2021-07-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur ska man tolka det här? Att det är fler inblandade?
ja klart flera är medskyldiga.
Mördaren satt väl bakpå en moped,och det bör ha funnits en fysisk förare som körde mopeden.
Dessutom finns uppgifter om att det fanns två olika mopeder, kanske två till som ska plockas in.
Alla dessa fyra har bidragit o är medskyldiga till polismord.Alla fyra är förståss unga svagbegåvade stjärtgossar.
Senast redigerad av moshes 2021-07-02 kl. 17:53.
Citera
2021-07-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag tror inte på livstid tyvärr. Jag tror inte ens på tvåsiffrigt, någon länkade nyss till en artikel om en sjuttonåring som fick 2,5 år där straffvärdet var tolv år. Så om straffvärdet här är säg arton år blir det väl typ 3,5-4 år i fängelse. Möjligen att de tar i lite mer pga att offret var polis. Hoppas jag har inihelvete fel!!
Det är väl regel, det som du skriver. Men här har vi en kille som nyss kommit från ett straff på 1 år och 7 månader för mordförsök. Och detta är dessutom ett polismord. Som jag skrev nyss i ett inlägg så kanske det kan bli prövningstillstånd om det nu kan vara prejudicerande i HD, om inte HR kan döma honom till livstid. Man kan i alla fall alltid hoppas.
Citera
2021-07-02, 17:51
Medlem
17 år?

Jaha då kommer det att daltas med honom. Om det är han så är det ändå en mördare oavsett ålder och dessutom är det en polismördare för helvete! Om det är han spärra in honom för gott. Inget daltande.
Citera
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Vem tror som jag att någon från polisen kommer klippa killen om han döms? Han lär nog släppas när som helt då och då tar någon snut lagen i sina egna händer.

På 70/80talet hade det kunnat sluta så - men inte idag. Inte samma kaliber på dagens poliser.

Hade behövts en baseballiga alà Norrmalm i varje svensk stad numera.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Baseballigan
Citera
Medlem
Orobanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det går inte att döma en 17-åring till livstid. Det man kan hoppas på är att brottet bedöms som synnerligen svårt och att han därför kan dömas till fängelse. Annars är det sluten ungdomsvård i max 4 år..

Nej livstid blir det inte, även om det borde vara det. Det här monstret kommer inte berika Sverige. Tvärtom!

https://lawline.se/answers/kan-personer-under-18-ar-domas-till-fangelse
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoBigOrGoHome1975
Någon polis som klippte Jackie Arklöv när han avrättade en polis? - Nej.....
Så vad får dig att tro att någon polis skulle klippa en 17-åring? OM det nu är han...

Polisen sköt iofs Jackie Arklöv i ena lungan i samband med att han greps. Trots att han var obeväpnad..
Citera
2021-07-02, 17:52
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Enda chansen till att de kan, med säkerhet, påstå att GM inte hade polismannen såsom primärt mål, är att de har videobevis som måste vara av yttersta kvalité. För inte fasiken kan de vara så naiva att de går på hörsägen och ev. erkännelser från den nu gripne? INGEN kan vara så dum att de erkänner att polismannen var det primära målet! Därav, måste de ha annan bevisning. Jag tror dock att de famlar i mörkret och som vanligt vill förminska dådets allvarlighet - allt i Rosenbadsk anda...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man skall dömas från den ålder då brottet begicks.
Givetvis och jag förstår att det kommer att påverka straffmätningen, men jag har sett fall av 18-åringar som dömts till fängelse för brott de begick som 17-åringar och jag är därför osäker på om man kan tillämpa den påföljden på den som har fyllt 18 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Vem tror som jag att någon från polisen kommer klippa killen om han döms? Han lär nog släppas när som helt då och då tar någon snut lagen i sina egna händer.

Det kommer inte att hända. Det finns mig veterligen under de senaste decennierna inte ett enda känt fall från något land i hela Västvärlden där en vit person har utfört en dödlig hämndaktion mot någon icke-vit brottsling.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noovichook
haha, jag undrade också? media är ganska roliga och påhittiga med nya ord. allt för att tona ned och vinkla.
Det var Ulrika Åberg (kammaråklagare) som använde det ordet på pressträffen idag. Underligt ordval tycker jag.
Citera
2021-07-02, 17:53
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hur är det förresten med åklagaren ?

Är hon någon som har erfarenhet utav större fall, någon historik att tala om ?
Hörde henne i rättegångspodden där hon var en av åklagarna i "vår krog&bar-målet. Hon förhörde Adam Abdullahi och några till...

Väldigt saklig och smart
Citera
2021-07-02, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Javisst. Fängelse kan man få från 15 år, men de är mycket ovanligt.

Blir bara bli några år ändå med alla rabatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in