikt och där sker ingen som helst intern själv-reflektion.

När oppositionen i sin tur har medlemmar som avslöjar pedofiler offentligt så förväntas dessa skämmas för att sanning enligt lag kan innebära förtal.

Nej du pedofilkramaren, det finns ingen sund människa som låter sig övertygas av att detta är ett rimligt utfall. Vi kan väl höras vid nästa opinionsundersökning?
Halmgubbe, jag har ingenting till övers för vare sig Centern eller pedofiler. Men i sak ursäktar inte det ena det andra, som du verkar tycka.
2021-07-02, 19:16
Medlem
kubuns avatar
Hörde nu på 4:ans nyheter att JB med ombud redan bestämt sig för att gå vidare och ämnar inleda förhandlingar med Ebba avseende ett frivilligt skadestånd.

Svajar ordentligt nu för Ebba och sossarna menar att hon bör avgå eftersom även det är praxis, men Ebba har ju fått grönt ljus av KD som tydligen menar att Ebba är undantagen från en riksdagsledamots förhållningsregler om att inte bryta de lagar riksdagen instiftar
2021-07-02, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag trodde inte hon skulle bli dömd för att berätta en sanning. Nu får vi tyvärr inte veta om hon skulle blivit dömd, då hon offrar sig för partiets bästa.

Ebba gör säkert en massa fel, bara att i fastighetsaffären kan jag inte hitta några solklara sådana. Vad gäller förtalet, så tycket jag å ena sidan att Ebba har rätten på sin sida, men det var dumt att gå den vägen ändå.
Finns det fler brott som har två års fängelse i straffskalan som du sanktionerar?
2021-07-02, 19:17
Medlem
Ebba borde inte ha haft en sådan stor glappkäft. Det är förståeligt att hon inte var inläst på lagen även om den aktualiserats i samband med meetoo. Hennes agerande i närtid är berömvärt förutom att hon menar att hon inte begått något brott. Att flertalet medborgare också är av den uppfattningen saknar betydelse när det gäller ett medgivande.En politiker skall stå upp för lagen tills att den är ändrad. Politiskt har det nog mindre betydelse eftersom så många anser att sanningen alltid skall få framföras.
Flertalet är inte insatt i alla de överväganden som gjordes när lagen infördes. Men förhållanden kan ändras över tid. En moderatpolitiker motionerade om en förändring av denna lag 2019. Vet ej vad som hände sedan !
2021-07-02, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hörde nu på 4:ans nyheter att JB med ombud redan bestämt sig för att gå vidare och ämnar inleda förhandlingar med Ebba avseende ett frivilligt skadestånd.

Svajar ordentligt nu för Ebba och sossarna menar att hon bör avgå eftersom även det är praxis, men Ebba har ju fått grönt ljus av KD som tydligen menar att Ebba är undantagen från en riksdagsledamots förhållningsregler
KDs stöd till förövare når nya höjder!
2021-07-02, 19:18
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Ebba är en förebild för alla Cissi Wallin wannabes och erkänner men nekar i samma nu. Som CW sagt måste man äga sitt narrativ och sådetså.

Kvinnor och rösträtt, var där det spårade. Ebbas sidekick Sara Villanelle Skyttedal sen då.
2021-07-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja där finns det flera exempel. Oavsett det, så är lagen tandlös här. Ebba borde ha dömt mycket hårdare. (Dock är nu allt förtroende för henne bortblåst)

Ge mig något exempel ! Är absolut inget Ebbafan men jag vill ha klarhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in