2021-07-02, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag säger väl inte att det finns fel i nå läroböcker.
Eller enligt mig finns det tvekssmheter iaf.

Och Rocefellers läroplan talar utmäjrkt engeslkaenio. Magnifikkadudu.
Ett råd: Korrektur läs dina inlägg innan du postar dem. Och det gäller inte bara det här.
Citera
2021-07-02, 04:34
Medlem
Citat:
Men ingen har ju nånsin kunnat bevisa den.
Släpp en sten. Den börjar falla mot marken. Det bevisar att stenen påverkas av en kraft. Den kraften kallas GRAVITATION. Därmed är den bevisad. (Och försök inte övertyga någon normal människa att Newtons rörelselagar är fel.)
Citera
2021-07-02, 05:42
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Släpp en sten. Den börjar falla mot marken. Det bevisar att stenen påverkas av en kraft. Den kraften kallas GRAVITATION. Därmed är den bevisad. (Och försök inte övertyga någon normal människa att Newtons rörelselagar är fel.)

Nej det behövs ingen kraft. Det kan lika gärna vara att stenen har högre densitet än luft.
Citera
2021-07-02, 07:13
Medlem
Citat:
Ja. Fått saker raka genom det. Så. Man är ju rätt van med att vatten fixar mitt jobb.
Så man fundrar ju då på om man skulle kunna gräva ut en fåra.i 20-30 mil som var kalibrerad vågrätt. Fyll med vatten.
Bygga ett stort jäkla vattenpass och inspektera.
Såna projekt vill jag se gjorda.
Det finns test på det tex discovery när man gjort med laser och titta på broar så ser man ju krökningen 😴🤪😱🥶
Kom fram med fysikt bevis
Senast redigerad av Eagle5555 2021-07-02 kl. 07:17.
Citera
2021-07-02, 07:47
Medlem
Citat:
Nej det behövs ingen kraft. Det kan lika gärna vara att stenen har högre densitet än luft.
Densitet har ingen riktning. Det är gravitationen som drar ner stenen mot marken.
Citera
2021-07-02, 07:51
Medlem
Citat:
Struntprat som har motbevisats otaliga gånger i den här tråden. Läs innantill.
Densitet är en egenskap hos materialet. En skalär storhet som inte har någon riktning. Det har uppenbarligen gravitationen.
Förklara hur din "densitetsskillnadskraft" får sin riktning. Ingen plattjordare har lyckats med det.
Förklara också hur ekvatirn kan ha längden 4000 mil samtidigt som avståndet nordpolen-ekvatorn är 1000 mil. Detta är omöjligt på den vanligaste plattjordkartan, där nordpolen är i mitten.
Citera
2021-07-02, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Densitet har ingen riktning. Det är gravitationen som drar ner stenen mot marken.

Det är vad du tror.
Men om vi lever på en platt jord är det här universums golv. Upp och ner existerar, exakt som det gör i verkligheten
Citera
2021-07-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Struntprat som har motbevisats otaliga gånger i den här tråden. Läs innantill.
Densitet är en egenskap hos materialet. En skalär storhet som inte har någon riktning. Det har uppenbarligen gravitationen.
Förklara hur din "densitetsskillnadskraft" får sin riktning. Ingen plattjordare har lyckats med det.
Förklara också hur ekvatirn kan ha längden 4000 mil samtidigt som avståndet nordpolen-ekvatorn är 1000 mil. Detta är omöjligt på den vanligaste plattjordkartan, där nordpolen är i mitten.

Jag kan inte så mycket om kartor och vem som gjort dom. Referenser till gamla kartor och sånt gör inte nån klokare här.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-07-02 kl. 09:39.
Citera
2021-07-02, 10:42
Medlem
Citat:
Ja. Fått saker raka genom det. Så. Man är ju rätt van med att vatten fixar mitt jobb.
Så man fundrar ju då på om man skulle kunna gräva ut en fåra.i 20-30 mil som var kalibrerad vågrätt. Fyll med vatten.

Du förstår uppenbarligen inte funktionen hos ett vattenpass. Det mäter vare sig "rakt" eller "vågrätt". Vattenpasset mäter vad som är lodrätt och nedåt. Och på en sfärisk jord är lodrätt samma sak som inåt sfärens centrum. Ditt "projekt" är med andra ord helt meningslöst.

Vidare är vattenpass ett bevis för tyngdkraft vilket i sin tur är ett bevis för en klotformad jord. Utan gravitation fungerar inte ditt vattenpass.

Citat:
Men ingen har ju nånsin kunnat bevisa den.

Varje dag du använder ditt vattenpass så bevisar du att det finns en nedåtriktad kraft.
Citera
2021-07-02, 10:43
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Ungefär som detta experiment?

https://youtu.be/4uwvx7-x98U

En video där dom visar hur vatten följer jordens krökning.
Dom har tre "stolpar" med 500 meters mellanrum.
Mellan dessa går en slang, så totalt över 1000 meter slang pratar vi om!!!
På varje stolpe hänger det en glasbehållare. Och allt är ihopkopplat.
På varje stolpe har dom sätt ut en skylt som via optisk kontroll sitter 100% optiskt vågrätt mellan varandra.
Så vid stolpe ett är nivån vid skyltens kant.
Vid stolpe två, 500 meter därifrån, är så klart nivån högre.
Vid stolpe tre är nivån lika hög som vid stolpe 1.
Citera
2021-07-02, 11:05
Medlem
Citat:
Jag kan inte så mycket om kartor och vem som gjort dom. Referenser till gamla kartor och sånt gör inte nån klokare här.
Jag är helt övertygad om att det inte gör dig klokare, om du verkligen tror på plattjordsidiotierna.

Men jag refererar inte alls till "gamla kartor och sånt". Jag refererar till MÄNSKLIGHETENS SEDAN TUSENTALS ÅR SAMLADE KUNSKAP. Vi VET att jordens ekvator är drygt 4000 mil. Vi VET också att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Det är bara löjligt att förneka de siffrorna. Om de vore fel, så skulle både sjöfarare och flygare ha påpekat det sedan hundratals år.

Det går inte att få de siffrorna på en platt jord. Däremot passar de utmärkt på JORDGLOBEN. Jordgloben är den enda karta som stämmer med uppmätta avstånd, ytor och vinklar. Alltså är jorden en glob.

Kan du visa upp en karta på den platta jorden som stämmer? Måste vara trivialt enkelt att avbilda en platt jord på ett platt papper. Varför har ingen plattjordare nånsin lyckats med det?
Senast redigerad av pewana 2021-07-02 kl. 11:09.
Citera
2021-07-02, 11:16
Medlem
Citat:

Så Newtons rörelselagar är felaktiga?

Har du möjligen lite bevis för det? Och kanske en alternativ hypotes som beskriver verkligheten bättre än rörelselagarna?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-02 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in