2021-07-01, 19:35
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Åk ut själv men det vågar ni inte som tror att jorden är platt.

Åker du ut om jag finansierar?
Jag har ingen som helst tro på att jag skulle klara det klimatet en längre tid.
Å vad ska du ut dit å göra?
Citera
2021-07-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vid varje mätpunkt ställer du utrustningen i lod vilket kompenserar för krökningen så vägen följer jordens yta.

Vad som är vertikalt gäller bara lokalt. Sätter du ner en pinne exakt vertikalt vid 0 och 20 mil kommer de att luta ifrån varandra.

Om man lyckas skrapa av alla oregelbunda attribut denna världen har och det är en glob så blir det så ja.
Citera
2021-07-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag tänker att vikingarna inte hade en aning om konceptet att det är en rund planet eller koll på planeter öht.

Men det visste de. De hade koll på breddgrader och stjärnor. Deras navigationssystem som utgick ifrån en rund planet fungerade utmärkt att åka över stora avstånd. De åkte mellan Svarta havet och Grönland. Men du gissar ju bara ifrån höften.
Citera
2021-07-01, 21:49
Medlem
Citat:
Jag hade inte alls fel. Läroböcker i USA tas fram av Rockefellers foundation. Även läroböcker i modern astronomi.
Och sen diggar ju Bonnier the rocker fellas och översätter dom till svensk boskaps utbildningar.

Det är som att prata med en 5-åring, det är inte Bonniers eller Rockefellar som står för sakinnehållet.

Och mitt grundargument står kvar, jag är helt övertygad om att en engelskalärare för eller senare skulle upptäcka om läroböckerna i engelska inte behandlade samma språk som talas i England.

Tror du seriöst en professor i fysik inte skulle upptäcka om det fanns allvarliga fel i fysikböcker? Oavsett om det är Rockefeller eller Nazi-jörgen som är förläggare?
Citera
2021-07-01, 21:58
Medlem
Citat:

... Har nästan varje dag i snart 30 år använt vatten för att få saker raka el platta då. ...
.

Nej det har du inte. Du har på sin höjd kontrollerat att saker är lodräta eller 90 grader mot lodrät, dvs vågräta.

Och vad lodrätt innebär får du själv fundera på en stund. Försök förklara hur ett vattenpass fungerar, säg till när du kört fast så kan du få lite vägledning.
Citera
2021-07-01, 22:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ett fysiskt bevis är att vatten vi ser och kan experimentera med inte fungerar på sånt sätt att en glob är möjlig.

Din tur.
På viket sätt stämmer inte vattnet med en rund jord?
Citera
2021-07-02, 00:20
Medlem
Citat:
Åker du ut om jag finansierar?
Jag har ingen som helst tro på att jag skulle klara det klimatet en längre tid.
Å vad ska du ut dit å göra?
Du har inte pengar till det men ni som tror att jorden är platt kan ju göra det för att motbevisa våran underbara globala runda jord som dem har vetat i över tvåtusen år.
Citera
2021-07-02, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
På viket sätt stämmer inte vattnet med en rund jord?

För att det inte går att kränga vatten runt en glob.
Och då säger du gravitationen. Men eftersom ingen kunnat bevisa den så bästellde dom lite tvtid och sa att dom har hittat nå gravitationsfluktuationer el vad det heter långt bort i rymd.
Klart näman blir lite skeptisk när allt det vi får specielt fån dom. Alltid långtbort bort ute i den ogästvänliga rymden. Och austronater är gammla.å.lönfeta. Å Karens på 47. Men dom ska hålla på med nåt sorts jobb där ute.
Vad gör dom ute i rymden egentligen?
Observerar dom nåt viktigt. Tränar tyngdlöshet!
Citera
2021-07-02, 02:28
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
För att det inte går att kränga vatten runt en glob.
Och då säger du gravitationen. Men eftersom ingen kunnat bevisa den så bästellde dom lite tvtid och sa att dom har hittat nå gravitationsfluktuationer el vad det heter långt bort i rymd.
Klart näman blir lite skeptisk när allt det vi får specielt fån dom. Alltid långtbort bort ute i den ogästvänliga rymden. Och austronater är gammla.å.lönfeta. Å Karens på 47. Men dom ska hålla på med nåt sorts jobb där ute.
Vad gör dom ute i rymden egentligen?
Observerar dom nåt viktigt. Tränar tyngdlöshet!

Jo Gravitation finns, det är därför saker faller neråt.
Citera
2021-07-02, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är som att prata med en 5-åring, det är inte Bonniers eller Rockefellar som står för sakinnehållet.

Och mitt grundargument står kvar, jag är helt övertygad om att en engelskalärare för eller senare skulle upptäcka om läroböckerna i engelska inte behandlade samma språk som talas i England.

Tror du seriöst en professor i fysik inte skulle upptäcka om det fanns allvarliga fel i fysikböcker? Oavsett om det är Rockefeller eller Nazi-jörgen som är förläggare?

Jag säger väl inte att det finns fel i nå läroböcker.
Eller enligt mig finns det tvekssmheter iaf.

Och Rocefellers läroplan talar utmäjrkt engeslkaenio. Magnifikkadudu.
Citera
2021-07-02, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det har du inte. Du har på sin höjd kontrollerat att saker är lodräta eller 90 grader mot lodrät, dvs vågräta.

Och vad lodrätt innebär får du själv fundera på en stund. Försök förklara hur ett vattenpass fungerar, säg till när du kört fast så kan du få lite vägledning.

Ja. Fått saker raka genom det. Så. Man är ju rätt van med att vatten fixar mitt jobb.
Så man fundrar ju då på om man skulle kunna gräva ut en fåra.i 20-30 mil som var kalibrerad vågrätt. Fyll med vatten.
Bygga ett stort jäkla vattenpass och inspektera.
Såna projekt vill jag se gjorda.
Citera
2021-07-02, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jo Gravitation finns, det är därför saker faller neråt.

Men ingen har ju nånsin kunnat bevisa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in