2021-07-02, 16:15
Medlem
Enligt fängelsekundernas statusstege är det hög status att mörda poliser?

Jag har förstått att sexualbrottslingar har låg status.
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Vilken krimklubb är han med i?

Hur gammal är han i verkligheten?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
En hel del av er svamlar i nattmössan.

17-åringen kommer, om han döms, att dömas till fängelse. Glöm sluten ungdomsvård. Brottet är för allvarligt och lagrum finns för att lagföra 17-åringar som vuxna, och här torde kriterierna vara uppfyllda med råge. För att inte tala som signalvärdet i att döma en polismördare hårt.

Livstid vågar jag tyvärr inte hoppas på, men fängelse kan jag nästan sätta pengar på om 17-åringen döms.

Får han 9 år kan han väl vara ute om 6.

2027 cirka, ingen större skillnad
Citera
2021-07-02, 16:16
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Men visst, fortsätt ni med att göra HLR och pumpa sönder bröstkorgen (polisflickorna utförde dock på filmen bara något lätt, sporadiskt, hysteriskt och helt meningslöst duttande) på människor som har blivit skjutna eller knivhuggna, det kommer gå jättebra...

Hmm, har både sett och läst i FUP:ar om ambulanspersonal som gjort hlr på knivskadade. Somliga överlever somliga inte.

Vidare vet jag inte vilka filmer du sett men jag har sett åtminstone en där det tydligt syns att det är ordentliga kompressioner som utförs. Löjligt av somliga att kalla poliserna för ”hysterikor” då de agerar 100% klanderfritt. Att de skriker är för att de försöker väcka Andreas, självklart också för att de är skärrade och fulla av adrenalin. Du skulle väl klappat honom på kinden och sagt att det är kört?
Citera
2021-07-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbkansugamin
Om ni seriöst tror han får ungdomsvård kanske ni borde vakna upp och dofta kaffet.
17-åringen som felsköt på väderil hösten -19 fick tolv år i fängelse, ni tror alltså en polismördare kommer lättare undan?
Inte konstigt att alla med lokalkännedom om biskop övergett fb, så mycket schizon som vädrar hjärnspöken offentligt.
Jag hoppas verkligen du har rätt. Straffpåföljderna i Sverige är ett skämt, framförallt när det gäller omyndiga.
Citera
2021-07-02, 16:17
Moderator
-Info-s avatar
GP skriver ungefär samma sak som Samhällsnytt:

GP:

Citat:
Enligt uppgifter till GP är den misstänkte född 2004 och knuten till ett gäng i Norra Biskopsgården. En person med insyn i konflikten betraktar honom som "mycket aktiv".

Han är också dömd för en knivattack mot en ung man i grupperingen i Södra Biskopsgården. Knivöverfallet skedde vid Eketrägatan, ombord på en spårvagn under färd på Hisingen.

Mannen, som idag är 17 år, fick syn på fiender från Södra gruppen – och utan förvarning högg han en av dessa i nacken med en kniv.

Ynglingen menade själv i förhör att han haft en kniv på sig för att kunna försvara sig för han hade hört den dagen att folk var ute efter honom.

Han trodde att de tre killarna från Södra gruppen skulle attackera.

Tingsrätten avfärdade 17-åringens förklaringar och dömde honom i mars 2020 till ett års sluten ungdomsvård för mordförsök och olaga hot.

Vid tidpunkten för brotten var den nu gripne och anhållne mannen endast 15 år gammal.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/en-man-gripen-f%C3%B6r-polismordet-i-biskopsg%C3%A5rden-1.50545586

Samhällsnytt (31 mars 2020):

Citat:
Den 13 november 2019 knivhögg Ahmed, då 15 år, en 17-årig passagerare på en spårvagn i Göteborg. Hugget orsakade en 6 cm djup sårskada i halsen på offret, som vi kallar ”Henrik”. Nu döms Ahmed för mordförsök – men till ett mycket lågt straff.

https://samnytt.se/15-arige-ahmed-domd-for-mordforsok-efter-knivhugg-far-lagt-straff/
Citat:
Ahmed ställde sig då upp och högg Henrik i halsen med en kniv han hade tagit med sig ”för att ha i självförsvar”.
Citat:
Ahmed var 15 år vid brotten och då gäller speciella regler när tingsrätten ska bestämma påföljd. Normalt anser rätten att straffvärdet för ett brott av detta slag ligger på 8 års fängelse.

Men då Ahmed är ung blir det så kallade straffmätningsvärdet istället 1 år och 7 månader. Då sluten ungdomsvård inte har villkorlig frigivning räknas det av från ungdomsvården och Ahmed döms därmed till 1 år i sluten ungdomsvård.
Citera
2021-07-02, 16:18
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Oavsett vad en eventuell gärningsman säger blir det ändå mord. Man får liksom inte skjuta folk i Sverige även om de är civila, tvärtom skulle jag tro att det skulle vara en försvårande omständighet att erkänna att man medvetet tagit en risk och haft ihjäl en oskyldig.

Ja, jag skulle hålla med dig om vi levde i ett land med ett normalt förhållningssätt till våra lagar - där man inte försöker hitta förmildrande omständigheter i allt och alla. Självklart skulle det vara mest illa och försvårande om GM erkände att denne mördade polisen, i berått mod, bakifrån och i vetskap om att denne var polis. Inget annat scenario toppar detta, men så kommer inte facit skrivas - sanna mina ord.
Citera
Medlem
bdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enligt uppgifter är den gripne en 17-åring som tidigare dömts för mordförsök på en person som kopplas till gängkonflikten i Biskopsgården.

17-åringen dömdes för att ha huggit sitt offer med kniv i nacken ombord på en spårvagn.

https://www.expressen.se/gt/polisen-skjutning--mellan-kriminella-han-kom-i-vagen/

Ursäkta om inlägget är upprepande. Men det verkar vara oklarheter här i tråden.

Edit: Brukar bli sluten ungdomsvård upp till 21 års ålder. Dvs fyra år i det här fallet. Sedan släpps han fri. Underbara Sverige.

Om man inte är dömd tidigare, vilket han verkar vara, så nej det stämmer inte.
Citera
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbkansugamin
Om ni seriöst tror han får ungdomsvård kanske ni borde vakna upp och dofta kaffet.
17-åringen som felsköt på väderil hösten -19 fick tolv år i fängelse, ni tror alltså en polismördare kommer lättare undan?
Inte konstigt att alla med lokalkännedom om biskop övergett fb, så mycket schizon som vädrar hjärnspöken offentligt.

Det var ju en ”olycka”. Jag hoppas du har rätt 12 år för en 17-åring är faktiskt en evighet.
Citera
2021-07-02, 16:19
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Såg det och var ser vi denna - på SVT-play....eller?

Här kan man följa Polisens pressträff, start 16.25

https://www.svtplay.se/video/31797779/nyheter-direkt/en-person-gripen-presstraff-med-goteborgspolisen?id=jkdprX1
Citera
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Det ryktas att det är den här personen, ryktas alltså:
https://samnytt.se/15-arige-ahmed-domd-for-mordforsok-efter-knivhugg-far-lagt-straff/

Somalier?
Citera
Medlem
Hahahaha så han e 17 år o om han blir dömd då han kmr komma ut när han e 21 och då ha mordförsök och mord på sitt register, vid två olika tillfällen. Bara i Sverige detta e möjligt😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in