2021-06-29, 17:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Då kan jag berätta att så inte var fallet.
EN dag var mina iväg på en utflykt, resten av dagarna bedrevs undervisning precis som vanligt.

Jag fattar faktiskts inte hur du orkar försöka vända och vrida på detta för att passa din agenda.
FATTA någon gång att skolans betydelse inte är så stor som du önskar!

Självklart bidrar den precis som alla andra platser där folk träffas, men du verkar tro att om man bara stänger ner skolorna så är pandemin slut.

Tittar jag tillbaks på senaste 1,5 åren ser jag ett samhälle där en mycket stor andel av den arbetande befolkningen har jobbat hemma. Många har jobbat på distans. Man har tillämpat social distansering för de som arbetat på plats. Man har arbetat med munskydd. Man har haft visir, man har spritat händerna. Man har till varje pris försökt undvika smittan. Den vuxna delen av befolkningen. Riskgrupper såsom äldre och sjuka har försökt distansera sig så mycket det bara gått. Många har inte ens handlat mat själva. MEN - så har vi skolan med över 2 miljoner elever och personal. Där har man kört på mer eller mindre som vanligt. I alla fall i grundskolan. Man har bara stängt ned när det kukat ur fullständigt.
Ser man sedan till hur smittkurvorna ökat och minskat är det i alla fall för mig väldigt klart att smittan var låg under hela förra sommaren. Smittan gick ned under jullovet och skapade det hack mellan andra och tredje vågen. Nu när vi så får den tredje längre ledigheten under pandemin ser smittan ut att falla igen mycket kraftigt. Eller inte bara ser ut. Smittan är låg nu. Det är svårt att inte se sambandet mellan loven och låg smittspridning. Men även om man kollar på beprövad erfarenhet vet de flesta att luftburna virus av den här typen sprids mycket i skolmiljö. Det brukar vara låg smittspridning på sommaren. När hösten kommer brukar alltid förkylningar och influensa öka. Det händer för att alla kommer tillbaks efter loven och mixar runt alla ev virus de tagit med sig från världens alla hörn. Sedan sätter det fart under hösten. På vinter/våren har vi vabruari.

Det är svårt att förklara bort det här mönstret. Många försöker med allt från luftfuktighet till d-vitaminnivåer, men det förklarar ändå inte det vi ser. Nivåerna av d-vitamin är inte lägre i juni än i maj. Framförallt är de inte lägre i oktober än vad de är i februari. Vi ser hur covid sprids överallt från arktis till arizona. Jag har landat i att ju mer sociala kontakter, desto mer smitta. Skolan är tveklöst den största sociala arena vi har. Förstår inte ens varför jag ska behöva sitta och förklara det här. Det är så självklart. Sedan kan jag möjligen köpa att en del tycker att skolans verksamhet med fysisk undervisning är så viktig så att det ändå är värt priset, men att förneka smittspridningen i skolan tycker jag är direkt huvudlöst. Förstår inte syftet. Det känns ungefär lika meningsfullt som att förneka ljuset, eller förneka att det finns vatten i havet.
Citera
2021-06-29, 17:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att testas positivt betyder fortfarande inte att du är sjuk. Det har du fattat helt fel.

Det är bästa metoden som finns för att avgöra vem som är sjuk och vem som är frisk.
Citera
2021-06-29, 17:53
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Buhu, rädd för att du ska få ont i armen eller? Feber? Vekling...
Det här osar vaccinförsökskanin som innerst inne ångrar sig över att delta i ett experiment Hoppas det känns bra på andra sidan! Men bara så att du vet, du har ingen reklamationsrätt på vaccinering. Du kan alltså aldrig ta dig tillbaka till den här sidan av staketet medan vi andra har båda valmöjligheterna kvar Det känns otroligt bra att i lugn och ro kunna vänta ut alla studier om vaccinet och se eventuella bieffekter på er försökskaniner
Citera
2021-06-29, 17:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Men lås in dig då om du är så rädd.

De som sprider smitta medvetet eller för att ha agerat oförsiktigt riskerar åtal.
Citera
2021-06-29, 17:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackocopter
Det här osar vaccinförsökskanin som innerst inne ångrar sig över att delta i ett experiment Hoppas det känns bra på andra sidan! Men bara så att du vet, du har ingen reklamationsrätt på vaccinering. Du kan alltså aldrig ta dig tillbaka till den här sidan av staketet medan vi andra har båda valmöjligheterna kvar Det känns otroligt bra att i lugn och ro kunna vänta ut alla studier om vaccinet och se eventuella bieffekter på er försökskaniner

Finns det någon reklamationsrätt för de som bidragit till flockimmunitetsexperimentet med naturlig nedsmittning? Kan de som drabbats av långtids-covid, fått sina lungor förstörda m.m., vända sig till Folkhälsomyndigheten och kräva sina pengar pga av ett förstört liv ?
Citera
2021-06-29, 18:04
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Visst, sitt du kvar här i 10 år och "vänta ut alla studier", så drar vi normalbegåvade utomlands till någon semesterö med våra vaccinationspass. Ska skicka ett PM med en piña colada i ena handen och ett utsträck långfinger i den andra så fort jag lyckats få tag på en resa.
Citera
2021-06-29, 18:06
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
Visst, sitt du kvar här i 10 år och "vänta ut alla studier", så drar vi normalbegåvade utomlands till någon semesterö med våra vaccinationspass. Ska skicka ett PM med en piña colada i ena handen och ett utsträck långfinger i den andra så fort jag lyckats få tag på en resa.
Fick du ont i magen nu? Det skulle jag också få ifall jag prioriterade en vecka på Kreta över min hälsa

Citat:
så fort jag lyckats få tag på en resa.
Lycka till! Kanske var jag som ovaccinerad och på rätt sida av staketet som snodde din plats på flyget
Senast redigerad av Attackocopter 2021-06-29 kl. 18:14.
Citera
2021-06-29, 18:13
Medlem
Fullsatt på läktaren i London idag när England och Tyskland spelar.

Nu är handbromsen och restriktioner borta.
Pandemin och delta är historia nu.
Citera
2021-06-29, 18:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är bästa metoden som finns för att avgöra vem som är sjuk och vem som är frisk.

Och det har du missuppfattat helt. De flesta som testas positivt är fullt friska egentligen.

Som till exempel Dejan Kulusevski... han hade säkert kunnat spela om det inte vore för byråkratin kring covid. Han verkar ju vara i toppform nu..
Citera
2021-06-29, 18:23
Medlem
Cineastens avatar
Munskyddsbärande i trånga ytrymmen eller i närkontakt med smittade el troligtvis smittade är en sak, men när jag ser folk ute på det lokala torget komma gående med munskydd, 10-15 meter ifrån närmaste person, eller sitter ensam i en bil kan jag inte låta bli att tänka "vilket jävla übermiffo".

T.o.m inom akutsjukvården börjar vi slarva med munskydden nu pga att de flesta faktiskt INTE är smittade och att vaccinationerna har kommit igång.

Efter 11/2 år med munskyddsbärande i jobbet börjar det bli jävligt påfrestande. Det är en sak att sitta stilla bakom en bildskärm och något helt annat att stressa runt på en vårdavdelning eller akutmottagning med munskydd i 10 timmar. Det blir olidligt varmt, obehagligt och sliter på huden.

Kollegor vittnar om sår i ansiktet, blåsor på läpparna, kraftigt ökade akneproblem (på folk som passerat 40 och inte borde ha akne längre).

Även om munskydden inte sänker syremättnaden i blodet blir det mycket påfrestande att springa runt i värmen med något som täcker andningsvägarna. Flera vittnar om panikångest, kraftigt ökad andningsfrekvens mm vilket till slut leder till hyperventilering.

Vi i vården är så jävla less på de här munskydden så hälften vore nog.

På min arbetsplats (där jag är nu. Jag har pendlat runt) är det relativt få patienter som har positiv Covid numera även om det såklart förekommer. De har till stor del ersatts av de vanliga fyllskallarna, narkotikaintoxerna, misshandelsfallen, självmordsförsöken, ångestfallen, "diffusa" buk och bröstsmärtor och allt annat som folk söker för.

Det ska bli så jävla skönt att slippa den här skiten. Tyvärr tar ju folk igen ordentligt och överkompenserar tusenfallt efter månader av isolering och avhållsamhet så det är ett jävla supande, knarkande, köra VOI påverkad av substanser mm. Det är som om folk brukar substanser som om det inte finns någon morgondag.

Till alla tomtar som påstår att "alla springer runt med munskydd" kan jag säga - så KANSKE det ser ut i vissa områden men Stockholm överlag ser inte ut så och har inte gjort på länge. Munskydden lyser i stort sett med sin frånvaro på offentlig plats och de flesta tycks strunta fullständigt i att hålla avstånd eller hålla för munnen när de hostar eller nyser.
Senast redigerad av Cineasten 2021-06-29 kl. 18:26.
Citera
2021-06-29, 18:25
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Fick du ont i magen nu? Det skulle jag också få ifall jag prioriterade en vecka på Kreta över min hälsa

Lycka till! Kanske var jag som ovaccinerad och på rätt sida av staketet som snodde din plats på flyget
Du kommer inte vara välkommen till de resmål jag har siktet på.

Men det är ok, eftersom du tänker avstå från vaccination och även fortsättningsvis nöjer dig med att huvudsakligen resa med färja. Det är en stor värld att utforska för Attackocoper.

Man kan åka till Helsingør, Helsingfors, Hamburg. Ojojoj. Mycket att se fram emot med hälsan i behåll när du ska ut och resa de närmaste 10 åren.
Citera
2021-06-29, 18:26
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fullsatt på läktaren i London idag när England och Tyskland spelar.

Nu är handbromsen och restriktioner borta.
Pandemin och delta är historia nu.

Va?

Det sades inför matchen att endast 45 000 fick ta sig in, dvs hälften av 90 000 som är kapaciteten!

Snacka om bluffpandemi!

Vad tror ni, kommer vi ha kvar restriktionen på 500 personer på Nya Ullevi, Globen, Friends och Tete 2 arena?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in