2021-07-02, 14:39
Medlem
PuncturedBladders avatar
Hon hade rakryggat kunnat ta strafföreläggandet och gå relativt oskadad ut på andra sidan av den här historien. Istället väljer hon att försöka sig på krumbukten att erkänna brott men samtidigt förklara att hon anser sig oskyldig. Hon visar därmed att hon totalt saknar respekt för rättssystemet. Det var nog många, även de mest hängivna sympatisörerna, som idag tappade förtroendet för henne.
2021-07-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är bara glömma. Ebba Busch anser att det är lagen och rättsväsendet det är fel på och tycker inte att hon har gjort något fel. Hon säger det ju rakt ut.

Och på tal om andra länder, som hon drar upp själv i sitt s.k försvarstal, så hade det naturligtvis varit fullständigt omöjligt för en partiledare att sitta kvar efter att ha gjort sig skyldig till ett grovt brott i 99% av demokratierna världen över. Men Ebba är ju kvinna och söt så och då får man frikort för att förtala fula gubbar som ändå ingen gillar. Patetiskt.

”Fel på lagen” är så uruselt försvar eftersom Ebba är lagstiftare.
2021-07-02, 14:40
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
https://sverigesradio.se/artikel/ebba-busch-erkanner-fortal

Godtar strafföreläggande tydligen. Tror ni hon tog det nu med förhoppningen att det ska försvinna i allt brus kring regeringen? Kommer hon verkligen kunna sitta kvar på sikt? Finns det andra partiledare som varit dömda för liknande brott?

Att hon blev åtalad har nog med kändisfaktorn att göra. Skitord kastas i tid och otid mot folk utan att det blir rättssak av det. Åklagare lägger ner om det någon gång blir en anmälan. Men är en känd person inblandad ska rättvisa skipas enligt regelboken för att rättsväsendet ska signalera trovärdighet. Nu ville Ebba Busch avsluta ärendet och förhindra ännu mer uppmärksamhet i medierna som skulle bli fallet om det gick till rättegång. Klokt kanske.
2021-07-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det kan man tycka vad man vill om, men att som enskild person efter eget gottfinnande, definiera vilka lagar man ska följa eller inte som Ebba gör, hör inte hemma i ett rättssamhälle.
Fast det innebär ju att alla som sysslar med det som kallas civil olydnad eller kastar saker under demonstrationer inte heller hör hemma i rättssamhället?

Går du mot röd gubbe?

Jag menar du måste ju vara konsekvent med dina synpunkter…..
2021-07-02, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Hon hade rakryggat kunnat ta strafföreläggandet och gå relativt oskadad ut på andra sidan av den här historien. Istället väljer hon att försöka sig på krumbukten att erkänna brott men samtidigt förklara att hon anser sig oskyldig. Hon visar därmed att hon totalt saknar respekt för rättssystemet. Det var nog många av även de mest hängivna sympatisörerna som idag tappade förtroendet för henne.

Problemet för psykopater som har vind i seglen och blir förlåtna för sin omoral och dubbelmoral, är att de till slut går ett steg för långt och då fattar människor hur de egentligen är.
2021-07-02, 14:42
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Så det är bara förtal om en persons kriminella bakgrund är välkänd? Tack för klargörandet. Din jämförelse haltar betänkligt.

Jag skrev tvärtemot det du påstår att jag skrev. Det var inte heller en jämförelse.

Ditt svar visar även att du uppenbarligen inte vill veta hur svensk lagstiftning fungerar med dina frågor, mest troligt är det istället något löjligt försök att förringa det brott som EB har erkänt sig skyldig till.
2021-07-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nu har jag för mig att man inte kan dömas 2 gånger för samma brott. I det här fallet tror jag att hennes strafföreläggande innebär att hon inte kan dömas igen för samma brott hur gärna du än vill det.

Att kostnaden i det målet troligen är högt är enbart motpartens orsak. Jag tror du kommer att få det bekräftat sent i höst efter rättegången. Inget talar för där för att Esbjörn kommer att gå segrande ur den.

Ett erkännande är väl skäl för ny bevisprövning och rättegång i högre instans?
2021-07-02, 14:43
Medlem
Enydrions avatar
Smart av henne, det är ju riktigt att det i Sverige är förbjudet att säga sanningen, även när det är väldigt befogat att säga just sanningen...

Heder åt henne!
2021-07-02, 14:43
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Eftersom hon erkänner borde väl binninge ta tillfället och klämma henne på ett par millar. Och rättegångskostnaderna bör väl redan nu vara uppe i ett tvåsiffrigt antal miljoner? Lägg ner Kd och skicka subban till Säter.

Citat:
Nu har jag för mig att man inte kan dömas 2 gånger för samma brott. I det här fallet tror jag att hennes strafföreläggande innebär att hon inte kan dömas igen för samma brott hur gärna du än vill det.

Att kostnaden i det målet troligen är högt är enbart motpartens orsak. Jag tror du kommer att få det bekräftat sent i höst efter rättegången. Inget talar för där för att Esbjörn kommer att gå segrande ur den.
På text-TV står det att den förtalade mannen och hans ombud nu kan använda domen för att föra skadeståndsmål mot Ebba och det lär säkerligen komma och naturligtvis kommer mannen att tilldömas ett skadestånd.
2021-07-02, 14:44
Medlem
Citat:
Fast det innebär ju att alla som sysslar med det som kallas civil olydnad eller kastar saker under demonstrationer inte heller hör hemma i rättssamhället?

Går du mot röd gubbe?

Jag menar du måste ju vara konsekvent med dina synpunkter…..

De som kastat saker under demonstrationer skall dömas för våldsamt upplopp.
De är kriminella.

Gå mot röd gubbe? Inte straffbart.
2021-07-02, 14:44
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ett erkännande är väl skäl för ny bevisprövning och rättegång i högre instans?

Varför då? Hon har fått böter, Sahlin erkände ju det förfalskade intyget, blev ingen rättegång ..

Hade Binninge drivit det själv så hade han ju kunnat driva det i domstol och överklagat osv. .men nu var det väl staten som drev detta?
Senast redigerad av Enydrion 2021-07-02 kl. 14:47.
2021-07-02, 14:45
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Civil olydnad har ingenting att göra med saken. Ebba Busch har gjort sig skyldig till ett grovt brott i ett försök att påverka en pågående rättsprocess där stora ekonomiska intressen står på spel för henne personligen. Det är så långt ifrån civil olydnad man kan komma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in