2021-07-02, 16:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Lite grann är det så man tänker.
Vad är det utifrån den synpunkten för effekt med invandringen? Dessa kan svårligen utöva ett tryck på de olika marknaderna. Går det inte att anställa dem får det ingen effekt, och har de inga pengar till bostäder får det liten effekt.
På ett sätt verkar det som att det mest blir ett projekt för att disciplinera och att skapa pengar för vissa.
Man skulle önska att politiker skulle få svara på sådana frågor.
Ett bättre alternativ vore att inte acceptera sådan invandring, även om det kostar lika mycket. Vi kan då spendera pengar på att verka i de länder som utvandringen kommer ifrån, och alla som vill kan anmäla sig för jobb där, lite grann som gamla tiders missionärer. Säkerligen skulle det också bli mycket billigare eftersom Sverige inte skulle skakas av lika stora motsättningar.
Det har inte mycket med trådens ämne att göra, men man borde kunna begära att partiledarna faktiskt redogör för vad deras drömsamhälle är.

Bortsett från opportunism, godhetssignalering, woke och att man vill slussa skattemedel till sina vänner i asylindustrin så finns det en annan liberal tanke.

I Nationalekonomin har man räknat människor som ekonomiska enheter som reagerar på ett visst vis angående arbete, skatter, välfärd etc. Men dessa teorier kommer från en tid när man studerade Europa, USA och Japan och utelämnar helt kulturella, religiösa, moraliska eller historiska skillnader. liberalismen tror ju inte på sådana skillnader. Så dessa modeller fungerade någorlunda trots att de inte kunde förklara var Japans och Tysklands ekonomier utvecklades bättre än Greklands och Argentinas. Men de tog aldrig Mellanöstern, Somalia eller Afghanistan i beaktande. Det var länder utanför den industrialiserade västvärlden och gick inte studera på samma vis. Därför tror nyliberaler som Annie att ett afghanskt låtsasbarn från Iran är helt utbytbar med en svensk, tysk eller japan. Alla föds ju som oskrivna blad i den liberal ideologin och kommer reagera exakt likadant i de ekonomiska modellerna.

Det är där liberalismen och marxismen liknar varandra.

En annan orsak är att liberaler är amerikaniserade så de antar att alla som kommer till Sverige är som hunsade mexikaner som sliter för en minimilön åt den amerikanska medelklassen. De kan inte förstå att muslimska somalier inte är katolska, spansktalande mexikaner med delvis en västerländsk europeisk bakgrund.
Citera
2021-07-02, 16:30
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jo men språkbruket har betydelse här, vi ska inte acceptera när de ljuger och säger att de är för minskad invandring när de i verkligheten är för att ta in fler.

Minskad invandring per år är de för men inte minskad invandring totalt sett.
Hur skulle 5000 per år (eller vad det nu kan röra sig om) inte vara en minskning från 100000 per år? Missförstå mig inte, jag skulle inte ha något emot noll eller negativ invandring, men att minska till enbart kvotinvandrare är ett steg åt rätt håll. Attityden allt eller inget kommer inte att leda någonstans.

Jämför med straffsatser. Jag skulle inte ha något emot dödsstraff för gängmedlemmar, men i väntan på det så är avskaffad ungdoms- och blatterabatt betydligt bättre än dagens situation. Om man motsätter sig det senare med motiveringen att det inte är tillräckligt långtgående så är man en idiot.
Citera
2021-07-02, 16:32
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Sant. Precis så är det.

Smygrasister kanske. En första fingervisning vore som sagt en omröstning om Löfven. Jag tror mer att det är troligt att några i L röstar för Löfven än att marxisten röstar för. Marxisten kan ju inte annat än att rösta rött i och med att Löfvens politik även i framtiden, tills budgeten, kommer att vara lika borgerlig som för två veckor sedan. Jag har en känsla av att det kommer att vara ett par liberaler som ger Löfven statsministerposten tillbaka.

Kanske blir det stöd från några liberaler alltså. Men Stefan har inte säkrat vänsterpartiet stöd utan att lova att de ska få förhandla om budgeten. Jag tror Nooshis tuppkam har växt så hon vill inte ge sig utan att komma tillbaks med mer än före förtroendeomröstningen.

Det kommer att hänga på om centern lovar att V ska få delta i budgetöverläggningarna. Ger C med sig har de öppnat för vänster men inte för sverigedemokraterna. Undrar hur mycket det kommer att kosta i kommande val?
Citera
2021-07-02, 16:33
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Hur skulle 5000 per år (eller vad det nu kan röra sig om) inte vara en minskning från 100000 per år? Missförstå mig inte, jag skulle inte ha något emot noll eller negativ invandring, men att minska till enbart kvotinvandrare är ett steg åt rätt håll. Attityden allt eller inget kommer inte att leda någonstans.

Jämför med straffsatser. Jag skulle inte ha något emot dödsstraff för gängmedlemmar, men i väntan på det så är avskaffad ungdoms- och blatterabatt betydligt bättre än dagens situation. Om man motsätter sig det senare med motiveringen att det inte är tillräckligt långtgående så är man en idiot.

Som jag skrev får du skilja på "minskad invandring" och "minskad invandring per år".
Vilket parti är verkligen för "minskad invandring" och inte bara "minskad invandring per år".?
Citera
2021-07-02, 16:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Intressant att partistyrelsen inte ställer upp i nästa val. Det är ju en ohållbar situation. Vadå, ska hon sköta hela Centerpartiet själv?

De måste välja nya men många erfarna lämnar riksdagen.
Citera
2021-07-02, 16:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Läste om grundlagen. Om statsministern redan är entledigad ska ingen statsministeromröstning ske. Det går direkt till talmansrundor

Ah okej.
Citera
2021-07-02, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Har man som Centerpartiet bestämt sig för att inte stöda en blå-brun allians, så lägger man inte ned rösterna eftersom det är samma sak som medlöperi. Är man däremot öppen för den andra sidan, då kan rösterna läggas ned i statsministeromröstningen, men kvar finns budgetproblemet som kräver en fyrpartiöverenskommelse.

Centerpartiet är således ingen vågmästare.
Brun?
Citera
2021-07-02, 16:38
Avslutad
Citat:
Som jag skrev får du skilja på "minskad invandring" och "minskad invandring per år".
Vilket parti är verkligen för "minskad invandring" och inte bara "minskad invandring per år".?

Det är samma sak. Du menar nog så här:

"Vilket parti är verkligen för 'minskat antal invandrare' och inte bara 'minskad invandring per år'?"
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kanske blir det stöd från några liberaler alltså. Men Stefan har inte säkrat vänsterpartiet stöd utan att lova att de ska få förhandla om budgeten. Jag tror Nooshis tuppkam har växt så hon vill inte ge sig utan att komma tillbaks med mer än före förtroendeomröstningen.

Det kommer att hänga på om centern lovar att V ska få delta i budgetöverläggningarna. Ger C med sig har de öppnat för vänster men inte för sverigedemokraterna. Undrar hur mycket det kommer att kosta i kommande val?

...alla i vänsterblocket (S/MP/C/V) hänskjuter frågan om budgeten till "senare i höst" och fattar beslut om Löfven som statsminister nu, sedan mumlar C resp V lite otydligt i frågan om hur budgeten skall gå igenom (och våra medier ställer ju inte frågor som kan riskera fälla Löfven ändå) och säger att den frågan får de ta då. Därmed har Löfven åter makten. Vad som sedan sker senare i höst är att Löfven fortsätter regera med en M/KD-budget fram till nästa val, han kommer inte att avgå före dess för en sådan petitess oavsett vad han lovat heligt och dyrt.
Citera
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Att man talar om en minskning över en viss tid (oftast på årsbasis) är underförstått, precis som i alla andra sammanhang. Det är ingen skillnad på dina begrepp.
Citera
2021-07-02, 16:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Har man som Centerpartiet bestämt sig för att inte stöda en blå-brun allians, så lägger man inte ned rösterna eftersom det är samma sak som medlöperi. Är man däremot öppen för den andra sidan, då kan rösterna läggas ned i statsministeromröstningen, men kvar finns budgetproblemet som kräver en fyrpartiöverenskommelse.

Centerpartiet är således ingen vågmästare.

Troligtvis har du rätt i det, C är en del av det rödgröna blocket. Vi får se nästa vecka när det blir skarp omröstning.
Citera
2021-07-02, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Brun?

Lustigt, det där vad man kallar oppositionen nuförtiden.

Är man sosse, kallar man den för "blå-brun"
Är man SD, kallar man den för "blå-gul"
Är man moderat, kallar man den för "borgerlig"
Är man DN, kallar man den "högerkonservativ".

M/SD/KD/L-blocket måste hitta på ett namn på sig själva. Makten över ordet är rätt jävla viktigt.
Senast redigerad av HemskeSven 2021-07-02 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in