2021-06-29, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av microscopium
Fråga ang. generösa erbjudanden om 30 dagars öppet köp, där man under dessa 30 dagar för använda och testa produkten:

Jag har flera gånger köpt produkter, använt dem i tre-fyra veckor och sen ångrat mig och lämnat tillbaka till Elgiganten. Exempelvis köpte jag en MacBook pro och spillde lite vatten på den efter tre veckor, och valde då att lämna tillbaka den (den fungerade fortfarande som den skulle, men tappade nyskicks-känslan).

Jag antar att alla mina produkter jag använt tre-fyra veckor och sedan lämnat tillbaka sålts till någon annan. Säljs verkligen alla dessa som outlet-varor? T.ex. så hade den lilla butik, som annars aldrig haft det, plötsligt en MacBook pro i butikslager några dagar efter jag lämnat tillbaka den, och den såldes inte som outlet-produkt.

Riktigt pissigt om använda varor säljs som nya tycker jag...

Jobbade på Elgiganten förr och just det skiljde sig otroligt mycket från butik till butik. Vissa butiker "fuskade" och försökte sälja återlämnade produkter som nya, medan vissa (de flesta) var ärliga i sin hantering av returnerade varor.

Tyvärr lätt hänt när man börjar få ett för stort lagersaldo att man börjar fuska med tanke på den extremt generösa öppet köp-policyn, som tyvärr många "utnyttjar" också. Många som köpte klimatprodukter när det var som varmast som de lämnade tillbaka efter 25-30 dagar... och många som köpte fina dyra tv's inför EM/OS/VM som de lämnade tilllbaka när mästerskapen var slut.
Citera
2021-06-29, 15:30
Medlem
Rollokolans avatar
Hur ser Elgiganten på äldre anställda. Jag är väldigt kunnig på Bild (både foto och tv). Samma gäller datorer. Oftast långt kunnigare än de anställda jag träffar i butik.

Jag tror att en 45+ man med goda kunskaper skulle kunna locka vissa kundgrupper mer än okunniga men unga hungriga säljare.
Citera
2021-06-29, 15:32
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Har du raggat upp några heta brudar i din roll som försäljare?
Citera
2021-06-29, 15:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Försäkringar ger en försäljare en provision på 10% för varje såld försäkring. I vår utbildning med Moderna fick vi lära oss att man ska ta 3 nej innan man släpper kunden.
Sjukt dålig säljteknik. Avslut, avslut, avslut. Det är den gamla skolan som bara retar upp kunderna. Lär er lyssna på kunden i stället, ställ analyserande behovsfrågor, lyssna igen och sy sedan ihop säcken när det väl är dags, så att båda parter blir nöjda. Då kommer ni sälja mer, men framför allt sälja bättre på lång sikt.
Citera
2021-06-29, 16:08
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ganska mycket press. Cheferna är experter på att pika och hela tiden hylla vissa individer som gör bra ifrån sig för att sänka de som inte gör ett bra jobb.

Mycket handlar om merförsäljning. Säljer vi en telefon ska vi alltid få med tillbehör och alltid fråga om abonnemang. Abonnemangsbiten är den delen som drar in i princip mest pengar till företaget.

Citat:
Försäkringar ger en försäljare en provision på 10% för varje såld försäkring. I vår utbildning med Moderna fick vi lära oss att man ska ta 3 nej innan man släpper kunden.

Här är anledningarna till varför folk handlar mer och mer online. Fan vad jag hatar säljare.

Hur många pensionärer lurar du att köpa onödig skit varje år? Får du beröm av chefen ifall du gör det?
Citera
2021-06-29, 16:21
Medlem
Har du märkt om folk har börjat välja bort produkter från Kina? Jag tittar och frågar, och är det kinesiskt blir det inget köp. För att vi ogillar hur de dammsuger planeten på illegala råvaror, industriella fiskeflottor, geopolitik, virus m.m. Har det börjat märkas?

Tyvärr är ju nästan allt gjort i Kina.
Citera
2021-06-29, 16:30
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Har du märkt om folk har börjat välja bort produkter från Kina? Jag tittar och frågar, och är det kinesiskt blir det inget köp. För att vi ogillar hur de dammsuger planeten på illegala råvaror, industriella fiskeflottor, geopolitik, virus m.m. Har det börjat märkas?

Tyvärr är ju nästan allt gjort i Kina.

Man ljuger för kunderna såklart. "Komponenterna är tillverkade i Kina men sedan skickas de vidare för vidaremontering alt. förbättringar i Tyskland" typ.. Man ljuger så mycket man kan om det betyder att det genererar en försäljning.
Citera
2021-06-29, 17:16
Medlem
cultofdeaths avatar
Citat:
Lite om min bakgrund:

Jag gick ut gymnasiet 2013 och var arbetslös fram till hösten 2014. Då fick jag ett jobb inom Elgiganten. Sedan dess har jag arbetat inom företaget och dessutom jobbat inom olika områden (kassa, lager och teknikavdelningen). Även varit en vända på Phonehouse.

Jag kommer svara helt ärligt på era frågor. Många vet att vår bransch är väldigt speciell och från mig får ni en verklighetsbild över arbetet. Kör på!

Phonehouse var ett jävla skitföretag som blåste kunder och sina anställda. Inte konstigt att det gick i graven med den inkompetente lurendrejar-VD:n och dom inkompetenta och hatade cheferna. En kompis som arbetade där har oändligt många historier från stället. En bisarr arbetsplats.

Hur är din bild av Phonehouse? Kan du intyga vissa saker jag nämnt?
Senast redigerad av cultofdeath 2021-06-29 kl. 17:19.
Citera
2021-06-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Haha, du är fan en säljares bästa vän.

Så länge jag får ett pris som är lägre än lägsta på Prisjakt så kan jag inte vara annat än nöjd
Citera
2021-06-29, 17:55
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Jag gick in på en butik (Elgiganten eller nån liknande) och gick till medieavdelningen. Fick prata med en tjej runt 20 och frågade henne: "Har ni Bluray-spelare?"

Hon: "Vad är det?"
Jag: "Som en dvd-spelare, fast bättre."
Hon: "Är det typ för att lyssna på musik?"
Jag: "Nej, det är filmer på skiva. Men jag söker inte filmer, utan en apparat som spelar upp skivorna."
Hon: "Öh... Aldrig hört talas om. Tror inte det."

Efter samtalet letade jag lite själv och hittade minst fyra-fem olika modeller till försäljning.

Min fråga är: Är denna typ av total okunskap vanlig bland de anställda? Jag har själv blivit nekad jobb på liknande ställen med hänvisning till att "mer lämpade har sökt", så jag måste säga att jag blev bra förbryllad när jag insåg hur låg kunskapsnivån egentligen är hos elektronikkedjorna.
Citera
2021-06-29, 17:57
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Lite om min bakgrund:

Jag gick ut gymnasiet 2013 och var arbetslös fram till hösten 2014. Då fick jag ett jobb inom Elgiganten. Sedan dess har jag arbetat inom företaget och dessutom jobbat inom olika områden (kassa, lager och teknikavdelningen). Även varit en vända på Phonehouse.

Jag kommer svara helt ärligt på era frågor. Många vet att vår bransch är väldigt speciell och från mig får ni en verklighetsbild över arbetet. Kör på!
Varför är det så svårt att fatta att man som kund säger till om vi behöver hjälp? Ni behöver inte få fram och störa oss när vi kollar runt lite. Seriöst!
Citera
2021-06-29, 18:17
Medlem
karlskrona1234s avatar
Citat:
Så om man säger direkt , "nej nej nej" med vänlig ton så sparar man tid?

Stämmer det att om man hittar ett billigare pris får man tillbaka pengarna?
Krävs det inte att man kan styrka det? Annars kan man ju bara hitta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in