2021-07-02, 20:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
EBT är nu även hon en kriminell politiker som hojtar om "hårdare tag" mot de kriminella. Fälls man för grovt förtal kan man självklart inte sitta kvar som partiledare. Ja, om man inte är ett hycklande borgerligt as som Ebba Bush-Thor förstås. Aida Hadzialic avgick efter att hon ertappats med 0,2 promille i blodet. Ebba Bush-Thor sitter kvar trots att hon ertappats med grovt förtal.

Jag tror inte att man kan anses ha blivit fälld om man vidgår ett strafföreläggande. Emellertid har vi haft politiker förr som fällts för brott där allmänheten ändå ansett att lagbrottet varit ovidkommande i förhållande till gärningen. Ett utmärkt exempel är:

"För 80 år sedan, 1928, blev den socialdemokratiske partiledaren Per-Albin Hansson dömd för misshandel. Han hade överfallits av en nazistisk furir som gav honom ett knytnävsslag i ansiktet. Per-Albin Hansson svarade dock med ett rapp med käppen, så nazisten lade benen på ryggen. Furiren dömdes till tre månaders fängelse och Per-Albin till böter. Ryktet om att den blivande statsministern kunde försvara sig verkade dock stärkande för hans popularitet."
https://www.st.nu/artikel/28-mars-i-historien

Svensk lag med tillämpning var märklig redan på den tiden. Det är fullt möjligt att Ebba stärks av denna händelse.
2021-07-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
https://sverigesradio.se/artikel/ebba-busch-erkanner-fortal

Godtar strafföreläggande tydligen. Tror ni hon tog det nu med förhoppningen att det ska försvinna i allt brus kring regeringen? Kommer hon verkligen kunna sitta kvar på sikt? Finns det andra partiledare som varit dömda för liknande brott?

Tragiskt att rättssystemet bara fungerar för att fälla nån som har något att förlora, man kan ju ge sig själve fan på att vem som helst ur den svenska befolkningen skulle gå fri från detta åtal
2021-07-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det var något helt annat. Hon är jurist. Men hon verkar som politiker.
Jimmie är absolut ingenting. Men han verkar som politiker.
Jimmie? Varför pratar du om honom?
Vi diskuterade psykopat-Annie och ingen annan.
Hur som helst så har jag inget övers för en pedoälskare.
2021-07-02, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Tveksamt kan jag tycka. Men då skall man beakta att min insikt i det juridiska är en halv termins studier i civilrätt och straffrätt. Jag har respekt för de som är mer insatta.

Jag menade, tycker du att dagens lagar är stabilt förankrade i folks rättsmedvetande? Jag skulle svara "nja" där. Oavsett hur insatta riksdagsledamöterna är så tycker jag de gör fel när de stiftar lagar om exempelvis "danstillstånd"...

Citat:
Tycker egentligen att allt detta i grunden är en skitsak. Mitt förtroende för Ebba, som är sådär, har inte påverkats av allt detta.
Enig. Det är förstås MSM som blåser upp det här struntet för att de vill förstöra för högerblocket.
2021-07-02, 21:04
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tror inte att man kan anses ha blivit fälld om man vidgår ett strafföreläggande. Emellertid har vi haft politiker förr som fällts för brott där allmänheten ändå ansett att lagbrottet varit ovidkommande i förhållande till gärningen. "
Fråga Paulo Roberto! Han är dömd, fast i första hand av allmänheten. Ebba är i samma klass som Paulo.
2021-07-02, 21:11
Medlem
Ankan-mannens avatar
Otur eller dålig omdöme av KD att välja Ebba?
2021-07-02, 21:13
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hörde nu på 4:ans nyheter att JB med ombud redan bestämt sig för att gå vidare och ämnar inleda förhandlingar med Ebba avseende ett frivilligt skadestånd.

Svajar ordentligt nu för Ebba och sossarna menar att hon bör avgå eftersom även det är praxis, men Ebba har ju fått grönt ljus av KD som tydligen menar att Ebba är undantagen från en riksdagsledamots förhållningsregler om att inte bryta de lagar riksdagen instiftar

Vilken praxis? Socialdemokraterna valde ju Mona Sahlin som partiledare med den här digra "meritlistan"

https://www.reddit.com/r/svenskpolitik/comments/4hzajn/mona_sahlin_25_%C3%A5r_av_slarv_och_fusk_kan_hon_k omma/

Att Bush har rivit i åt en dömd barnsexförbrytare är väl småpotatis mot vad Sahlin pysslande med. Snacka om att kasta stenbumlingar i glashuset för sossarna.

Tiden efter denna lista så har Sahlin även fått domar för skattebrott. Men då var hon inte partiledare längre.

Det är väl upp till väljarna att avgöra om de anser Ebba lämpligt, knappast politiska konkurrenter.
2021-07-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Jag menade, tycker du att dagens lagar är stabilt förankrade i folks rättsmedvetande? Jag skulle svara "nja" där. Oavsett hur insatta riksdagsledamöterna är så tycker jag de gör fel när de stiftar lagar om exempelvis "danstillstånd"...

Enig. Det är förstås MSM som blåser upp det här struntet för att de vill förstöra för högerblocket.

Ja några försöker naturligtvis utnyttja Ebbas nuvarande situation. Det gillar jag inte.
Jag ogillar en del av den nya högern. Jag tänker på sd. Men jag försöker att se på saken utan att använda politiska glasögon. Allt för många, speciellt här på Flashback, har svårt för ett sådant förhållningssätt. Ebbas tal på Gotland för några år sedan höll hög klass. Jimmie och Stefan ligger i lä kan man säga.
2021-07-02, 21:16
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Otur eller dålig omdöme av KD att välja Ebba?

Hon ledde fram till ett bra valresultat vid valet 2018. Om hon rivit i åt en person som är dömd för sexbrott mot barn så tror jag nog en majoritet av Sveriges normala invånare gärna skakar hennes hand för.
2021-07-02, 21:17
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Fråga Paulo Roberto! Han är dömd, fast i första hand av allmänheten. Ebba är i samma klass som Paulo.

I Paolos fall ser nog de flesta kvinnan som offret. I detta fall är det nog väldigt få som ser den dömde barnsexförbrytaren som ett offer. Jo möjligen inom Centerpartiet kan finnas stöd för det f.d juridiska ombudet.
2021-07-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vilken praxis? Socialdemokraterna valde ju Mona Sahlin som partiledare med den här digra "meritlistan"

https://www.reddit.com/r/svenskpolitik/comments/4hzajn/mona_sahlin_25_%C3%A5r_av_slarv_och_fusk_kan_hon_k omma/

Att Bush har rivit i åt en dömd barnsexförbrytare är väl småpotatis mot vad Sahlin pysslande med. Snacka om att kasta stenbumlingar i glashuset för sossarna.

Tiden efter denna lista så har Sahlin även fått domar för skattebrott. Men då var hon inte partiledare längre.

Det är väl upp till väljarna att avgöra om de anser Ebba lämpligt, knappast politiska konkurrenter.

Skillnaden är väl att Mona Sahlin aldrig blev dömd för några grova brott.
2021-07-02, 21:19
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tror inte att man kan anses ha blivit fälld om man vidgår ett strafföreläggande. Emellertid har vi haft politiker förr som fällts för brott där allmänheten ändå ansett att lagbrottet varit ovidkommande i förhållande till gärningen. Ett utmärkt exempel är:

"För 80 år sedan, 1928, blev den socialdemokratiske partiledaren Per-Albin Hansson dömd för misshandel. Han hade överfallits av en nazistisk furir som gav honom ett knytnävsslag i ansiktet. Per-Albin Hansson svarade dock med ett rapp med käppen, så nazisten lade benen på ryggen. Furiren dömdes till tre månaders fängelse och Per-Albin till böter. Ryktet om att den blivande statsministern kunde försvara sig verkade dock stärkande för hans popularitet."
https://www.st.nu/artikel/28-mars-i-historien

Svensk lag med tillämpning var märklig redan på den tiden. Det är fullt möjligt att Ebba stärks av denna händelse.

Det är väl endast en semantisk diskussion om man kan använda ordet ”fälld” eller inte. Ett strafföreläggande är normalt en starkare indikation på skuld än en dom då ett strafföreläggande kräver ett erkännande.

Vi har har många politiker som har dömts för brott, det händer relativt ofta. Jag vet dock inte om vi har varit med om att en partiledare för ett riksdagsparti har dömts för brott de senaste 90 åren och suttit kvar.

Att Ebba skulle tjäna på det här politiskt ser jag som ren fantasi men det kan bli intressant med partiledare som anammar det som valstrategi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in