2021-06-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKnower
Tyvärr gör det inte det. Då måste alla bära FFP3 klassade munskydd, som dessutom bör hanteras efter instruktion. Se denna video, så får du en förståelse för hur detta virus fungerar:

https://youtu.be/tIaul0U83d0

Hvis man tilstræber 100% virusbeskyttelse kan FFP3 komme på tale.

Det gør for eksempel kirurger ikke under operationer.

Alt der er bedre end ingen beskyttelse mindsker risikoen for smittespredning.
Citera
2021-06-30, 09:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Har för mig att Fredrik Elgh och de övriga i hans gäng, typ Björn Olsen, prognostiserade 15 000 coviddöda innan mars månads utgång . Nu har vi fortfarande färre än 15 000 döda i detta nu, tre månader senare. Björn Olsens förutsägelse om att andra vågen aldrig skulle inträffa är klassisk.
Är det någon idé att ta fasta på de där tvärsäkra tomtarna ?
Det intressanta är väl att ingen riktigt förstår sig på detta virus, därav många felaktiga bedömningar och helt olika uppfattningar om hur situationen kommer att utvecklas.

Jag tror inte ens att de som råkar ha "gissat" rätt (om det finns någon) egentligen vet varför den bedömningen blev korrekt.
Citera
2021-06-30, 09:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det är lite som våra kära hobbyepidemiologer på Flashback. Vi skulle ha 100 000 döda till påsken 2020, sedan ändrade man sig till 20 000 döda till midsommar, men den siffran flyttade man till årsskiftet 2020/2021 istället.
Gissningar åker högt och lågt. Men det normala i tråden var nog ändå att "säsong" två skulle bli likt den första. Jag kom ihåg diskussionerna, en del gissade på lindrigare, då sjukvården lärt sig och kunde ta hand om de alvarligt sjuka bättre och att vi blivit bättre på att skydda de skörare. Sedan trodde några att det skulle avlida fler då andra "säsongen" var hel alltså skulle vara under en längre tid och smittan spridit sig och då fanns i alla regioner istället för att främst finnas i våra storstäder.

Sedan finns det ju kanske personer som trodde på stor död (som du skriver om) liksom att det inte skulle avlida mer en en vanlig influensa.

Vi har ju en egen tråd om det (FB) Epidemin är över, det nya hotet mot folkhälsan är den pågående hysterin (Casedemic).
Nu går vi in i hösten och vi kommer att få se fler positiva fall. Det hör till coronavirusets säsong och den normala kurvan. Dödstalen kommer att stiga lite, dock inte i närheten av hur det var i våras. Detta av två anledningar. De flesta sköra dog tyvärr i våras och vi har nu en uppbyggd immunitet hos befolkningen som kommer att bromsa virusets möjlighet till spridning.

Sars-cov-2 kommer att konkurrera med influensan, det kan bli cov-2 som dominerar, det kan bli influensan som gör att covid-19 dödsfallen hålls nere. Det förra är mer troligt då många fler nu kommer att vaccinera sig mot influensa. Men vinterns covid-19 säsong kommer inte bli värre än en vanlig influensasäsong.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-30 kl. 09:58.
Citera
2021-06-30, 09:55
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad förvånad jag är att det är just CNN Covidiansektens favoritkanal på TV:n.

Folk har dött av ålder och eftersom de äldsta fick vaccinet först så dog de sannolikt också först?
Nej, det här gällde personer som avlidit i COVID, inget annat. Du är inte så lite trög du.
Citera
2021-06-30, 10:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ofattbart att det finns föräldralösa stackare här som vräker ur sig skit om att äldre och de som är sjuka inte räknas som människor och ändå kunde få avlida med covid.
Jag behöver inte räkna upp vilka ni är men ni tillför inget vettigt till tråden och kommer avslöja er genom att svara på detta inlägg.
Lite kul att ingen svarat ännu!

Jag tror att mycket, kanske allt, du skriver stämmer och det är sorgligt.

Man får hoppas att dessa stackare har ett annat liv med en annan livsåskådning vid sidan av FB, men jag tvivlar.
Citera
2021-06-30, 10:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det här gällde personer som avlidit i COVID, inget annat. Du är inte så lite trög du.

Man kan dö av ålder också vettu. Finns inget vaccin mot det.
Citera
2021-06-30, 10:10
Medlem
Otroligs avatar
Fortsatt bra utveckling på IVA. Just nu har ingen region 10 eller fler inlagda och 6 regioner har inga. Just nu totalt runt 40 inlagda - tog till slutet av juli ifjol tills vi var på samma nivå.

Vaccinen fungerar kan man konstatera.
Citera
2021-06-30, 10:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Fortsatt bra utveckling på IVA. Just nu har ingen region 10 eller fler inlagda och 6 regioner har inga. Just nu totalt runt 40 inlagda - tog till slutet av juli ifjol tills vi var på samma nivå.

Kan man verkligen konstatera det? Att det är vaccinen som gör att vi får en minskad smittspridning under sommaren? Vad gjorde att smittan minskade ungefär på samma sätt förra sommaren när ingen var vaccinerad då? Man vill ju förstås gärna tro att vaccinen hjälper och egentligen tror jag också det, men jag tycker det är för tidigt att säga. Det riktigt intressanta är ju vad som händer i höst. När skolorna öppnar och folk kommer tillbaks från sina semesterledigheter.
Citera
2021-06-30, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ofattbart att det finns föräldralösa stackare här som vräker ur sig skit om att äldre och de som är sjuka inte räknas som människor och ändå kunde få avlida med covid.

Så låg nivå på humanism att man mår illa av deras skit. Att det finns de som tror att mediciner enbart är till för att folk inte äter kost riktig mat mm.
Att de sedan förespråkar kost och motion för att hålla sig frisk och sitter själva framför datorn dagarna i ända bevisar att de ljuger och troligen äter skräpmat och rör sig bara mellan sängen, toaletten och datorn.

Vi som ser allvaret i pandemin är enligt deras utsagor sängvätare och oroliga stackare är ett bevis för att de ser för mycket på amerikanska krigsfilmer där de får sådan skit ifrån. Troligen har de aldrig själva gjort militärtjänst och hade de fått mönstra hade de fått frisedel på grund av att de bedömts som psykiskt instabila.

Det finns många som trots de ätit rätt kost och motionerat regelbundet har utslitna kroppar på grund av fysiskt tungt arbete och behöver mediciner mot värk mm och dessa tycker de att de kan lika gärna avlida av covid. Icke humana grisar som skriver skit här som troligen är arbetslösa stackare.

Min far blev 90+ men hade garanterat inte klarat covid då tufft arbetsliv sedan han var barn hade satt sina spår och är en person som ni tycker inte räknas som människa som ska få leva. Fy faen får sådant. Han gick 6-årig grundskola sedan arbetade han fram till 65 år och fick problem med hälsan som 70 åring men klarade sig fram till 90+ med hjälp av mediciner.

Jag behöver inte räkna upp vilka ni är men ni tillför inget vettigt till tråden och kommer avslöja er genom att svara på detta inlägg.

Konstigt inlägg... mycke mediciner går att ta bort med hjälp av en sund livstil och kost, men visst vill man inte så är det bara att plöja tabletter och injektioner, jag håller mig så långt i från de som det bara går.. du kan ju inte förneka att en bättre kost och motion inte har en effekt på hälsan?

angående din far säger jag och? min "gammel farfar " rökte , jobbade skift , hade 5 ungar och sov alldeles för lite (drack säkert en heldel) och vart 98 så vad var poängen?

finns ingen humanism idag btw
Citera
2021-06-30, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan man verkligen konstatera det? Att det är vaccinen som gör att vi får en minskad smittspridning under sommaren? Vad gjorde att smittan minskade ungefär på samma sätt förra sommaren när ingen var vaccinerad då? Man vill ju förstås gärna tro att vaccinen hjälper och egentligen tror jag också det, men jag tycker det är för tidigt att säga. Det riktigt intressanta är ju vad som händer i höst. När skolorna öppnar och folk kommer tillbaks från sina semesterledigheter.

Men va i helvete?!

Smittan har rasat sedan i maj. Tyvärr för dig så stängde skolorna i mitten av juni, så effekten av skolstängningen borde visa sig ungefär nu.
Iva har minskat i samma takt sedan två månader tillbaka.
Den stora skillnaden mot förra året är ju VACCINATIONERNA.
Citera
2021-06-30, 10:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Man är alltså en "psykotisk förnekare" om man inte går omkring och är livrädd för ett virus med 0,03% dödlighet (betydligt lägre än så om man är under 60 år)?

Det var svar på tal till den andre förnekarens okvädningsord.

Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
En annan hjärndöd lögn ni hysteriker slänger ur er på daglig basis är ju den att "om vi inte haft restriktioner skulle 50-60 000 ha dött i Sverige". Intressant, med tanke på att det mesta talar för att en majoritet, om inte upp till 80% av befolkningen har haft covid vid det här laget/alternativt har T-cellsimmunitet. Med andra ord bör åtminstone runt 40 000 svenskar ha dött så här långt, enligt er egen logik.

Det har jag aldrig påstått. Jag har gissat på runt 15000 döda, vi är ganska nära. Sen är det inga 80% i befolkningen som haft covid i Sverige, att bara slänga ur dig siffror som du gör ökar inte din trovärdighet.
Citera
2021-06-30, 10:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

Det fungerade ironiskt nog bra utan vaccinet förra sommaren... Bra att vara ute i solen helt klart. Vi är gjorda för att vara utomhus, inte sitta hemma. Det gör oss sjukare än vad vi behöver vara...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in