Citat:
Ursprungligen postat av
KansasCityFagot
Poängen här är att Sd-väljarna, och sannolikt också M- och Kd-väljarna, vill veta hur invandrings- och kriminalpolitiken kommer se ut i ett blågult block. Dessa väljare skiter i om man ska betyg från tvåan eller trean, utan invandring och lag står som ohotad etta för dem.
Därför MÅSTE man göra upp om dessa två frågor INNAN valet, så att väljarna vet vad de får. Annars finns inga som helst förutsättningar för ett blågult block. Om du tänker svara undflyende igen så kan du lika gärna låta bli. Det vore mycket ärligare av dig att säga att du anser att L bör stå utanför ett blågult block om Åkesson spänner ögonen i Sabuni i valupptakten och säger att han tar invandring och lag, punkt slut, och så kan hon ta vad fan hon vill.
Jag har inget emot fler gemensamma utspel, t.ex. om kriminalpolitiken. Även där tror jag det finns en samsyn att bygga på. Liberalernas Johan Pehrson är ju en av hökarna i kriminalpolitiken, som länge ropat på hårdare tag.
Däremot tror jag inte att ett gemensamt valprogram är en bra idé. Där är partierna fortfarande för olika. Jag tror att det mest sannolika utfallet efter en blågul valseger är en M/KD-regering som tolereras av både SD och L, och förhandlar med dessa två partier om sin politik. Men jag utesluter inte andra lösningar. Mycket beror på valresultatet.