Citat:
Då kan jag berätta att så inte var fallet.
EN dag var mina iväg på en utflykt, resten av dagarna bedrevs undervisning precis som vanligt.
Jag fattar faktiskts inte hur du orkar försöka vända och vrida på detta för att passa din agenda.
FATTA någon gång att skolans betydelse inte är så stor som du önskar!
Självklart bidrar den precis som alla andra platser där folk träffas, men du verkar tro att om man bara stänger ner skolorna så är pandemin slut.
EN dag var mina iväg på en utflykt, resten av dagarna bedrevs undervisning precis som vanligt.
Jag fattar faktiskts inte hur du orkar försöka vända och vrida på detta för att passa din agenda.
FATTA någon gång att skolans betydelse inte är så stor som du önskar!
Självklart bidrar den precis som alla andra platser där folk träffas, men du verkar tro att om man bara stänger ner skolorna så är pandemin slut.
Tittar jag tillbaks på senaste 1,5 åren ser jag ett samhälle där en mycket stor andel av den arbetande befolkningen har jobbat hemma. Många har jobbat på distans. Man har tillämpat social distansering för de som arbetat på plats. Man har arbetat med munskydd. Man har haft visir, man har spritat händerna. Man har till varje pris försökt undvika smittan. Den vuxna delen av befolkningen. Riskgrupper såsom äldre och sjuka har försökt distansera sig så mycket det bara gått. Många har inte ens handlat mat själva. MEN - så har vi skolan med över 2 miljoner elever och personal. Där har man kört på mer eller mindre som vanligt. I alla fall i grundskolan. Man har bara stängt ned när det kukat ur fullständigt.
Ser man sedan till hur smittkurvorna ökat och minskat är det i alla fall för mig väldigt klart att smittan var låg under hela förra sommaren. Smittan gick ned under jullovet och skapade det hack mellan andra och tredje vågen. Nu när vi så får den tredje längre ledigheten under pandemin ser smittan ut att falla igen mycket kraftigt. Eller inte bara ser ut. Smittan är låg nu. Det är svårt att inte se sambandet mellan loven och låg smittspridning. Men även om man kollar på beprövad erfarenhet vet de flesta att luftburna virus av den här typen sprids mycket i skolmiljö. Det brukar vara låg smittspridning på sommaren. När hösten kommer brukar alltid förkylningar och influensa öka. Det händer för att alla kommer tillbaks efter loven och mixar runt alla ev virus de tagit med sig från världens alla hörn. Sedan sätter det fart under hösten. På vinter/våren har vi vabruari.
Det är svårt att förklara bort det här mönstret. Många försöker med allt från luftfuktighet till d-vitaminnivåer, men det förklarar ändå inte det vi ser. Nivåerna av d-vitamin är inte lägre i juni än i maj. Framförallt är de inte lägre i oktober än vad de är i februari. Vi ser hur covid sprids överallt från arktis till arizona. Jag har landat i att ju mer sociala kontakter, desto mer smitta. Skolan är tveklöst den största sociala arena vi har. Förstår inte ens varför jag ska behöva sitta och förklara det här. Det är så självklart. Sedan kan jag möjligen köpa att en del tycker att skolans verksamhet med fysisk undervisning är så viktig så att det ändå är värt priset, men att förneka smittspridningen i skolan tycker jag är direkt huvudlöst. Förstår inte syftet. Det känns ungefär lika meningsfullt som att förneka ljuset, eller förneka att det finns vatten i havet.
Hoppas det känns bra på andra sidan! Men bara så att du vet, du har ingen reklamationsrätt på vaccinering. Du kan alltså aldrig ta dig tillbaka till den här sidan av staketet medan vi andra har båda valmöjligheterna kvar
Det känns otroligt bra att i lugn och ro kunna vänta ut alla studier om vaccinet och se eventuella bieffekter på er försökskaniner