2021-07-02, 12:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den var "över" förra året också så här års. Sedan kom den tillbaka med besked efter skolorna öppnade.

Jag tror inte smittan är över. Nu har vi uppnått höga d-vitaminnivåer och de som smittas är yngre som inte blir så sjuka. Smittan fortsätter att sprida sig det är bara det att vi inte märker av det. Vår myndighet verkar ju inte speciellt intresserad av att göra något åt det heller, eller att ta reda på hur det ligger till med exempelvis en liten random undersökning så här mitt i sommaren.
Citera
2021-07-02, 12:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tror du på de sifforna själv? Ibland är det bra med lite kritiskt tänkande.

Vi har vissa årtal då vi haft större dödlighet denna period än vi haft på senaste åren och det finns bra statistik för senaste åren som säger att i snitt så avlider det runt 700 personer i influensan varje år och detta är med massvaccinering av riskgrupper.

Ändå väljer du att tro på att det på 80 och 90-talet bara avled runt 200 om året.

Influensavaccineringen är inte särskilt täckande ca 50% av 65+. Man måste själv ta initiativet så pigga pensionärer brukar hänga på låset. Jag skulle tro att många äldrebonden struntar i att hjälpa sina äldre. Det kostar ju det privata vårdgivaren pengar och besvär att ordna, så säger inte den demente åldringen till själv får det vara.
Det är väl på sådan ställen som alla influensadödsfall inträffar. Utgår jag från! Vården av den som inte kan tala för sig själv blir därefter, svag till usel.
Citera
2021-07-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är absolut ett coronafenomen att det plötsligt dött så många i säsongsinfluensa.
www.socialstyrelsen.se%2Fglobalassets%2Fsharepoint -dokument%2Fartikelkatalog%2Fstatistik%2F2020-4-67 37.pdf&usg=AOvVaw3Y377bO32nRxICd4ERr_QF

Ovilja att länka visar bara att man inte har rent mjöl i påsen eller att man inte har koll.

Jag erkänner villigt att jag inte har full koll på det jag länkar till ovan, men det finns ändå en utgångspunkt för en diskussion om antalet döda i säsongsinfluensa.

Svininfluensan är ett bra exempel på att man kan göra felaktiga bedömningar av antalet döda i världen.
https://www.vardfokus.se/internationellt/dodsfallen-i-svininfluensa-betydligt-fler-an-man-tidigare-trott/

Däremot tror jag inte att samma problem finns i ett I-land, men kanske kan någon presentera någon vettig länk till att flera tusentals personer dör i säsongsinfluensa i Sverige Edit: något år.

Handlar enbart om testfrekvens,testa mot *insert valfritt virus/bakterie* i samma omfattning som mot sars cov2 så KOMMER antalet avlidna med den testade patogenen skena.

Vad tror Ni är den vanligaste orsaken till dödsfall på äldreboenden under influensasäsong?
Tror Ni alla dessa testas och journalförs?

Alla vet detta men ingen har brytt sig innan, livets gång kallas det eftersom få utanför riskgrupp drabbas hårt....
Citera
2021-07-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Influensavaccineringen är inte särskilt täckande ca 50% av 65+. Man måste själv ta initiativet så pigga pensionärer brukar hänga på låset. Jag skulle tro att många äldrebonden struntar i att hjälpa sina äldre. Det kostar ju det privata vårdgivaren pengar och besvär att ordna, så säger inte den demente åldringen till själv får det vara.
Det är väl på sådan ställen som alla influensadödsfall inträffar. Utgår jag från! Vården av den som inte kan tala för sig själv blir därefter, svag till usel.

Det får väl ändå ses som ganska bra vaccintäckning?

Verkar ligga neråt 40% för yngre delen av 65+ och upp mot 60% för den äldre delen av 65+.

Sen alla inom sjukvården och äldrevården som vaccinerar sig.

Det är ju inte heller superovanligt med dödsfall även för yngre.

Enligt socialstyrelsens rapport så verkar det ju avlida 50-70 personer i influensa senaste åren som är under 65 år och runt 1100 personer under 40 år blir så sjuka att de hamnar i slutenvården.
Citera
2021-07-02, 12:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Handlar enbart om testfrekvens,testa mot *insert valfritt virus/bakterie* i samma omfattning som mot sars cov2 så KOMMER antalet avlidna med den testade patogenen skena.

Vad tror Ni är den vanligaste orsaken till dödsfall på äldreboenden under influensasäsong?
Tror Ni alla dessa testas och journalförs?

Alla vet detta men ingen har brytt sig innan, livets gång kallas det eftersom få utanför riskgrupp drabbas hårt....
Fram med fakta istället för en massa ordbajsande.
Fakta som visar att man anger felaktiga dödsorsaker i ganska stor omfattning skulle vara intressant tex.
Citera
2021-07-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Inte blir ”så sjuka”, well…. 1300 fullt friska sen tidigare -barn 0-12 år har sjukhusvårdats i Sverige för Covid-19, exkluderat alla tusentals barn med post covid. (Som douchebag folket älskar att hitta på att barnen ”låtsas”/”överdriver”.

Data? Socialstyrelsen. Bara gå in och läsa.

Myndigheten? följer svenska folkets ”ok” ”fortfarande extremt ovanligt”.

Socialstyrelsen har kämpat med att undanhålla data gällande barn. Dessa siffror kröp fram sinnrikt gömda i ett diagram som publicerades först våren 21.

Petter brodin/Dagensmedicin.se gick Februari -21, ut med data som visade att 200 barn 0-11 år (medianålder 8 år) intensivvårdats/inlagda på remautolog avd efter dessa insjuknat i Mis-C, dvs hyperinflammation med multiorgankollaps.

Svt kommenterade detta en gång med en inbjuden Svt-friendly ”epidemiolog”, där reportern full retard sa ”men det är väl fortfarande extremt ovanligt att barn blir svårt sjuka”.

200 extremt ovanligt 1300 extremt ovanligt svenska självsuggesterandet med mantran ser inga gränser, likaså tråden som samlar gruppboende förnekare/alkoholister som maniskt repeterar att sarscov19 är en vanlig förkylning ”barn får inga som helst allvarliga symtom”.

Tråden har blivit dessa retards ältande-dagboks soptipp.

Allt har kokats ner till ”inte vi” ”nån annan”.

Svensson har blivit expert på 2 dörrar.

Dörr 1 :

Ytterdörren.

Dörr 2 :

Mentala dörren.

Vetenskaplig litteratur/förnuftsbaserad medicin/insatser, sätts åt sidan för ”känslor”, myter.

Med tillhörande självsuggesterade sägner :

*Skwurt* *Skwurt* *kladd* *glitt* *klafs*

Handsprit mot luftburen aerosolsmitta.

What have you ”Visir” på konsum.

Runt 13000 barn akutvårdas pga fallolyckor under en 18-månaders period i Sverige. Alltså 10x fler än de som vårdats av covid. Var är alla hjälmar? Dessutom är de flesta av de 13000 friska barn utan underliggande sjukdomar. Det finns så många faror långt värre än covid. Sluta med er alarmistiska propaganda. Gå och göm er om ni är så rädda men låt oss andra leva ett normalt liv tillsammans med ett relativt normalt förkylningsvirus (om du inte är i en riskgrupp).
Citera
2021-07-02, 13:20
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den var "över" förra året också så här års. Sedan kom den tillbaka med besked efter skolorna öppnade.

Vi förstår att du hade en jobbig skolgång och vill hämnas på alla barn i Sverige. Men som tur är har vi inte ynkryggar som stänger skolor och förstör barns framtid för att några få är rädda och arga på samhället.
Citera
2021-07-02, 13:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Delta varianten var förra veckan, nu är det Lamda varianten som är den farliga, kom in i matchen

https://www.webmd.com/lung/news/20210629/lambda-covid-variant-discovered-in-uk

‘Lambda’ COVID Variant Discovered in UK

Kom ihåg, ta din spruta, säg upp bekantskapen med familj och vänner, använd mask och stanna inomhus! I solidaritetens namn.
Jo, men Lamda har inte fått så stor spridning ännu. Dessutom vet jag inte om den är farligare än Delta, men det kan ju mycket väl vara så.
Citera
2021-07-02, 13:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Absolut inte. När menar du att det kommer att ske? På Tisdag eller Torsdag nästa vecka? Om en månad? Du kan väl berätta?

Om jag får gissa tror jag det inträffar 6-8 veckor efter skolstart. Månadsskiftet sep/okt.
Citera
2021-07-02, 13:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror inte smittan är över. Nu har vi uppnått höga d-vitaminnivåer och de som smittas är yngre som inte blir så sjuka. Smittan fortsätter att sprida sig det är bara det att vi inte märker av det. Vår myndighet verkar ju inte speciellt intresserad av att göra något åt det heller, eller att ta reda på hur det ligger till med exempelvis en liten random undersökning så här mitt i sommaren.

Myndigheterna är mest till för de som arbetar där. Nu vill de ha semester och gör därför inga undersökningar.
Citera
2021-07-02, 13:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Runt 13000 barn akutvårdas pga fallolyckor under en 18-månaders period i Sverige. Alltså 10x fler än de som vårdats av covid. Var är alla hjälmar? Dessutom är de flesta av de 13000 friska barn utan underliggande sjukdomar. Det finns så många faror långt värre än covid. Sluta med er alarmistiska propaganda. Gå och göm er om ni är så rädda men låt oss andra leva ett normalt liv tillsammans med ett relativt normalt förkylningsvirus (om du inte är i en riskgrupp).

Ajabaja. Det vet du väl vid det här laget att det BARA är covid som förtjänar empati. De 7 barn som avled med covid 2020 är fruktansvärt. Jag är säker på att sarumanmyndigheten också gråter floder för de ca 10 barn som varje år dör pga "infektions- och parasitsjukdomar" (orsakskod A00-B99). Det var 5 barn 2020, men de är inte värda nåt.
Citera
2021-07-02, 13:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Vad är det de ska ta reda på genom en random undersökning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in