Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Hej Inspiratoeren,
Du har alltid en vänlig ton och jag är övertygad om att du vill väl, så jag vill inte vara alltför hård.
Men ändå. Greta och ni övriga kräver sedan några år tillbaka att CO2-utsläppen måste ner till noll. Det är för det första helt omöjligt av olika orsaker, så därför gör ni er redan där till åtlöjen.
Om ni hade kämpat för sänkta utsläpp hade det varit en helt annan sak, men nu är det ju överdrifter som gäller.
Så vilkas utsläpp är det som ska ner till noll? Med risk för att vara tjatig så funkar det förstås absolut inte att resa. Inte att åka med La Malizia, vilket krävde att 5-6 besättningsman tvingades flyga mellan Europa och USA. (Hur mycket CO2 som krävs för att framställa sådana teknologiska underverk är en annan diskussion som Greta tycks fullkomligt ovetande om/ointresserad av). Även s.k. miljövänliga tåg kräver mycket CO2 vid anläggning, underhåll osv.
Inte heller funkar det att tjata på Greta om att hon ska dricka kakao som odlats i tropikerna. Ska alla vi andra leva på lokalproducerade grödor medan ni fortsätter att leva som ni vill?
Det är för mig fullkomligt ofattbart att vuxna människor inte granskar er närmare. Gör man det framstår ni i bästa fall som dåligt pålästa/förvirrade och i sämsta fall som osympatiska hycklare.
Men att skrämma barn med att de inte har någon framtid om FN:s koldioxidbudget inte hålls är snudd på kriminellt.
Den varma drickchokladen och chokladnäringsdryckerna kämpade jag mycket hårt för att Greta skulle dricka, för att Greta tidvis åt och drack så lite att det var direkt farligt ur näringssynpunkt! Så sent som i vintras hade hon en viss kris och gick ner i vikt, vilket klart syntes på henne. Greta tycks ha lättare för att bli sämre på vintrarna, när det ju är lite ljus, och många därför har lättare för att bli deprimerade. Sedan blir hon gladare och mår bättre på våren och sommaren!
Hon har ju själv berättat om hur hon långa tider bara drack vatten till lunch och sedan bara tog ett päron till middag! Ska man ha en chans att bryta ett svälttillstånd hos ett barn, måste det vara med något som barnet tycker om och gillar mycket. För ett annat barn med svåra ätstörningar som jag hjälpte framgångsrikt, fungerade god fruktyougurt bra till slut.
För Greta fungerade chokladnäringsdrycker och varm drickchokladad i viss mån till slut. Kan säga att själv föredrar jag, att bryta ner större huvudmål i mindre delmål, för att framgång lättare ska uppnås! Greta tar nu upp den extrema värmen i nordvästra Amerika som en viktig signal om att vi nu till varje pris måste nu få ned Co2! Självklart stödjer och hjälper Svante Greta en hel del, det gör alla pappor som är engagerade för sitt barn! Greta är en högkänslig, men verkligt begåvad tjej!