2021-06-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Och om de dessutom krossar det våldsamma samhället som S struntat i innan nästa val så sitter de säkert 2022.

Vore något att drömma om, men det kommer att ta mycket längre tid att fixa den saken. Demografin jobbar emot den som vill hantera den växande cancer i samhället som brottsligheten är. Sveriges nya underklass röstar som den gör.
Citera
2021-06-29, 17:06
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Förstår att de flesta hoppas på Kristersson och SD+L+KD och någon mer, men detta kommer aldrig ske - snart står Löfven där igen och hånler. Jag har sagt detta hela tiden och kommer få rätt, ingen raketforskning, men ändå. Jag tror man i stället för att försöka få över bitterfittan Lööf, så borde man pröva med V - SD och V har en hel del beröringspunkter, sakpolitiskt sett.

Samtidigt så gråter jag inga floder då jag egentligen inte vill se SD samregera med något av de andra partierna av landsförrädare!
Citera
2021-06-29, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du räknar alltså med att alla i L kommer att trycka ja till en M/KD-regering stödd av SD?
Nej men i inlägget jag svarade på var det en förutsättning.
Citera
2021-06-29, 17:09
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du räknar alltså med att alla i L kommer att trycka ja till en M/KD-regering stödd av SD?

Absolut, det är ju det hon har sagt hela veckan lång. Hon stöder Kristersson och Kristersson tänker ge SD inflytande.
Citera
Medlem
EggBoxJuans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynisksomfaaan
Vore något att drömma om, men det kommer att ta mycket längre tid att fixa den saken. Demografin jobbar emot den som vill hantera den växande cancer i samhället som brottsligheten är. Sveriges nya underklass röstar som den gör.
Men tänk att hinna visa lite resultat för väljarna innan valet och sen jämföra det med alla år Stiffe haft på sig att göra något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cynisksomfaaan
En högerregering som tar tag i att skapa ordning och reda i bidragsträsket skulle lösa rätt mycket. Inga bekymmer med att finansiera varken sjukvård eller försvar.

Det finns många storföretag som har bidrag. Ska man plocka bort det menar du?
Citera
2021-06-29, 17:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Min gissning:
* Nollinvandring, möjligtvis någon slags FN asylkvotinvandring men inte mer.
* Göra det mycket svårare att få PUT och medborgarskap.
* Folkräkning med målet att identifiera illegaler och få koll på vilka som faktiskt bor i Sverige.
* Hårdare tag mot gäng, bidragsfusk, illegala, mer utvisningar.
* Plan rörande energiförsörjningen (återstart av Ringhals 1 kanske?)
* Någon slags höjning av pensioner.

M och KD går nog lätt på med ovanstående, L går kanske att tvinga in i sammarbetet?

Jag tror inte man hinner med allt detta under ett år, för det är ju val nästa år. Det kommer även fram nu "as we speak" ifrån Kristersson på facebook :

En ny regering skulle tillträda i en mycket speciell situation: bara ett år till nästa val och efter en unikt stökig tid som slutade i regeringskris. En ny regering måste bli en verklig omstartsregering, och den måste kunna samla, inte fortsätta splittra. Den måste prioritera några få, riktigt viktiga frågor det kommande året, och plöja marken för långsiktiga reformer under 2020-talet. Den måste självklart respektera alla riksdagens partier och kunna prata och förhandla med alla. Den måste ha tydlig färdriktning men vara pragmatisk i konkreta lösningar.

https://www.facebook.com/UlfKristerssonM/
Citera
2021-06-29, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Absolut, det är ju det hon har sagt hela veckan lång. Hon stöder Kristersson och Kristersson tänker ge SD inflytande.

Frågan är alltså inte om Sabuni kommer att stödja Kristersson, vilket hon naturligtvis kommer att göra, utan om alla ledamöter kommer att hålla partilinjen. L är ett splittrat parti.
Citera
2021-06-29, 17:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Kan någon förklara lite enkelt hur allt går till nu. Så Ulf får chansen att bilda regering, han kommer väl göra det med KD, SD och L? Men sen är det något snack om ”släppa fram”. Är det V då som kan säga nej? Vad händer då? Får något annat parti chansen då eller? Kommer dom släppas fram av dem på högersidan då? Jag är så dålig på alla regler och skit men hade velat veta. Hur stor chans är det att horan Annie blir statsminister?

Troligtvis (Enligt mig) kommer Ulf föreslå en M+KD-regering; med stöd av SD och L. Kanske får de ha tjänstemän i regeringskansliet som L hade i nuvarande regering (Ulf har sagt att han kan tänka sig att ge SD det). Om Kristersson sedan går till omröstning i Riksdagen så måste 175 ledamöter rösta mot honom; riksdagen måste tolerera honom. V, S, MP och C har 175 röster så de kan fälla Kristersson teoretiskt; men de har några osäkra riksdagsledamöter som kan vara frånvarande eller lägga ned sin röst.

Liten risk för Annie. Det blir lätt att få ihop 175 röster mot henne.
Citera
2021-06-29, 17:11
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Förstår att de flesta hoppas på Kristersson och SD+L+KD och någon mer, men detta kommer aldrig ske - snart står Löfven där igen och hånler. Jag har sagt detta hela tiden och kommer få rätt, ingen raketforskning, men ändå. Jag tror man i stället för att försöka få över bitterfittan Lööf, så borde man pröva med V - SD och V har en hel del beröringspunkter, sakpolitiskt sett.

Samtidigt så gråter jag inga floder då jag egentligen inte vill se SD samregera med något av de andra partierna av landsförrädare!
Det har du rätt i. Men Vänsterpartiets hat mot SD är ungefär på samma nivå som Miljöpartiets hat. Hur skulle ett sådant samarbete gå till när det finns så mycket hat? Sedan vet vi ju hur mycket V älskar massinvandring från tredje världen.
Citera
2021-06-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Tala om ett biased val när riksdagens talman Andreas Norlén som själv är moderat utser moderaternas partiledare Ulf Kristersson till sonderingsperson för att undersöka möjligheterna för honom att bilda en ny regering.

Direkt korkat uttalande. Det finns 30 år gammal praxis som stipulerar att det är rimligt att det största partiet från den grupp partier som avsatt en statsminister ska få första möjligheten till att sondera terrängen. Utöver detta anfördes argumentet att det var fler av partiledarna som utryckt viljan att låta Ulf få detta uppdrag.

Något du heller inte verkar förstå är att talmanspresidiet består av totalt fyra talmän, vara de övriga kommer från V, C och S. Dessa har alltså efter gemensamma överläggningar kommit fram till att ge stafettpinnen till Kristersson.

Förstod du inte detta, är kontentan att du har har fel och bör använda skallen innan du uttalar dig nästa gång.
Citera
2021-06-29, 17:12
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Problemet är ju att hon inte bestämmer hur ledamöter röster.
Tror tyvärr detta blir ett fiasko. L har 20 mandat och jag tror att runt hälften röstar för UK.
Var ska dom andra 10 komma från, helvetes skitparti, må dom åka ut i valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in