2021-06-29, 13:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Vad yrar du om?
Nooshi sa precis

Hon kräver att få förhandla budgeten tillsammans med S,MP,C.

Allt hänger fortfarande på Annie

Ser stabilt instabilt ut!
Citera
2021-06-29, 14:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Ett alternativ vore en M-S regering med Märta Stenevi eller Sabuni om man nu vill ha ett mittenalternativ och helt dissa Kopparmärra.

Priset är att vi får Stefan "falska" Löften ytterligare drygt ett år.
Jag skulle älska en S+ M- lösning eftersom SD skulle få minst 35% 2022.
Citera
2021-06-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Nooshi Dadgostar: Vi vill inte skapa mer oreda

https://omni.se/nooshi-dadgostar-vi-vill-inte-skapa-mer-oreda/a/eK2mPR

... men det var ju just det hon ville med sitt tidigare utspel

det beror på hur "just du" ser på det.
Citera
2021-06-29, 14:02
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asburypark
Det där tror jag går att ordna. Han behöver inte explicit säga att det löfte är till V. Höstens budget är den "stora valbudgeten". Där vill så klart S få igenom sin egen politik med. Och det som passa S passar även V. Så det räcker att S får igenom tillräckligt med egen politik för att V ska tolerera och rösta för. Alternativet är värre.

V är redan vinnare. De ökar i opininoen. De har "vunnit" punkten om marknadshyror. De ha fått Dadgostar rikskänd. De kan tolerera en budget med starka S-inslag. Och sen köra på vid nästa val istället och där kanske gå hårdare fram med vi vill ha inflytande.

För du tror väl inte att S själva ens släppoer igenom en budget inför ett val utan stora S-förslag? Det kan indirekt vara saker till V, men mörkas genom att sägas vara för S.

Jag köper dina resonemang. Du har rätt i att S och V är bra budgetsynkade från början. Men C kan knappast acceptera en traditionell vänster-valbudget med "satsningar" som S sytt ihop med MP och V. C svävar som en satellit fritt i rymden. Hur ska Stefan få C med? Det kan nog gå. C är visserligen ekonomiskt nyliberalt men partiet har det socialt progressiva gemensamt med V och övriga rödgröna.
Citera
2021-06-29, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag skulle älska en S+ M- lösning eftersom SD skulle få 35% minst 2022.

Det är inte ett alternativ som ligger på bordet. Men ponera att det hade blivit så. Hade syftet varit att stänga ute SD hade det bara blivit en till M/(S) -regering 2022, och under den mandatperioden hade man sedan förbjudit SD och naturligtvis allt som är radikalare än SD. Man jobbar ju med just en sådan lag sedan ett tag. Jag tror inte att syftet är att stänga ute SD men allt som är radikalare än SD ligger nog riktigt illa till.
Senast redigerad av Sinestro 2021-06-29 kl. 14:06.
Citera
2021-06-29, 14:04
Medlem
Citat:
Jag skulle älska en S+ M- lösning eftersom SD skulle få 35% minst 2022.

Jag tror att SD kommer att öka till 2022. MSM media lyfter gärna fram röster från gatan som pratar illa om SD.
Nu tror jag att många i stugorna är trötta på att dem som lett landet inte kommer någonstans.
Inget händer med dem stora frågorna inom samhället, skola, vård omsorg och brottlighet.

De som styrt landet hela 20 talet har inte löst något alls...
Citera
2021-06-29, 14:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
C var ju med i regeringen med mer inflytande än MP. V var ju inte ens med i regeringen.

Regeringen var (och är) S och MP. JÖKen var S, MP, C och L. L hade tjänstemän i regeringskansliet, men de var inte ministrar, inte en del av regeringen. C hade inte ens det. V var inte i regeringen eller JÖK utan förhandlade bara med S separat från alla andra för att stötta regeringen, men de behövdes inte för att få igenom en budget. Nu när L har hoppat av JÖK krävs V för att få igenom en budget.

Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja det är väl här problemet ligger för Stefan. Hur han lyckas få både C och V att rösta för honom. Löften han ger till V kan vara ett rött skynke för C och löften till C ett rött skynke för V. V kommer att tuffa till sig nu och kräva att få vara med och förhandla budgeten. Och C är en annan pest som inte vill kännas vid V. Nu prövas mästerförhandlaren. Hur konkret måste han vara i förhållande till V och C? Hemliga löften på servetter kanske behövs.

Nja, han måste få dem att inte rösta mot honom. Han får inte ha 175 röster mot sig.
Citera
2021-06-29, 14:05
Medlem
Snapcounts avatar
Börjar misstänka att talmannen först ger bollen till Kristersson, för där säger man sig ha ett alternativ och sammarbetsparterna har även bekräftat detta, utan ultimatum, vilkor, etc..

Man vill regera helt enkelt.

Löfven har problem med Annie som tjafsar om vilka hon skall regera med (mot deras vilja), samt vilka som är otänkbara partners.

Därför tror jag Löfven får vänta på om Kristersson misslyckas.
Citera
2021-06-29, 14:06
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

Ser stabilt instabilt ut!

Japp, det blir väldigt intressant framöver. Annie har grävt ner sig djupare och djupare. V växer när dom fäller en (S) statsminister. Jag tror knappast V kommer lägga sig platt och agera dörrmatta för en S+C budget.
C minska rätt duktigt med detta. Jag tror hennes bästa alternativet är att driva det till extra val och sen försöka skylla ifrån sig.
Citera
2021-06-29, 14:06
Medlem
Risken är väl att både V och C till slut ändå röstar ja till Löfven som statsminister, väl medvetna om att Löfven då inte kommer att få igenom sin höstbudget (kommer bli omöjligt att göra en budget som både V och C röstar ja till) utan att vi istället får en borgerlig budget. Även om Löfven lovat att han inte kommer att bli statsminister om han måste regera med en borgerlig budget.
Citera
2021-06-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Risken är väl att både V och C till slut ändå röstar ja till Löfven som statsminister, väl medvetna om att Löfven då inte kommer att få igenom sin höstbudget (kommer bli omöjligt att göra en budget som både V och C röstar ja till) utan att vi istället får en borgerlig budget. Även om Löfven lovat att han inte kommer att bli statsminister om han måste regera med en borgerlig budget.

Det innebär samtidigt att om statsminister avgår så avgår regeringen och då ny röra igen.
Citera
2021-06-29, 14:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det är inte ett alternativ som ligger på bordet. Men ponera att det hade blivit så. Hade syftet varit att stänga ute SD hade det bara blivit en till M/(S) -regering 2022, och under den mandatperioden hade man sedan förbjudit SD och naturligtvis allt som är radikalare än SD. Man jobbar ju med just en sådan lag sedan ett tag. Jag tror inte att syftet är att stänga ute SD men allt som är radikalare än SD ligger nog riktigt illa till.
Visst kommer det att bli betydligt värre innan det blir bättre, men huvudsaken är att allt fler svenskar går i opposition mot etablissemanget. Det är från den plattformen vi får en ny ordning, och folkrörelser kan inte stoppas med förbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in