2021-06-30, 11:27
Medlem
Löfven kommer att bli statsminister igen.
Citera
2021-06-30, 11:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Frågan är om det inte vore bättre för Kristersson att kasta in handduken och låta bollen gå vidare till Löfven redan nu. Att bli nedröstad i riksdagen är ingen merit. Det skulle också försvåra förhandlingarna mellan C, V och S om Kristersson inte redan röstats bort.
Så är det absolut. Det är bara under absolut kris-press som man kan tvinga tillbaka C i allians-fållan. Ingen av Lööf Löven klarar att se mer än en dag framåt och de tror sannolikt inte ens det är kris. Men "det är lugnt, vi sitter kvar, finns ingen kris" skulle åka ut med badvattnet om man hade en konkret omröstning som slutade i fiasko, med alla turer innan om krav och önskemål fram och tillbaka som skulle tynga ner Lööfven med Verkligheten.

Talmannen är ju ex-moderat, så jag fattar inte riktigt varför han valde detta upplägg med Kristersson först, som sannolikt kommer att avslöja att Kristersson är illa rustad att samverka med andra än KD och SD. Talmannen borde naturligtvis diskuterat igenom med M och deras think tank.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-30 kl. 11:29.
Citera
2021-06-30, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Därför är det nu uteslutet att L återigen skulle byta sida. Det finns inte på kartan.
Frågan är om det finns några ideologiska knäppskallar som går emot partilinjen för att godhetssignalera sitt avståndstagande till SD?
Citera
2021-06-30, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Därför är det nu uteslutet att L återigen skulle byta sida. Det finns inte på kartan.
L ger sken av att vara ett splittrat parti internt.
Jag finner det inte alls otroligt att någon eller några röstar emot och sedan efteråt basunerar ut att deras överlägsna moral inte tillät dom att rösta för död på Medelhavet eller liknande.
Citera
2021-06-30, 11:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Personligen så håller jag med dig. Det vore ju konstigt om vi kunde tvinga någon att arbeta kvar. Livegenskapen är ju avskaffad sedan länge.

När det gäller ersättare så är det ju redan utsett i detta fall. Näringsminister kommer att ta över hennes frågor.

Problemet är ju att regeringsformen kommer med dubbla budskap i detta fall. Dels så skyddas en riksdagsmans rättigheter i regeringsformen.

Men regeringsformen ställer även krav på oförändrad expeditionsministär när regeringen har blivit entlediga. Syftet med det måste ju att vi helt enkelt hela tiden ska ha en fungerande regering.

Hur som helst ska det bli intressant att följa efterspelet till Jennie Nilsson avgång.

Jag har svårt att tro att Löfven får någon kritik för detta. Från KU:s betänkande 1989/90:KU30:

Beträffande förändringar av en expeditionsministärs sammansättning uttalade grundlagberedningen (SOU 1972:15 s. 147) att det inte borde uteslutas att enskilda ministrar byts ut. Detta kunde enligt beredningen tänkas bli aktuellt vid utdragna regeringskriser. Med instämmande i beredningens uttalande framhålls i grundlagspropositionen att det bör vara möjligt att under pågående längre regeringskris byta ut enstaka statsråd, om det skulle visa sig nödvändigt.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/med-anledning-av-granskning-av-statsradens_GD01KU30/html

Viserligen är inte den här regeringskrisen "längre" (än), men det anförs ju bara som ett exempel på när det kan bli aktuellt att byta ut ministrar.
Citera
2021-06-30, 11:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
L ger sken av att vara ett splittrat parti internt.
Jag finner det inte alls otroligt att någon eller några röstar emot och sedan efteråt basunerar ut att deras överlägsna moral inte tillät dom att rösta för död på Medelhavet eller liknande.
I så fall följt av Sabunis blixtsnabba avgång. Jag undrar det, samma PK-män har ju precis lyckats välja henne.
Citera
2021-06-30, 11:31
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror inte att någon riksdagsledamot skulle riskera sin plats genom att bryta mot partilinjen i en fråga där resultatet redan är givet.
Kanske det men jag har ändå svårt att se Barbro Westerholm rösta för Uffe om SD får stort inflytande på budgeten.
Citera
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Löfven kommer att bli statsminister igen.

Kommer komma en ny serie liknade House of Cards fast med Löven i huvudrollen
Citera
Medlem
fendadens avatar
Endast jag som får Nordkorea-vibbar när Löfven uttrycker att det är ”föredömligt” att en minister avgår för att rädda kvar honom vid makten?

Som en i tråden uttryckte det blir omröstningen rena skärselden där vi tydligt kan sålla ut vilka landsförrädarna är. Vi får hoppas att några ledamöter inom (C) tar sitt förnuft till fånga och röstar för en borgerlig regering.
Citera
2021-06-30, 11:32
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
Kanske det men jag har ändå svårt att se Barbro Westerholm rösta för Uffe om SD får stort inflytande på budgeten.
SD kräver inte stort inflytande på budgeten. De är fortfarande väldigt tama efter att ha hållits på mattan i 10 år. Om detta år blir kaotiskt kommer de (äntligen) att bi näst största parti 2022 och då kanske tonläget ändras lite.
Citera
2021-06-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så är det absolut. Det är bara under absolut kris-press som man kan tvinga tillbaka C i allians-fållan. Ingen av Lööf Löven klarar att se mer än en dag framåt och de tror sannolikt inte ens det är kris. Men "det är lugnt, vi sitter kvar, finns ingen kris" skulle åka ut med badvattnet om man hade en konkret omröstning, med alla turer innan om krav och önskemål fram och tillbaka.

Talmannen är ju ex-moderat, så jag fattar inte riktigt varför han valde detta upplägg med Kristersson först, som sannolikt kommer att avslöja att Kristersson är illa rustad att samverka med andra än KD och SD. Talmannen borde naturligtvis diskuterat igenom med M och deras think tank.
Talmannen är inte ex-moderat. Han är invald i riksdagen via moderaternas riksdagslista. Efter valet 2018 blev han vald till Talman. Efter det bytte han inte parti som du antyder.

Kolla fakta före du skriver.
Senast redigerad av Mentapesola 2021-06-30 kl. 11:34.
Citera
2021-06-30, 11:33
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Frågan är om det finns några ideologiska knäppskallar som går emot partilinjen för att godhetssignalera sitt avståndstagande till SD?

Ja eller visa sitt missnöje med Stefan Löfvén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in