2021-06-29, 14:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Japp, det blir väldigt intressant framöver. Annie har grävt ner sig djupare och djupare. V växer när dom fäller en (S) statsminister. Jag tror knappast V kommer lägga sig platt och agera dörrmatta för en S+C budget.
C minska rätt duktigt med detta. Jag tror hennes bästa alternativet är att driva det till extra val och sen försöka skylla ifrån sig.
Väljarna har gett V kvitto på att de är på rätt väg. Nu rullar snöbollen.
Citera
2021-06-29, 14:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Viket även Sd röstade för. Hur kommer Sd att agera, för hålla löften som de gett till sina väljare, om det blir en borgerlig regering? Här tänker jag främst deras "välfärdslöften". Ytterligare minskning av invandring löser inte fattigdom, bostadsbrist etc.
Korrekt, för att lösa problemen måste återvandring till.
Citera
2021-06-29, 14:14
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Risken är väl att både V och C till slut ändå röstar ja till Löfven som statsminister, väl medvetna om att Löfven då inte kommer att få igenom sin höstbudget (kommer bli omöjligt att göra en budget som både V och C röstar ja till) utan att vi istället får en borgerlig budget. Även om Löfven lovat att han inte kommer att bli statsminister om han måste regera med en borgerlig budget.

Japp, det är inte omöjligt att dom skjuter problemet framför sig. Budgeten för 2022 röstas det om i november. Så släpper dom fram Löfven med tomma löften som han sen skiter I. Och extra val i december kommer de ej bli.
Senast redigerad av TonyBergman 2021-06-29 kl. 14:18.
Citera
2021-06-29, 14:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag köper dina resonemang. Du har rätt i att S och V är bra budgetsynkade från början. Men C kan knappast acceptera en traditionell vänster-valbudget med "satsningar" som S sytt ihop med MP och V. C svävar som en satellit fritt i rymden. Hur ska Stefan få C med? Det kan nog gå. C är visserligen ekonomiskt nyliberalt men partiet har det socialt progressiva gemensamt med V och övriga rödgröna.

De specialsatsningar som V fick igenom när de budgetförhandlade med S (glasögonbidrag till närsynta barn, mer pengar till skollovskolonier m.m.) var ju både billiga och vettiga. Jag har svårt att se att C skulle se några sakpolitiska problem med dessa och liknande satsningar.

Det handlar nog mer om ett politiskt spel där C vill få väljarna att tro att skillnaden mellan V och C är större än den faktiskt är.
Citera
2021-06-29, 14:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tycker tvärtom att det är strongt av Sjöstedt att försvara Dadgostar även om hon väljer en annan linje än den han själv valde.

Jag skulle önska att vissa före detta partiledare i Liberalerna gjorde likadant.

Ja det var ju riktigt patetiskt att back-stabba sitt eget parti vid en kritisk tidpunkt som denna. Kanske skillnaden på Vs kollektivism och Ls individualism?

Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Haha, ja ingen vet vad som stod i det hemliga avtalet med V förra gången!

Avtalet var Sjöstedts egna minnesanteckningar från mötet.
Citera
2021-06-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Det innebär samtidigt att om statsminister avgår så avgår regeringen och då ny röra igen.
Ja, så är det. Jag befarar bara att i valet mellan nyval eller att regera med borgerlig budget så väljer Löfven det senare, det har han ju gjort förut. Att ljuga och bryta löften nu behöver inte nödvändigtvis få så stor betydelse om vi inte har val förrän nästa år, väljare har en tendens att glömma gamla synder.

Skulle både MP och L ramla ur riksdagen vid extraval, vilket inte är osannolikt just nu, så får vi ett parlamentariskt läge där S måste kunna hitta långsiktiga kompromisser med både V och C, vilket gör att sossarna kan få svårt att ta tillbaka makten ett bra tag framöver.

Men jag kan ha helt fel i hur Löfven resonerar, allting med den här situationen känns väldigt oförutsägbart.
Senast redigerad av melvein 2021-06-29 kl. 14:19.
Citera
2021-06-29, 14:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Japp, det är inte omöjligt att dom skjuter problemet framför sig. Budgeten för 2022 röstas det om i december. Så släpper dom fram Löfven med tomma löften som han sen skiter I. Och extra val i december kommer de ej bli.
Om Nooshi spelar det rätt, så blir det C som får bära hundhuvudet för en kommande framröstning av Uffe som statsminister med följande regeringskris och extraval.
Citera
2021-06-29, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Korrekt, för att lösa problemen måste återvandring till.
Det löser inte heller Sveriges problem. Och, det kan inte genomföras oavsett hur mycket Sd önskar det.
Citera
2021-06-29, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Visst kommer det att bli betydligt värre innan det blir bättre, men huvudsaken är att allt fler svenskar går i opposition mot etablissemanget. Det är från den plattformen vi får en ny ordning, och folkrörelser kan inte stoppas med förbud.

Dina radikala drömmar kommer aldrig att förverkligas. Det bästa som kan hända Sverige är att vi får en M/KD/SD/L-regering 2022.
Men den tillträder på Bilderberg-mandat eftersom Kristersson är den som sist var nere på audiens hos Bilderberg. Radikalare alternativ kommer det att lagstiftas mot.
Citera
2021-06-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Den här bilden sammanfattar din frågeställning. https://mobile.twitter.com/rubin_patru/status/1174202872764010497/photo/1

Under löfvens styre har landet fullföljt en negativ utveckling på i princip alla fronter. Mycket har att göra med den urusla invandringspilitiken och de negativa effekterna.
Dessutom har löfven sålt ut sin politik för att kunna sitta kvar som statsminister, mp och c har fått orimligt stort inflytande trots att det bara är en minoritet av väljare som är galna nog att rösta på dem.

Löfven har tillsatt ministrar som är helt värdelösa. Morgan fick inget gjort och man kan ju tycka att en person som var både migrationsminister och justitieminister kunnat gjort en enastående uppgift med att kväsa den invandringsrelaterade brottsligheten genom att skärpa till migrationen.

Det negativa har ständigt eskalerat under löfvens styre, Sverige har blivit en cirkus där världen skrattar om hur galet Sverige blivit, och världen kommer hit för att roffa åt sig.

Allt som har värde kommer att bli attackerat, och löfven har varit med och skapat destabilisering av sveriges integritet.

Löfven erkänner aldrig något negativt som han gjort. Istället framställer han sig själv i narcisistisk ordning, säger att han skjutit till resurser hit och dit, skyller ifrån sig istället för att ta ansvar över misslyckanden.

Sverige kan räddas, och det innebär att löfven inte har något att säga till om.

Tack snälla för ditt svar!
Jag misstänker att nämnda invandringsfrågan är något som gemene man i Sverige är missnöjd med på olika sätt, men hanterandet av flyktingvågen även något som de andra partierna officiellt klagat på?
Citera
2021-06-29, 14:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det löser inte heller Sveriges problem. Och, det kan inte genomföras oavsett hur mycket Sd önskar det.
Det löser de problem du räknade upp, och Jo; det är faktiskt ganska enkelt att genomföra.
Citera
2021-06-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Ja, så är det. Jag befarar bara att i valet mellan nyval eller att regera med borgerlig budget så väljer Löfven det senare, det har han ju gjort förut. Att ljuga och bryta löften nu behöver inte nödvändigtvis få så stor betydelse om vi inte har val förrän nästa val, väljare har en tendens att glömma gamla synder.

Skulle både MP och L ramla ur riksdagen vid extraval, vilket inte är osannolikt just nu, så får vi ett parlamentariskt läge där S måste kunna hitta långsiktiga kompromisser med både V och C, vilket gör att sossarna kan få svårt att ta tillbaka makten ett bra tag framöver.

Men jag kan ha helt fel i hur Löfven resonerar, allting med den här situationen känns väldigt oförutsägbart.

Under hela den här situationen så har S sagt. "ett löfte från S är ett löfte".
Står då Stefan inför en presskår och säger att han avgår om han inte får igenom sin budget så blir det svårt att backa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in