2021-07-02, 14:28
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag!
Jag tycker vi bör försöka hitta en mer rättvisande terminologi. Typ att hon nu förekommer i belastningsregistret på grund av grov brottslighet. Inte så klädsamt för en partiledare. Har det ens förekommit tidigare?

Nej. Att en sittande partiledare döms för brott, än mindre grovt brott, torde vara unikt för Sverige.
2021-07-02, 14:28
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag håller med! Om KDs medlemmar och deras partistyrelse vill ha en högsta företrädare som är kriminell, är det deras förbannade rättighet!!

...och som inte vågar stå upp för sin egen yttrandefrihet!
2021-07-02, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jag!
Slug taktik av hennes försvarare, genom att godkänna ett strafföreläggande blir det en mycket mildare terminologi. Istället för att bli "dömd för grovt förtal" har hon nu "erkänt grovt förtal", för att citera kvällstidningarna.

Jag tycker vi bör försöka hitta en mer rättvisande terminologi. Typ att hon nu förekommer i belastningsregistret på grund av grov brottslighet. Inte så klädsamt för en partiledare. Har det ens förekommit tidigare?
Ja, för att citera Ebba Busch så "ska man kalla en spade för en spade" och självfallet bör man därför framhålla att Ebba Busch förekommer i belastningsregistret på grund av grov brottslighet.
2021-07-02, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nej. Att en sittande partiledare döms för brott, än mindre grovt brott, torde vara unikt för Sverige.
Mindre grovt? Det definierades just som grovt.
2021-07-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakunamatata
Det rättsliga straffet är jämförbart med straffet för sexköp, förutom att sexköp också medför social ostracisering.

Det är hemskt vad Thor gjort med sin makt och status hängt ut en människa (felaktigt!) som brottsling, och nu har hon erkänt sitt brott, men jag tycker inte det ska stanna vid där. Varför hängs inte hon ut som en hemsk människa i stil med Paolo, blir av med jobbet och alla säger upp kontakten med henne?

Hon ångrar inte ens sitt brott! Vilken fräckhet!

Paolo vågade åtminstone sitta i TV-rutan (inte skriva i något sketet inlägg) och ångra sitt agerande.

Hon erkänner sig skyldig till brott. Kan såklart bero på att hon nu inser att gärningen hon ostridigt utfört utgör ett brott. Men att hon inte insåg det då hon utförde gärningen. I så fall gör hon väl rätt i att nu erkänna brott. Eller?

Du skriver att hon nu inte ångar gärningen. Den informationen hittade jag inte. Kan ha missat - tydliggör då bara var den uppgiften framgår.

Till en helt annan sak, tvistemålet.

Jag har funderat en del på vad som vore det rimliga agerandet från hennes sida i denna sak. Efter att ha vägt alternativen mot varandra kan i vart fall inte jag se varför hon inte skulle ha tillgång till en rättslig prövning av en tvist där hon är part. Antingen hittar ju parterna då en förlikningslösning som båda parter kan acceptera. Eller så prövas frågan rättsligt av en domstol. Den väg som samhället valt som den mest lämpliga ska naturligtvis stå öppen för alla. Jag anser att alternativet, att en känd person ska skrämmas från få sin rätt prövad rättsligt, vore högst orimligt.

Samtliga personer som funderar på att ge sig in i en rättsprocess med allt som det innebär bör såklart ställa sig frågan om det är värt det. Men att därutöver även ålägga kända personer någon form av moraliska bördor i saken känns orimligt. Tvärtom väcker det synsättet hos mig viss avsmak och vittnar om underliggande ilska och irritation som inte är objektivt relevant för sakfrågan, om kända personer ska vara mer begränsade än andra till en rättslig prövning.
Senast redigerad av Sokofinn 2021-07-02 kl. 14:33. Anledning: Felstavning
2021-07-02, 14:31
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Det kan man tycka vad man vill om, men att som enskild person efter eget gottfinnande, definiera vilka lagar man ska följa eller inte som Ebba gör, hör inte hemma i ett rättssamhälle.

Det märks att du inte levt ett hårt liv eller har vänner som kommer från länder där det är brottsligt att göra saker, som det enligt lagen är brottsligt att göra. Se t ex situationen i Myanmar där det är förbjudet att gå utomhus. Se situationen i Eritrea där det är olagligt att skriva om demokrati. Se situationen i Sverige där det är olagligt att berätta för allmänheten att en person som arbetar med att upprätthålla lagen är dömd för ett så grovt brott som kvinnofridskränkning.

Det är bara nyansskillnader. Det är inte alla lagar som är bra. Men det kommer förstås alltid finnas paragrafryttare som t ex anger folk som cyklar över övergångsställen eller som sitter på flashback och ondgör sig över folk som Ebba som besitter något så ovanligt inom svensk politik som ryggrad.
2021-07-02, 14:34
Medlem
Citat:
Man får väl anta att hon inser att hon är skyldig enligt Sveriges lag men att hon anser att det finns en högre domare..
Hon är inte den första dömde förövaren som resonerar så.

Hon kan inte hävda att det är fel på lagen då hon ingår i just den församling som stiftar lagar.
2021-07-02, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det märks att du inte levt ett hårt liv eller har vänner som kommer från länder där det är brottsligt att göra saker, som det enligt lagen är brottsligt att göra. Se t ex situationen i Myanmar där det är förbjudet att gå utomhus. Se situationen i Eritrea där det är olagligt att skriva om demokrati. Se situationen i Sverige där det är olagligt att berätta för allmänheten att en person som arbetar med att upprätthålla lagen är dömd för ett så grovt brott som kvinnofridskränkning.

Det är bara nyansskillnader. Det är inte alla lagar som är bra. Men det kommer förstås alltid finnas paragrafryttare som t ex anger folk som cyklar över övergångsställen eller som sitter på flashback och ondgör sig över folk som Ebba som besitter något så ovanligt inom svensk politik som ryggrad.

Ryggrad? Att utsätta andra för det lidande som grovt förtal innebär, för att försvara sig mot att man försöker sno en äldre lätt dement man på hans färdesnesgård, är ryggradslöst och omoraliskt och inget annat. Skönt att Sverige har en lagstiftning som straffar sånt smuts!
2021-07-02, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Eftersom hon erkänner borde väl binninge ta tillfället och klämma henne på ett par millar. Och rättegångskostnaderna bör väl redan nu vara uppe i ett tvåsiffrigt antal miljoner? Lägg ner Kd och skicka subban till Säter.
Nu har jag för mig att man inte kan dömas 2 gånger för samma brott. I det här fallet tror jag att hennes strafföreläggande innebär att hon inte kan dömas igen för samma brott hur gärna du än vill det.

Att kostnaden i det målet troligen är högt är enbart motpartens orsak. Jag tror du kommer att få det bekräftat sent i höst efter rättegången. Inget talar för där för att Esbjörn kommer att gå segrande ur den.
2021-07-02, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey
Hon kan inte hävda att det är fel på lagen då hon ingår i just den församling som stiftar lagar.
Jag håller verkligen med om att det just i hennes fall, faller extra platt med tanke på att hon sitter i riksdagen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Så om någon politiker säger nu att Ebba Busch är en brottsling, så har denne politiker begått ett brott; nämligen grovt förtal?

Så om någon politiker, t ex Stefan Löfvén, säger nu att SD är nazister, så har han begått ett brott; nämligen grovt förtal?

Att Busch begått ett brott kan man redan läsa i de största tidningarna. Ej förtal att berätta detta.

Att kalla SD för nazister är ej förtal då partier ej kan förtalas.
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nej hon är inte dömd, hon har erkänt och får dagsböter via straffföreläggande från åklagaren.

.
i stort samma sak som en dom. Hon har erkänt sin brottsliga gärning och då straffet för gärningen är förhållandevis ringa behövs ingen rättegång. Ebba tog sitt förnuft till fånga eftersom åklagaren var beredd att åtala. Allt snicksnack om att den förtalade hade kapitaliserat på sin dom var just bara galenskap som det mesta är med Ebba.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande-och-dagsboter/
Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och det antecknas i belastningsregistret. Skillnaden är att åklagaren inte väcker åtal och det blir därmed inte heller någon rättegång.

Vid strafföreläggande skickas en blankett hem till den misstänkta personen, på vilken han eller hon erkänner brottet och accepterar straffet. Detta är frivilligt och man kan välja att låta åklagaren väcka åtal och att målet prövas av domstolen i stället.

Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in