2021-07-02, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Poängen här är att Sd-väljarna, och sannolikt också M- och Kd-väljarna, vill veta hur invandrings- och kriminalpolitiken kommer se ut i ett blågult block. Dessa väljare skiter i om man ska betyg från tvåan eller trean, utan invandring och lag står som ohotad etta för dem.

Därför MÅSTE man göra upp om dessa två frågor INNAN valet, så att väljarna vet vad de får. Annars finns inga som helst förutsättningar för ett blågult block. Om du tänker svara undflyende igen så kan du lika gärna låta bli. Det vore mycket ärligare av dig att säga att du anser att L bör stå utanför ett blågult block om Åkesson spänner ögonen i Sabuni i valupptakten och säger att han tar invandring och lag, punkt slut, och så kan hon ta vad fan hon vill.
Om man utarbetar en gemensam valplattform kommer det visa sig där vad inriktningen är. Inte i alla detaljer kanske, men huvudsaklig inriktning där partierna har gett och tagit i olika frågor. Det här är det normala sättet att gå till val och samarbeta, men det är nästan bortglömt med dessa DÖKar och JÖKar där varje parti ska få ensamrätt att bestämma i ett bestämt antal punkter.
Citera
2021-07-02, 18:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Privatskolor eller friskolor? Jag tror Kakabave pratar om friskolor.

Hur som helst, det är ingen person någon på den borgerliga kanten egentligen vill samarbeta med så att inleda ett "samarbete" enbart för att komma makten är oseriöst. Man skulle hela tiden ha hotet över sig att hon kommer att flippa och orsaka en misstroendeomröstning. Det blir en gisslansituation för Kristersson, där all tid går åt att hålla Kakabave lugn. Vilken lekstuga, värre än Löfven.
Förlåt, friskolor menar jag.

Poängen skulle inte vara att regera på knackig grund. Relativt snart kunde UK konstatera att hans mandat är för klent och så utlysa extraval.
Citera
2021-07-02, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Förlåt, friskolor menar jag.

Poängen skulle inte vara att regera på knackig grund. Relativt snart kunde UK konstatera att hans mandat är för klent och så utlysa extraval.
Men då är det ett trixande och maktspel där syftet med "samarbetet" egentligen är att lura någon. Jag tycker Kristersson ska hålla sig för god för det. Han har ett toppenbra slagläge inför 2022 iom att han samarbetar med KD, L och SD. Ett SD som kommer plocka röster från S så att de blir halverade.

Och friskolorna ska vi väl inte avskaffa??
Citera
2021-07-02, 18:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Poängen här är att Sd-väljarna, och sannolikt också M- och Kd-väljarna, vill veta hur invandrings- och kriminalpolitiken kommer se ut i ett blågult block. Dessa väljare skiter i om man ska betyg från tvåan eller trean, utan invandring och lag står som ohotad etta för dem.

Därför MÅSTE man göra upp om dessa två frågor INNAN valet, så att väljarna vet vad de får. Annars finns inga som helst förutsättningar för ett blågult block. Om du tänker svara undflyende igen så kan du lika gärna låta bli. Det vore mycket ärligare av dig att säga att du anser att L bör stå utanför ett blågult block om Åkesson spänner ögonen i Sabuni i valupptakten och säger att han tar invandring och lag, punkt slut, och så kan hon ta vad fan hon vill.

Jag har inget emot fler gemensamma utspel, t.ex. om kriminalpolitiken. Även där tror jag det finns en samsyn att bygga på. Liberalernas Johan Pehrson är ju en av hökarna i kriminalpolitiken, som länge ropat på hårdare tag.

Däremot tror jag inte att ett gemensamt valprogram är en bra idé. Där är partierna fortfarande för olika. Jag tror att det mest sannolika utfallet efter en blågul valseger är en M/KD-regering som tolereras av både SD och L, och förhandlar med dessa två partier om sin politik. Men jag utesluter inte andra lösningar. Mycket beror på valresultatet.
Citera
2021-07-02, 18:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Jag hade önskat att SD jobbade emot friskolor.
Nu valde de en annan linje och då bör krav kring friskolor vara bättre.
Sverige är det enda landet där skolor är en handelsvara och vissa börsnoterade. (Ägare alltså)...

Demografin ändrades så snabbt att vi blev tvungna att vända i den frågan. Nu är friskolor på många håll det enda sättet att få en svensk skola till dina barn. Utan dem så skulle alla skolor vara invandrarskolor då elever med utländsk bakgrund närmar sig 50 % totalt.
Citera
2021-07-02, 18:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Men då är det ett trixande och maktspel där syftet med "samarbetet" egentligen är att lura någon. Jag tycker Kristersson ska hålla sig för god för det. Han har ett toppenbra slagläge inför 2022 iom att han samarbetar med KD, L och SD. Ett SD som kommer plocka röster från S så att de blir halverade.

Om man kan byta ut den rödgröna regeringen redan nu med rimliga eftergifter till Kakabaveh så vore mycket vunnit. Man skulle kunna lägga grunden för en bra politik under nästa mandatperiod och sätta stopp för många av den rödgröna regeringens tokerier.
Citera
2021-07-02, 18:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Ja, kanske det.
Citera
2021-07-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag har inget emot fler gemensamma utspel, t.ex. om kriminalpolitiken. Även där tror jag det finns en samsyn att bygga på. Liberalernas Johan Pehrson är ju en av hökarna i kriminalpolitiken, som länge ropat på hårdare tag.

Däremot tror jag inte att ett gemensamt valprogram är en bra idé. Där är partierna fortfarande för olika. Jag tror att det mest sannolika utfallet efter en blågul valseger är en M/KD-regering som tolereras av både SD och L, och förhandlar med dessa två partier om sin politik. Men jag utesluter inte andra lösningar. Mycket beror på valresultatet.

Hur ska vi hantera deportringen av majorens adoptivbarn?
Citera
2021-07-02, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om man kan byta ut den rödgröna regeringen redan nu med rimliga eftergifter till Kakabaveh så vore mycket vunnit. Man skulle kunna lägga grunden för en bra politik under nästa mandatperiod och sätta stopp för många av den rödgröna regeringens tokerier.
Nyckelordet är "rimliga eftergifter". Det hon tog upp med sossarna är de förslag som hon anser borde komplettera deras politik. Skulle hon ta en diskussion med Kristersson är läget ett annat. Då finns det naturligtvis ett antal "röda linjer" som han inte får överträda. Han blir hennes gisslan.
Citera
2021-07-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Demografin ändrades så snabbt att vi blev tvungna att vända i den frågan. Nu är friskolor på många håll det enda sättet att få en svensk skola till dina barn. Utan dem så skulle alla skolor vara invandrarskolor då elever med utländsk bakgrund närmar sig 50 % totalt.

Än så länge beror det på vart i landet man bor och går i skola.
Håller med om problemet!
Citera
2021-07-02, 19:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nyckelordet är "rimliga eftergifter". Det hon tog upp med sossarna är de förslag som hon anser borde komplettera deras politik. Skulle hon ta en diskussion med Kristersson är läget ett annat. Då finns det naturligtvis ett antal "röda linjer" som han inte får överträda. Han blir hennes gisslan.
Kristersson kanske, men knappast SD. SD var tidigare emot friskolor, och med ett bra migration/ biståndsåtervandrings program försvinner anledningen SD hade till att vara för friskolor.
Edit;
Kakaduans hjärtefråga om hedersvåld är ju en sak hon delar med SD. Likaså frågan om fattigpensionärer. Jag är ganska säker på att Jimmie tagit upp fattigpensionärerna med UK redan.
Senast redigerad av LadySweden 2021-07-02 kl. 19:03.
Citera
2021-07-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag kan googla åt dig men jag fakturerar 2000 kr/timme + moms.

What, inte mer? Jag tar nästan 30% mer dem första 3timmarna, sen ökar det till 45% över ditt krav.

Så om du söker så skickar jag räkningen till dig sedan!!
Sök på du!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in