2021-07-02, 10:02
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nu väntar jag mig att Flammarion kommer in och skuldbelägger dig på samma sätt som han skuldbelägger Snecker.
Varför tror du det?
Jag har ju rätt.
Citera
2021-07-02, 10:33
Medlem
[quote=Flammarion|76419123]
Citat:

Det där kallas generalisering.

Förstår inte vad du försöker säga här. En generalisering är fortfarande en generalisering.

Ja, men jag hävdar fortfarande att det är en generalisering att göra som Linda Snecker gör, och det finns inget som rättfärdigar en sån synd.

Nej det kallas bygga en slogan som så enkelt och tydligt som möjligt, gärna provokativt, sätter fingret på ett problem, och får folk att tänka.

men vissa vill nu inte tänka, utan läser provokationer bokstavligt.

Finns ingen feminism what so ever som seriöst nånsin hävdat att 100% av alla med manligt kön eller manlig könsidentitet begår våldtäkt.
Feminism pratar om maktoblanser och de strukturer/ normer som upprättar och underhåller dessa.

Feminism bygger på genusvetenskap som är sociologi som alltså avhandlar människan på GRUPPNIVÅ.
Citera
2021-07-02, 10:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Varför tror du det?
Jag har ju rätt.
Han tycker att inget rättfärdigar er synd.
Citera
2021-07-02, 12:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Men du förstår att Snecker hela livet fått höra att om litar på män och går med män på efterfest, bjuder hem män på te efter krogen, tackar ja till skjuts hem, går ensam hem från krogen eller i parken nattetid och då blir våldtagen så är hon dum i huvudet och får skylla sig själv så kanske lite av det har gått in? Men då skuldbeläggs hon för att hon lyssnat?

Hon skuldbeläggs inte för att hon är lyhörd och insiktsfull, utan snarare för att hon är hämndlysten i så fall, enligt den story du använder till hennes försvar.

I vilket fall är hennes uttalande ett skolexempel på den sortens generalisering som diskuterades.
Det är den typen av generaliseringar som hon och hennes anhang kritiseras för.
Jag tycker att kritiken är befogad.

Sen kommer du in på andra saker.

Om man t ex går hem ensam från krogen nattetid innebär det att man utsätter sig för en ökad risk att träffa på den farliga minoriteten män.
Det är ingen grund för påståenden som ”alla män är våldtäktsmän”.

Jag ser inget annat än en vilja till att skada och skapa kaos genom provokation här.
Citera
2021-07-02, 12:27
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej det kallas bygga en slogan som så enkelt och tydligt som möjligt, gärna provokativt, sätter fingret på ett problem, och får folk att tänka.

"Bygga en slogan" som pekar ut en grupp som förövare. Det låter läskigt bekant.
Jag uppskattar att du i alla fall är ärlig och inte försöker vända det till något ädelt.

Citat:
Finns ingen feminism what so ever som seriöst nånsin hävdat att 100% av alla med manligt kön eller manlig könsidentitet begår våldtäkt.
Onödig halmgubbe där. Jag anser att det är lika illa att avsluta en mening med "… nu säger ju inte jag att ALLA män …".

Citat:
Feminism pratar om maktoblanser och de strukturer/ normer som upprättar och underhåller dessa.
Feminism bygger på genusvetenskap som är sociologi som alltså avhandlar människan på GRUPPNIVÅ.
Jo, men i fallet män och våldtäkt är det inte statistiskt försvarbart att hävda att våldtäkt är en gruppspecifik egenskap hos män. Det är ett medvetet slarv med ont uppsåt.
Senast redigerad av Flammarion 2021-07-02 kl. 12:45.
Citera
2021-07-02, 12:48
Medlem
Vettefuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jo, men i fallet män och våldtäkt är det inte statistiskt försvarbart att hävda att våldtäkt är en gruppspecifik egenskap hos män. Det är ett medvetet slarv med ont uppsåt.
Den "förkrossande(?) majoriteten" av samtliga våldtäkter är begångna av män. Att det sedan är en "förkrossande(?) minoritet" av alla männen som begår dom, ändrar inte på det faktum att det, på gruppnivå, är män som står för lejonparten av problemet?
Citera
2021-07-02, 13:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetteful
Den "förkrossande(?) majoriteten" av samtliga våldtäkter är begångna av män. Att det sedan är en "förkrossande(?) minoritet" av alla männen som begår dom, ändrar inte på det faktum att det, på gruppnivå, är män som står för lejonparten av problemet?

Nej, på gruppnivå våldtar inte män. Det är som sagt inte statistiskt försvarbart att benämna egenskaper som gruppspecifika baserat på en grupps undantag.
I vilka andra sammanhang är det ok?

Gruppindelning är ju en konstruktion dessutom, så du kan dela in människor i vilka grupper du vill.
Stora som små. Vill du studera sexualförbrytare kan du skapa en grupp som du kallar Våldtäktsmän t ex. Då får du dessutom en väldigt relevant grupp eftersom en majoritet kommer att ha de egenskaper du är intresserad av att titta på.
Citera
2021-07-02, 13:50
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

men vissa vill nu inte tänka, utan läser provokationer bokstavligt.

Hur ska man läsa provokationer menar du?
"Krig är fred"?
Citera
2021-07-02, 16:26
Avslutad
Citat:
Hon skuldbeläggs inte för att hon är lyhörd och insiktsfull, utan snarare för att hon är hämndlysten i så fall, enligt den story du använder till hennes försvar.

I vilket fall är hennes uttalande ett skolexempel på den sortens generalisering som diskuterades.
Det är den typen av generaliseringar som hon och hennes anhang kritiseras för.
Jag tycker att kritiken är befogad.

Sen kommer du in på andra saker.

Om man t ex går hem ensam från krogen nattetid innebär det att man utsätter sig för en ökad risk att träffa på den farliga minoriteten män.
Det är ingen grund för påståenden som ”alla män är våldtäktsmän”.

Jag ser inget annat än en vilja till att skada och skapa kaos genom provokation här.
Flickfotograf och hon säger ju exakt samma sak att kvinnor måste se på alla män som våldtäktsmän.
Citera
2021-07-02, 18:25
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det kommer aldrig bli alla mäns fel eller ansvar.

Citat:
Flickfotograf och hon säger ju exakt samma sak att kvinnor måste se på alla män som våldtäktsmän.

Uppenbarligen inte.
Citera
2021-07-02, 18:35
Avslutad
Citat:
Uppenbarligen inte.
Jaså, vad tycker du flickfotograf säger då? Att kvinnor inte alls ska se på män som våldtäktsmän?
Citera
2021-07-03, 01:12
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Han tycker att inget rättfärdigar er synd.
De där tunga grejerna du håller på med börjar synas i det du skriver.
Gör något åt dina vanföreställningar.

Behöver du komma ut bland folk, kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in