2021-06-30, 00:11
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
S kommer "satsa" en massa lånade pengar hela nästa år för att köpa röster av de som måste betala tillbaka pengarna med höjda skatter nästa mandatperiod. Det kommer att bli som sist att S minskar ett par % men tar in något nytt sjuklöverparti för att regera vidare.

Jag befarar också det. Det här låsta läget på grund av att allt numera handlar om att hålla SD utanför tror jag kommer kunna pågå under mycket lång tid. Särskilt när svenskar verkar ha svårt för att rösta på olika partier varje val. Har svårt att se vad som ska ändra på det här läget i svensk politik.
Citera
2021-06-30, 00:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Kraftigt minskad? Tror Sverige har dom högst nivåerna någonsin nu och under pandemin.
Jag menar bara om SD har varit så stora som du säger att dom varit för något år sedan, så finns det en massa potential att bli det igen?
Kollade just hos MV. Beviljade asyler under 2020 var lägre än under 1986. Så det är iaf inte högsta någonsin.
Citera
2021-06-30, 00:12
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
S kommer "satsa" en massa lånade pengar hela nästa år för att köpa röster av de som måste betala tillbaka pengarna med höjda skatter nästa mandatperiod. Det kommer att bli som sist att S minskar ett par % men tar in något nytt sjuklöverparti för att regera vidare.
Ja, det är märkligt att tidigare "borgerliga" partier hoppar över stängslet och fyller upp luckorna som uppstår hos sossarna när de förlorar röster. Nästa parti på tur är ju Kd, och det ligger inte så långt borta som man kan tro. Dels är beröringsskräcken med Sd så stor att många gamla Kd:are skulle sucka lättat om Kd drog vänsterut och blev ännu ett stödparti till sosseriet. Dels är många Kd:are egentligen sossar innerst inne, men drar lite åt det konservativa hållet på grund av sin verkliga, inbillade eller spelade religiositet.

Ett intressant fenomen är det i alla fall.
Citera
2021-06-30, 00:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Konspirationsteori: Angående att talmannen sagt att fler partier stödde Kristersson än Löfven och att Lindahl skall följa partilinjen: Kan det vara så att C planerar att rösta gult till Kristersson? Då släpps han igenom och C slipper förhandla budget med V? Och C slipper cementeras fast i vänsterblocket som ensamt borgerligt parti? Jag minns att vid Jöken sa Annie att de ville ha med L och inte ensamma stödja Löfven. C har då inte röstat på en SD-stödd regering utan lagt ner rösterna och inte förhandlat med SD.
Citera
2021-06-30, 00:19
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det blir problematiskt för alla som viker sig. Oavsett vem det är.

Ett extra val kan kännas onödigt om man vill behålla status quo.

Vilka har mest att vinna på ett extra val?

Antagligen C som då troligen blir av med den kollega man lyckades lura in i JÖK:en.. L.

Sanslöst att Majoren var så lättlurad men det säger väl det mesta om sveriges försvar vars högsta befälhavare bögar runt i ett Pride-tåg.

För flumliberaler i C är detta såklart en stor vinst. Liknande beteende i den positionen, uniformerad.. landsförräderi!

Efter att Kristersson får Nej av riksdagen, senast nästa vecka, så är ju en brun-blå högerregering utesluten. Frågan går då till Löfven och riksdagen accepterar troligen, därför att inga andra 2 alternativ finns. Men om Riksdagen inte accepterar Löfven blir det trots allt expressfart mot extraval – 2 snabba formella omröstningar med random kandidat som får nej.

Jag tror inte att centern vinner på ett extraval då partiet så klart deklarerat att det inte tar ansvar för att Sverige skall ha en regering. Vänsterpartiet och SD vinner på ett extraval och Liberalerna åker ut. Mitt tips är trots allt att MP hänger kvar, då det får en del stödröster. Löfven sitter därmed troligen kvar till 2026 och kanske längre, vilket är OK i min bok då Löfven trots allt är det minst dåliga alternativet.
Citera
2021-06-30, 00:20
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kollade just hos MV. Beviljade asyler under 2020 var lägre än under 1986. Så det är iaf inte högsta någonsin.
FUSK!

Du måste räkna med uppehållstillstånd för anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring, där du vet lika väl som jag att ett anställningsbevis kan köpas i närmsta arabkiosk i Malmö. Du kör med samma taktik som din ideologiska kamrat Anders Lindberg på Aftonbladet, med flera marxist-liberala Sverigehatare, d v s att bara nämna "asyl" eller "flyktingar" när migrationen kommer på tal. De andra kategorierna har mycket större antal uppehållstillstånd.

Nu blev du tagen på bar gärning och avslöjad i ditt dunkla spel. Försök aldrig igen!
Citera
2021-06-30, 00:21
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Konspirationsteori: Angående att talmannen sagt att fler partier stödde Kristersson än Löfven och att Lindahl skall följa partilinjen: Kan det vara så att C planerar att rösta gult till Kristersson? Då släpps han igenom och C slipper förhandla budget med V? Och C slipper cementeras fast i vänsterblocket som ensamt borgerligt parti? Jag minns att vid Jöken sa Annie att de ville ha med L och inte ensamma stödja Löfven. C har då inte röstat på en SD-stödd regering utan lagt ner rösterna och inte förhandlat med SD.

Uteslutet, att rösta gult till Kristersson är samma sak som att släppa fram en SD-stödd regering, vilket inte kommer att ske under Lööf.
Citera
2021-06-30, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Tyskar som köper sex i Tyskland är inte vårat problem. Men flyktingar som har asylskäl och som kommer till Sverige är vårat problem. Det är inte rätt att skicka dem till ett annat land som kommer skicka tillbaka dem till sitt hemland, trots att de enligt oss har asylskäl.

Nej, det håller jag med om sexköp i Tyskland är inte vårt problem. Men inte heller flyktingar som kommer till oss via Tyskland eller andra säkra länder. Din logik haltar.
Citera
2021-06-30, 00:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Det är märkligt det där, är det något lurt på gång som vi inte känner till?

Möjligen visar det att Lööf inte vill ingå i en eventuellt kommande Löfven-regering. Kanske tänker Lööf att hon kan få igenom mer genom att idka utpressning från sidlinjen?
Citera
2021-06-30, 00:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Kommer nog tyvärr aldrig att hända. Lööf har surrat sig och partiet vid den rödgröna masten genom ett antal uttalanden där hon sagt att de aldrig kommer att släppa fram en borgerlig regering som är beroende av SD. Släppa fram = rösta gult.

För att spetta loss centern från det rödgröna blocket krävs det nog att Lööf och hennes akoluter ersätts av nya krafter. Det scenariot håller jag för osannolikt idag. Möjligen efter en brakförlust för C i valet 2022.
Citera
2021-06-30, 00:25
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Uteslutet, att rösta gult till Kristersson är samma sak som att släppa fram en SD-stödd regering, vilket inte kommer att ske under Lööf.
Någonting är ju onekligen på gång. Annars hade ju den här jävla cirkusen varit totalt meningslös. Löfven med anhang sitter kvar precis som om ingenting hade hänt. Det enda som hänt är ju, som jag tidigare påpekat, att apskaftet Lööf blev tvungen att gå ut och låtsas att hon aldrig var för marknadshyror.
Citera
2021-06-30, 00:25
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
I vart fall före pandemin. Kanske var det den kraftigt minskade invandringen under pandemin som ryckte undan mattan under SD:s fötter?

Vad menar du med invandringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in