Citat:
Ursprungligen postat av
Som-nam-na
Det blir problematiskt för alla som viker sig. Oavsett vem det är.
Ett extra val kan kännas onödigt om man vill behålla status quo.
Vilka har mest att vinna på ett extra val?
Antagligen C som då troligen blir av med den kollega man lyckades lura in i JÖK:en.. L.
Sanslöst att Majoren var så lättlurad men det säger väl det mesta om sveriges försvar vars högsta befälhavare bögar runt i ett Pride-tåg.
För flumliberaler i C är detta såklart en stor vinst. Liknande beteende i den positionen, uniformerad.. landsförräderi!
Efter att Kristersson får Nej av riksdagen, senast nästa vecka, så är ju en brun-blå högerregering utesluten. Frågan går då till Löfven och riksdagen accepterar troligen, därför att inga andra 2 alternativ finns. Men om Riksdagen inte accepterar Löfven blir det trots allt expressfart mot extraval – 2 snabba formella omröstningar med random kandidat som får nej.
Jag tror inte att centern vinner på ett extraval då partiet så klart deklarerat att det inte tar ansvar för att Sverige skall ha en regering. Vänsterpartiet och SD vinner på ett extraval och Liberalerna åker ut. Mitt tips är trots allt att MP hänger kvar, då det får en del stödröster. Löfven sitter därmed troligen kvar till 2026 och kanske längre, vilket är OK i min bok då Löfven trots allt är det minst dåliga alternativet.