2021-06-29, 23:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att FFP3 fungerar har vi vetat sen det här debaclet drog igång. De kostar ju lite mer, folk kanske inte har råd?

Ja, det har du rätt i. Det lärde jag mig redan i mars 2020 tror jag. Innan denna pandemi hade jag ingen aning om vad FFP3 var för något :-)

Är lite förvånad över att myndigheterna med Folkhälsomyndigheten i spetsen kallar allt från kirurgmasker, a la tandläkarmodell som FFP3-klassade andningsskydd för "munskydd".

Jag fattade ju rätt tidigt att dessa kirurgmasker inte gör speciellt stor nytta, utan att det var FFP2 eller FFP3 man skulle satsa på om man vill ha något skydd. Ändå springer 9 av 10 som bär "munskydd" runt med just dessa värdelösa masker. Här kan man ju tycka att Folkhälsomyndigheten borde genomföra en informationskampanj, även om det nu möjligen är lite sent. Jag menar - det är ju en viss skillnad mellan knappt någon nytta alls (som kirurgmaskerna), till nära 100% skydd som med FFP3-maskerna. Valet är ju inte direkt svårt.
Citera
2021-06-29, 23:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det har du rätt i. Det lärde jag mig redan i mars 2020 tror jag. Innan denna pandemi hade jag ingen aning om vad FFP3 var för något :-)

Är lite förvånad över att myndigheterna med Folkhälsomyndigheten i spetsen kallar allt från kirurgmasker, a la tandläkarmodell som FFP3-klassade andningsskydd för "munskydd".

Jag fattade ju rätt tidigt att dessa kirurgmasker inte gör speciellt stor nytta, utan att det var FFP2 eller FFP3 man skulle satsa på om man vill ha något skydd. Ändå springer 9 av 10 som bär "munskydd" runt med just dessa värdelösa masker. Här kan man ju tycka att Folkhälsomyndigheten borde genomföra en informationskampanj, även om det nu möjligen är lite sent. Jag menar - det är ju en viss skillnad mellan knappt någon nytta alls (som kirurgmaskerna), till nära 100% skydd som med FFP3-maskerna. Valet är ju inte direkt svårt.

Munskydd är bra om man har det av omtanke om andra.
Citera
2021-06-29, 23:15
Medlem
revodnebs avatar
Enligt en amerikansk studie kan Pfizers och Modernas vacciner eventuellt ge livslångt skydd, ja enligt Aftonbladet då:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyQeJG/ny-studie-pfizer-och-moderna-kan-ge-livslangt-skydd

Det låter ju lovande.
Citera
2021-06-29, 23:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Jag är övertygad om att 99 av 100 som bär munskydd gör det främst av omtanke om sig själva. Dvs, de tror att de skyddar. När jag burit munskydd har det alltid vara för att skydda mig själv. Det sticker jag inte under stol med. Sedan har jag under denna pandemi gjort det mesta för att skydda mig också.
Citera
2021-06-29, 23:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag är övertygad om att 99 av 100 som bär munskydd gör det främst av omtanke om sig själva. Dvs, de tror att de skyddar. När jag burit munskydd har det alltid vara för att skydda mig själv. Det sticker jag inte under stol med. Sedan har jag under denna pandemi gjort det mesta för att skydda mig också.

Jag har FFP3 för att jag inte ska bli sjuk och smitta mina gamla anhöriga som jag tar hand om. Tror nog jag överlever covid19.
Citera
2021-06-29, 23:19
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:

Munskydd har man för att skydda ANDRA mot SINA bacillusker.

Du har inte lärt dig det på 1,5 år?

Grattis.

Retard.
Citera
2021-06-29, 23:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Munskydd har man för att skydda ANDRA mot SINA bacillusker.

Du har inte lärt dig det på 1,5 år?

Grattis.

Retard.

Var inne en sväng på ICA Maxi häromdagen. Uppskattningsvis bar 10-15% munskydd. Uteslutande blå enkla kirurgmasker. Bärarna av dessa skydd var främst äldre gråhåriga typer. Jag tror inte de bar munskydden för att skydda andra, utan för att skydda sig själva. Tragiskt att de inte bär FFP3-klassade andningsskydd istället.
Det såg jag däremot ingen som bar. Var väl en och annan asiat där inne som bar FFP2 möjligen.

Själv gick jag runt helt oskyddad. När någon kom för nära gav jag ifrån mig ett riktigt bänk-alkis-hostande och avståndet till min privata sfär blev som genom ett trollslag flera meter längre. Kan rekommenderas om man inte vill kosta på sig några FFP3.
Citera
2021-06-29, 23:32
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Var inne en sväng på ICA Maxi häromdagen. Uppskattningsvis bar 10-15% munskydd. Uteslutande blå enkla kirurgmasker. Bärarna av dessa skydd var främst äldre gråhåriga typer. Jag tror inte de bar munskydden för att skydda andra, utan för att skydda sig själva. Tragiskt att de inte bär FFP3-klassade andningsskydd istället.
Det såg jag däremot ingen som bar. Var väl en och annan asiat där inne som bar FFP2 möjligen.

Själv gick jag runt helt oskyddad. När någon kom för nära gav jag ifrån mig ett riktigt bänk-alkis-hostande och avståndet till min privata sfär blev som genom ett trollslag flera meter längre. Kan rekommenderas om man inte vill kosta på sig några FFP3.
Ja, absolut. Stackars äldre tror tack vare dig och dina gelikar att man bär munskydd för att skydda sig själv när syftet är att skydda andra.

Skäms tamigfan.
Citera
2021-06-29, 23:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Ja, absolut. Stackars äldre tror tack vare dig och dina gelikar att man bär munskydd för att skydda sig själv när syftet är att skydda andra.

Skäms tamigfan.

Nej, syftet har nog hela tiden varit att skydda sig själv. Problemet är bara att folket är så felinformerade så de vet inte vilket skydd de ska använda. Även här har FHM och regeringen brustit. Ja, de borde skämmas.
Citera
2021-06-29, 23:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Har du omtanke om andra är du inte ute och godhetssignalerar. Viruset är i luften och munskydden stoppar inte det.

Håll dig hemma istället, handla på nätet och köp aktier i amazon.
Citera
2021-06-29, 23:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har du omtanke om andra är du inte ute och godhetssignalerar. Viruset är i luften och munskydden stoppar inte det.

Håll dig hemma istället, handla på nätet och köp aktier i amazon.

Nu är jag ju väldigt sällan ute. Dessutom är jag garanterat inte sjuk. FFP3 gör att jag inte blir sjuk även om du kommer flåsandes.

Precis som du gör jag precis som jag vill. Aktier har jag inget behov av.
Citera
2021-06-29, 23:43
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Nej, syftet har nog hela tiden varit att skydda sig själv. Problemet är bara att folket är så felinformerade så de vet inte vilket skydd de ska använda. Även här har FHM och regeringen brustit. Ja, de borde skämmas.
Ok, folks syfte kanske, men det beror ju på att ni kåvidtroll har hetsat dem att till att tro att munskydd är till för en själv när POÄNGEN är att skydda andra MOT DINA eventuella bacillusker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in