2021-07-01, 15:13
Medlem
Det är fortfarande mycket som är oklart kring händelsen, men enligt inledande uppgifter stod polisen och pratade med ett par personer då de blev beskjutna.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/juni/xxx/
Citera
2021-07-01, 15:13
Medlem
Släpp hatet nu, onödigt.

Nån i området som kan fylla på med info om tillslag från polisens sida? Detta är Flashback, kom igen nu…..va händer vid mordplatsen osv.
Citera
2021-07-01, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du tolkar det så. Jag tolkar uttalandet som att det inte fanns någon hotbild mot polisen generellt eller polispersonen specifikt, medan det däremot fanns det mot de personer han pratade med vid skjutningstillfället.

Givetvis arbetar de brett och låser sig inte vid något preliminärt motiv eller avsaknad av känt sådant.
Det finns jämt en hotbild mot polisen i de här områdena
Kolla den här videon så förstår du vad polisen måste stå ut med dagligen i förorterna.
https://www.tiktok.com/@zubeidi93la/video/6966742097344941317
Citera
2021-07-01, 15:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sossetrollet
Nej, folk här blir förnärmade/arga/whatever därför att polis, medier och politiker hela tiden tonar ned allvaret i händelser. Detta för att kanske kortsiktigt få en mer hanterbar ordningssituation, eller mer långsiktigt vill stävja främlingsfientliga krafter. Det är begripligt, men det är ingen hållbar taktik, eftersom det här våldet och den här kriminaliteten hela tiden ökar i styrka och omfattning. Det finns till och med debattörer som förnekar att så är fallet. Dessutom, rent sakligt, är det ändå mord på polisen eftersom en sådan skjutning uppfyller det så kallade likgiltighetsuppsåtet. Visst är det olyckligt, men inte mindre brottsligt.
Helt rätt. Spelar ingen roll om mördaren aktivt siktat på polisen eller på någon rivaliserande gangster som polisen pratade med. Om man skjuter mot en folkklunga kan man inte skylla på att man råkade skjuta fel person. Det är fortfarande mord.
Citera
Medlem
Raket-torskens avatar
Enda rimliga scenariot om det var ett misstag att polisen blev skjuten är om skytten var ute efter killarna polisen pratade med och inte uppfattade att han var polis, dvs skytten trodde han sköt mot sitt mål samt någon random person bredvid (lätt att tro om man bara ser moppe + kille klädd i mörkt). Som flera sagt är det ingen, inte ens en benzoladdad somalie, som väljer att utföra ett mord rakt framför näsan på en polis. Ponera att någon ringer gm och berättar att kille X är ute och går, gm hämtar pistol från gängets gömma och åker ut, då passar han nog på att skjuta så fort han ser sitt mål utan att analysera situationen ytterligare.

Med det sagt tror jag än så länge på att AD var det tilltänkta målet, i egenskap av polis snarare än privatperson. Gm såg AD när denne hade fokus någon annanstans och tyckte han borde ventileras, mycket lätt att skjuta någon t.ex. bakifrån om offret är upptaget med annat. Men jag har inga belägg för mina påståenden eller insyn i ärendet, ren spekulation.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Precis, det är inte mindre brottsligt om syftet var att skjuta en som stod bredvid polisen, så på vilket sätt menar du då att Nord ”tonar ned allvaret” genom att hävda att det kanske inte var polisen som var måltavlan?

Så om någon ska skjuta nån annan kriminell på gatan så väljer man att göra det när en polis står och snackar med personen. Det låter otroligt rimligt. De kanske behövde hem för att se ett tv-program och de kunde inte vara sena hem så de kunde inte vänta på att polisen gått därifrån så man chansar helt enkelt
Citera
Medlem
Wajis avatar
Fram med info om GM. Nu vill man ha mer info så allmänheten får reda på vilket avskum vi har att göra med. Vilket annat land hade redan nu gått ut med signalement för ta fast mördaren. Men i Sverige vågar man inte för att det är inte PK rätt och rasistiskt att göra så
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ja nu var ju inte jag där så jag går på polisens uppgifter.

Ska man spekulera så kan ju polismannen ha haft ryggen emot och det kan ha varit ett snabbt händelseförlopp. Antingen så noterade man inte att polisen stod bredvid då man såg sin ”fiende” eller så brydde man sig helt enkelt inte. De bryr sig ju inte om att barn är i närheten och de bryr sig inte om att deras ”fiender” också har vapen så jag ser det inte som omöjligt att de inte brydde sig om att polisen var där.

Jag tror du övervärderar de här personernas förmåga att tänka och att bry sig.
Polisen borde inte sprida några gissningar alls, men för all del inte heller utesluta viss alternativ.

Att skjuta en beväpnad rival är något annat än att försöka skjuta en rival inför en beväpnad polis.
Citera
Medlem
Expressen sonderar politikernas reaktioner. En somalisk politiker från Biskopsgården ger sin syn på saken:

Citat:
Abdullahi Mohammed (MP) är ledamot i Göteborgs kommunfullmäktige och ersättare i stadsdelsförvaltningen Västra Hisingen. Han bor också i Biskopsgården.

Under torsdagen var han på plats vid platsen där dådet inträffade.

– Jag hoppas att alla partier skull samarbetar för Biskopsgårdens skull. Jag vill inte vinna några politiska poäng i dag, jag är här för att sörja och visa solidaritet då jag är ledsen för vad som hänt i området jag älskar, säger Abdullahi Mohammed.

Han fortsätter:

– Det är inte vanligt när en polis som ska skydda samhället dör på det sättet. Det är ännu värre. Jag delar rädslan som invånarna känner. Det viktigaste nu är att vi alla gör något för Biskopsgårdens skull.

https://www.expressen.se/gt/det-yttersta-beviset-pa-polisers-utsatthet/

Det viktigaste är att "vi alla gör något för Biskopsgårdens skull." Låt mig gissa, med något avses en storsatsning på mångmiljonbidrag till lokala föreningar och influencers som kan jobba med ungdomarna?
Citera
2021-07-01, 15:16
Avslutad
Nu säger alla chefer på polisen plötsligt samma sak. "Jag hoppas det inte var riktat mot honom, jag tror inte det var det". Det här är ju för fan propaganda!!??

Alla ändrar sig med ett fingerknäpp.

Dessutom står han och gråtande säger att partierna inte ska tävla om polisen och blabla. Det här är ju direktiv uppifrån.
Citera
2021-07-01, 15:17
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miffopolisen
För att det går tvärtemot vad som sagt av andra källor samt att det tycks väldigt ologiskt att någon skulle skjuta mot någon som står och pratar med en uniformerad och beväpnad polis.

Att någon högt uppsatt inom polisen avdramatiserar ett grovt våldsdåd skär i öronen på alla som minns hur Dan Eliasson ömkade för någon "stackars" mördare i en TV-intervju för några år sedan.

Tycker du att Nord är känd för att gå politikernas ärenden och inte stå upp mot buset? Nej du, han är givetvis lika berörd av detta som andra poliser men gör sitt jobb. Han mörkar inte för att tillfredsställa de Flashbackkrigare som inte nöjer sig med något mindre än att det är en gängkriminell som mördat polisen i syfte att visa gängets makt.
Citera
2021-07-01, 15:17
Medlem
Intervju med pappan till den avlidna polisen.

Intervju med pappan till den
avlidna polisen.

https://www.nyariks.se/exklusiv-intervju-per-danman-pappa-till-mordade-polisen-andreas-danman/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in