2021-07-01, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
WHO säger ny smitvåg för europa mycket trolig redan i augusti. Känns ju dumt öppna upp och sen om en månad är vi uppe igen med fler smittade.

Men vad ska vi göra.? Vi kan inte leva på flykt längre nu. Dom sköra har fått chansen att vaccinera sig
Och jag har inte hört nåt om att vaccinet inte funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ingen ska behöva känna skam för att hen lever livet.

Sköter man inte om sin hälsa spelar dessa påhitt ingen större roll. Sprita händer har jag aldrig gjort. Totalt onödigt.

Sprita händerna spelar ingen roll . Coviden smittar luftburen. Jag gillar inte handspriten man blir så torr om händerna.
Citera
2021-07-01, 17:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nej.. det du är du och de andra fåntrattarna som hela tiden tar upp Spanska sjukan och vaccinering.

Svara nu på frågan istället för att undvika den... eller saknar du ryggrad och försöker slingra dig ur den?

Då fanns inget vaccin.. hur fick man hejd på den pandemin som skördade 50 M offer efter bara 2-3 år?

Jobbig läge va?
Nej inte alls jobbigt!
Genom att smittan spreds och dödade 50 till 100 miljoner människor byggdes det upp en immunitet mot H1N1.

Samma sak funkar med corona covid och många döda.
Citera
2021-07-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Stod det så verkligen?

Eller är det din och de anhörigas slutsats?

Om så är fallet, så låt de som förstår något utreda detta istället för att ösa ur dig gissningar.

Det är allas slutsats. Förutom din kanske och några mer som fortsatt är för att vaccinera alla.
Citera
2021-07-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Flockimmunitet uppnår man när viruset sköljer över befolkning och tillräckligt många bildar antikroppar.

Jag noterar att du svalt och "promotar" WHOs senaste ändring från 2020 att flockimmunitet numera endast kan uppnås med vaccinering.

Sköna grabbar det där.... glada i att ändra i defenitioner som gynnar vaccinföretagen

Om du äger aktier i big pharma och har patent på olika vaccin-relaterade verksamheter så är det självklart att ta tillfället i akt och ändra lite i definitionerna. En liten justering och plötsligt har dina privata intäkter ökat några hundra eller tusen procent. Kolla upp CDCs ledning tex. De tjänar så mycket pengar nu att det är svårt för oss i sosse-sverige att fatta att det kan funka så. De äger bolag, patent osv vid sidan av som genererar sjuka intäkter på att sälja foliehattar till folket.
Citera
2021-07-01, 17:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 1
Nya fall: 564

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 6, [Ingen rapport 17/6], 3.
Senaste onsdagssiffror nya fall: 378, [Ingen rapport 17/6], 835.

Jag hoppas att det där inte innebär, att smittan ökar igen? P.g.a. deltan? Och nu har vi ingen regering heller, så ingen kan besluta om ett återtagande av restriktionerna. (Kanske inte Löfven skulle ha gjort ändå i och för sig, vi hade nog haft större överlevnadschaner med Kristersson...)
Senast redigerad av Merwinna 2021-07-01 kl. 17:39.
Citera
2021-07-01, 17:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är dom snabba lock dornen som stoppat Coviden Australien. Men förr eller senare måste dom öppna upp och då visar Coviden sitt fula tryne. Jag tror stor spridning väntar i Australien närmsta tiden.

Delta härjar i Sölvesborg. Dom har valt att inte skärpta restriktionerna. Hur som kommer den sprida sig.
FoHM hävdar att man inte kan skärpa restriktionerna i en enskild stad, bara i en hel region.
Det är troligen så, men det är ju otroligt dumt.
Citera
2021-07-01, 17:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
WHO säger ny smitvåg för europa mycket trolig redan i augusti. Känns ju dumt öppna upp och sen om en månad är vi uppe igen med fler smittade.

Jag håller inte helt med dig. Det var inte dumt att öppna upp samhällena. Den stora dumheten var att ta emot resenärer från Indien.

Många européer behöver få semester från restriktionerna. Ifall myndigheterna hade haft vett att stoppa resenärer från Indien, så hade det varit ännu lättare att upphäva fler av dom restriktioner som plågar européerna. Det verkar som att makthavarna vill utsätta folket för restriktioner. Varför hade dom annars gjort någonting så extremt dumt som att välkomna resenärer från platser där man vet att nya varianter av viruset sprids?
Citera
2021-07-01, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag hoppas att det där inte innebär, att smittan ökar igen? P.g.a. deltan? Och nu har vi ingen regering heller, så ingen kan besluta om ett återtagande av restriktionerna. (Kanske inte Löfven skulle ha gjort ändå i och för sig, vi hade nog haft större överlevnadschaner med Kristensson...)

Så länge vi inte snittar över 10 döda om dagen hela året är detta inget att ödsla tid på. Det är som en vanlig influensasäsong. Så lägg ner hysterin och fokusera på en god folkhälsa och upprustad sjukvård som klara av några procents marginaler.

Covid har bidragit med 1,7% åldersstandardiserad överdödlighet. Kanske dags att lyfta på huvudet och börja titta på övriga 98,3% av dödligheten. Finns massor att göra där.
Citera
2021-07-01, 17:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Så länge vi inte snittar över 10 döda om dagen hela året är detta inget att ödsla tid på. Det är som en vanlig influensasäsong. Så lägg ner hysterin och fokusera på en god folkhälsa och upprustad sjukvård som klara av några procents marginaler.

Covid har bidragit med 1,7% åldersstandardiserad överdödlighet. Kanske dags att lyfta på huvudet och börja titta på övriga 98,3% av dödligheten. Finns massor att göra där.

Om folk började äta bättre och blev normalviktiga skulle dödligheten generellt minska ännu mer. Tyvärr bryr sig vissa bara om dödligheten i covid och inte övriga sjukdomar som man i sig dör i och blir extra sjuk i covid av.
Citera
2021-07-01, 17:27
Medlem
Merwinnas avatar
En annan tanke: det är himla synd att vår vårdapparat är så byråkratisk och trög. I andra länder har de vaccinationsbussar med drop-in. De ställer sig i centrum t.ex., eller vid skolorna på tider när folk hämtar sina barn, eller i de fattiga bostadsområdena. Personal står utanför, och när folk kommer förbi erbjuder de dem att komma in och få en spruta. Ibland har de små presenter de ger bort efteråt också, som en liten extra uppmuntran. Jag tycker förstås inte att det ska BEHÖVA gå till så, men nu när vi vet att många inte ids eller inte vill boka in vaccination, kanske saknar bank-Id, eller bokar men glömmer bort, har svårt att passa tider o.s.v. - så är detta med drop-in-bussar som kommer dit FOLKET är, alldeles utmärkt!

Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344

Fast smittan ökar ju rejält i Storbritannien, och mig veterligen ligger de i samma klimatzon som vi. D.v.s. ingen influensasäsong nu.
Citera
2021-07-01, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En annan tanke: det är himla synd att vår vårdapparat är så byråkratisk och trög. I andra länder har de vaccinationsbussar med drop-in. De ställer sig i centrum t.ex., eller vid skolorna på tider när folk hämtar sina barn, eller i de fattiga bostadsområdena. Personal står utanför, och när folk kommer förbi erbjuder de dem att komma in och få en spruta. Ibland har de små presenter de ger bort efteråt också, som en liten extra uppmuntran. Jag tycker förstås inte att det ska BEHÖVA gå till så, men nu när vi vet att många inte ids eller inte vill boka in vaccination, kanske saknar bank-Id, eller bokar men glömmer bort, har svårt att passa tider o.s.v. - så är detta med drop-in-bussar som kommer dit FOLKET är, alldeles utmärkt!

Fast smittan ökar ju rejält i Storbritannien, och mig veterligen ligger de i samma klimatzon som vi. D.v.s. ingen influensasäsong nu.

Vi har vaccinbussar här, jag ser dom ofta.

Present? Räcker det inte att få vaccinet grattis som present.
Låter lite som en muta.
Citera
2021-07-01, 17:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi har vaccinbussar här, jag ser dom ofta.

Present? Räcker det inte att få vaccinet grattis som present.
Låter lite som en muta.

Stämmer, men det är bokade tider där också. Man kan inte bara droppa in när man råkar gå förbi.

Jo, men för vissa kan den mutan vara skillnaden mellan att ta vaccinet och inte ta det. Och vi behöver varje pinne till vår flockimmunitet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in