Citat:
Ursprungligen postat av
lakunamatata
Det rättsliga straffet är jämförbart med straffet för sexköp, förutom att sexköp också medför social ostracisering.
Det är hemskt vad Thor gjort med sin makt och status hängt ut en människa (felaktigt!) som brottsling, och nu har hon erkänt sitt brott, men jag tycker inte det ska stanna vid där. Varför hängs inte hon ut som en hemsk människa i stil med Paolo, blir av med jobbet och alla säger upp kontakten med henne?
Hon ångrar inte ens sitt brott! Vilken fräckhet!
Paolo vågade åtminstone sitta i TV-rutan (inte skriva i något sketet inlägg) och ångra sitt agerande.
Hon erkänner sig skyldig till brott. Kan såklart bero på att hon nu inser att gärningen hon ostridigt utfört utgör ett brott. Men att hon inte insåg det då hon utförde gärningen. I så fall gör hon väl rätt i att nu erkänna brott. Eller?
Du skriver att hon nu inte ångar gärningen. Den informationen hittade jag inte. Kan ha missat - tydliggör då bara var den uppgiften framgår.
Till en helt annan sak, tvistemålet.
Jag har funderat en del på vad som vore det rimliga agerandet från hennes sida i denna sak. Efter att ha vägt alternativen mot varandra kan i vart fall inte jag se varför hon inte skulle ha tillgång till en rättslig prövning av en tvist där hon är part. Antingen hittar ju parterna då en förlikningslösning som båda parter kan acceptera. Eller så prövas frågan rättsligt av en domstol. Den väg som samhället valt som den mest lämpliga ska naturligtvis stå öppen för alla. Jag anser att alternativet, att en känd person ska skrämmas från få sin rätt prövad rättsligt, vore högst orimligt.
Samtliga personer som funderar på att ge sig in i en rättsprocess med allt som det innebär bör såklart ställa sig frågan om det är värt det. Men att därutöver även ålägga kända personer någon form av moraliska bördor i saken känns orimligt. Tvärtom väcker det synsättet hos mig viss avsmak och vittnar om underliggande ilska och irritation som inte är objektivt relevant för sakfrågan, om kända personer ska vara mer begränsade än andra till en rättslig prövning.