2021-07-02, 12:02
Medlem
Jag får Borderline-vibbar av Annie Lööf. (Jag vet inte varför.)
Citera
2021-07-02, 12:03
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om Löfven inte blir vald så lär Lööf få sonderingsuppdraget.

Sedan bör du begrunda att C är ett högerparti. Till skillnad från SD som är ett vänsterparti.

Sd är ett mittenparti i ekonomiska frågor. De skulle lika väl kunna förhandla med M som med S. Precis som den socialdemokratiska veteranen Vidar Andersson hävdat så finns det egentligen en samsyn över en rad viktiga samhällsfrågor, som energiförsörjning, försvar, migration mellan de tre största partierna S, M och Sd. Det bästa för landet vore att viktiga frågor avhandlades mellan dessa tre parter eftersom de representerar en stor majoritet av befolkningen och de är inte så extrema som småpartierna.

I dagens politik har socialdemokratin tagits som politiskt gisslan av de små extremistpartierna V, MP och C. Eller tagits och tagits, låtit sig ta kanske mera korrekt. Detta är inte bra för landet eller för förtroendet för demokratin. Vi har fått en slags Frankensteins regering vars underlag är ihopsatt av partier totalt olika syn på ekonomin. Men dessa tre delar dock samma huvudfråga som övertrumfar allting annat inom politiken och det är migrationen. Så länge som flödet av personer från jordens mest dysfunktionella samhällen hålls öppen finns det alltid utrymme för kompromisser dem emellan.

Vi kan säga att socialdemokratin har abdikerat från sin roll som ansvarstagande samhällsparti som ser till landets och dess väljares bästa, till att förfall ned i partipolitiskt spel där att bevara makten åt partiet är överordnat allt annat.

Centern är förövrigt ett högerextremt parti i fråga om ekonomisk politik. Svårt att se likheter med andra partier i Sverige, där även Moderaterna vill ha någon form av välfärdspolitik.
Citera
2021-07-02, 12:04
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Om Löfven inte blir vald så lär Lööf få sonderingsuppdraget.

Sedan bör du begrunda att C är ett högerparti. Till skillnad från SD som är ett vänsterparti.

Hur påverkar det Annie Lööfs försök till att få sitta på tronen? Inte alls skulle jag vilja säga. M, KD och nu L har investerat mycket för att skapa en allians som ju faktiskt har möjlighet att styra landet (med eller utan L i riksdagen). Jag tror säkert de inte har någon emot att C hoppar på tåget men de kommer aldrig låta AL hålla i taktpinnen. De är således inte intresserad av någon lösning i mitten. Klargör de detta tydligt för talmannen blir det ju lite fruktlöst att utse henne för sondering. Skulle väl vara som en strategi för att få henne att närma sig V.

C kommer av M, KD och L ses och behandlas som en politisk motståndare där enda intresset kommer vara hur många av deras väljarprocent man kan sno åt sig. Avståndstagande från C kommer bli viktigt i kommande valrörelse tror jag.
Citera
Medlem
S & C använder SD dagligen för att få igenom sin agenda. Ingen annan för göra det dock. För då är man rasist!
Citera
Medlem
Jag behöver hjälp.

AL säger att C kan samarbeta med den gamla alliansen, men absolut inte med SD.
Vilka sakfrågor är det som C och SD inte kan komma överens om?
Kan någon sammanställa en sådan lista, så att även jag förstår vad som menas.
Efter att ha sammanställt listan, kan du sedan även ange vilka av dessa sakfrågor som SD är beredda att kompromissa om för att få över C till det Blå-Gula laget.
Citera
2021-07-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet med Annie Lööf är inte att hon vägrar samtala med dem som står längst bort politiskt. Problemet är att hon inte vill kompromissa i sakfrågor med de som står nära politiskt ens.

Det är ju uppenbart vid det här laget att det viktigaste för Annie Lööf är frågor som handikapp invandring för att ordna klienter till assistansbolagen, import av asylbedragare för att sänka välfärdssystemen och göra arbetarklassen räddare, mer kriminella till våra förorter så att återigen otryggheten breder ut sig, och fler likande förslag. Eftersom (SD) har motsatt politik i dessa områden förstår jag att det blir svårt att samarbeta men med vänster-partiet borde det väl gå att hitta beröringspunkter?

Hade Annie Lööf tyckt att sakfrågor inom ekonomisk politik, som skatter eller villkor för företagande, varit det avgörande så hade det ju varit lätt att konstatera att (SD) är mer borgerliga än (S) åtminstone och det hade redan varit en högerregering med (SD) stöd. Men nu är inte ekonomin det viktiga utan WOKE, Postmodernism, Postkolonialism, Hat mot vita, etc, som är det viktiga uppenbarligen.

C jobbar på beställning av den yttersta ekonomiska eliten , som äger och styr våra storföretag och majoriteten av våra massmedia. De är inte intresserade av Sverigedemokrater som är folkliga och står på arbetstagarnas sida, de vill tex höja A-kassan. Centern vill också ha fler invandrare som dumpar löner, slår sönder vår jämlika samhällsmodell och gör att vi vanliga arbetstagare får mindre möjlighet att ställa krav.

M: Det skall löna sig att arbeta.
C: Det skall löna sig att äga.
Citera
2021-07-02, 12:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Hur påverkar det Annie Lööfs försök till att få sitta på tronen? Inte alls skulle jag vilja säga. M, KD och nu L har investerat mycket för att skapa en allians som ju faktiskt har möjlighet att styra landet (med eller utan L i riksdagen). Jag tror säkert de inte har någon emot att C hoppar på tåget men de kommer aldrig låta AL hålla i taktpinnen. De är således inte intresserad av någon lösning i mitten. Klargör de detta tydligt för talmannen blir det ju lite fruktlöst att utse henne för sondering. Skulle väl vara som en strategi för att få henne att närma sig V.

C kommer av M, KD och L ses och behandlas som en politisk motståndare där enda intresset kommer vara hur många av deras väljarprocent man kan sno åt sig. Avståndstagande från C kommer bli viktigt i kommande valrörelse tror jag.

Lägg till detta att defacto skulle en koalition mellan Sd, L, Kd och M bli en tämligen moderererad politisk blandning, en sorts "mittenparti" om man så vill.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jag får Borderline-vibbar av Annie Lööf. (Jag vet inte varför.)

Kanske, jag ser dock mer en narcissistisk personlighet med antisociala inslag. En person som är beredd att gå över lik för att få sin vilja igenom och som inte bryr sig om konsekvenserna för sin politik.

I USA har psykologer granskat varje president för att se hur mycket psykopatiska inslaget respektive president hade. Personer som Kennedy, Clinton och Trump kom högt där. Den enda presidenten som inte verkar ha några som helst drag av psykopati i personligheten var Jimmie Carter.

Det skulle vara intressant om något liknande gjorde på svenska partiledare. Jag är rätt övertygad vem som skulle toppa den listan.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Du får svårt att hitta några partier som har någon acceptans för att poliser avrättas.

Närmast kommer nog S. Som har en historik över att inte vilja ha folk i fängelse. Eller har du glömt att dom halverade strafftiderna 1983. Detta i en situation där kriminaliteten var rejält betungande.

Och socionomerna har inte släppt det greppet om S än. I deras värld är det socionomerna som skall lösa kriminaliteten.

Det är lätt att hitta partier som för en politik som leder till just att poliser avrättas. De främsta förespråkarna av den politiken är JÖK-partierna + V.
Citera
2021-07-02, 12:09
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Fast Annie Rööv har själv sagt att hon kommer inte tolerera att S gör sig beroende utav V.

Ja hon säger en sak men verkligheten är att de är beroende av V. Det kan väl ingen ha missat efter att regeringen fälldes när de skulle genomföra marknadshyror.
Citera
2021-07-02, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Jag behöver hjälp.

AL säger att C kan samarbeta med den gamla alliansen, men absolut inte med SD.
Vilka sakfrågor är det som C och SD inte kan komma överens om?
Kan någon sammanställa en sådan lista, så att även jag förstår vad som menas.
Efter att ha sammanställt listan, kan du sedan även ange vilka av dessa sakfrågor som SD är beredda att kompromissa om för att få över C till det Blå-Gula laget.

C vill ha mycket invandring, allra helst arbetskraftsinvandring av BILLIG arbetskraft. C vänder sig till företagsägare som vill ha billig arbetskraft.
M KD och SD vill helt stoppa arbetskraftsinvandring av lågavlönad arbetskraft, samt drastiskt minska asylinvandringen.

Detta är den största skillnaden.
M KD SD vill också satsa mer på välfärden än Centern som framför allt vill sänka skatter, framför allt för kapitalägare.
Citera
2021-07-02, 12:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Det som förenar det (ytterligare) nya nyaste nya M och SD är främst pragmatismen. När ärliga och välmenande människor möts till debatt övergår debatten i samtal, eftersom det är väldigt lätt att enas i problemanalysen.

Ett tydligt exempel på detta är Hanif Bali's debatt med den gamle socialdemokraten Johan Westerholm;

https://youtu.be/MCKRQzc7-qA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in