2021-06-28, 22:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Grekland kör med lånade Eu pengar för å ge morötter att vaccinera sina yngre.

Nu finns det pengar minsan.

https://omni.se/t/smittan-i-europa/f565780c-c73e-4e1f-88d5-e4fd50dc03fa

Smittan ökar hela tiden i uk. Planen var att dom skulle vara en covid fri som i augusti.

https://omni.se/t/smittan-i-storbritannien/61c86ef5-6e2e-4b2d-8f4d-811d171a45be

22800 positiva tester i UK idag. Konsekvensen blir ju fler reserestriktioner för britter. Inte så lockande för många länder att ta emot ett flyg med delta spridare ;-)

Intressant att UK ökar 50 procent i veckan trots hög nivå smittade o vaccinerade.
Citera
2021-06-28, 22:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nej viruset är inte anpassat till djur. Det har muterat långt bort från sitt fladdermus-hem. Det smittar dåligt mellan djur och människa. Dessutom verkar det ganska ofarligt för djur. Hur många djur har dött i covid? Några djur på zoo.

Minkar sprider ju covid19 effektivt mellan varandra o kan smitta människor. Kan ju dock bero på att minkar använts för gain of function experiment.
Citera
2021-06-28, 22:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu är ju det enda som har visat sig från UK att ditt favoritvaccin AZ är nästan 80% effektivt mot Delta. Men du har kanske kravet att man inte ens ska få lite snuva, då har du helt rätt. Då är Pfizer/Moderna också bättre än AZ.

Verkar ju inte ens som att Delta inneburit särskilt mycket ökning i Värmland. Tycks minska där nu, troligen tack vare hög grad immunitet/vaccinering.

Med tanke på att UK slog på stort i dag med +22,868 ny fall. Tror jag nog inte minskningen i Värmland beror på hög grad immunitet/vaccinering. UK har väl både högre immunitet/vaccinering.
Däremot är våra skolor stängda medans de inte är det. Jag vet inte vad mer skillnaden skulle kunna vara?

Citat:
I Storbritannien, ni vet landet där Delta just nu håller på att ta kål på befolkningen, håller man fast vid att slopa alla restriktioner den 19 juli, efter att ha skjutit upp det en månad pga just Delta.

Men datan är tydlig, vaccinet har brutit länken mellan infektion och svår sjukdom/död.

https://news.sky.com/story/covid-19-no-early-lifting-of-restrictions-with-19-july-still-target-date-new-health-secretary-confir ms-12344071

Ja, låt oss hopas att dödstalen inte ökar. Jag komihåg i höstas, man pratade om att smittan ökade men inte avlidna. Man försökte tro denna gången var det annorlunda och antal avlidna skulle inte öka. Men de gjorde det, det tog bara lite tid. Denna gången kan man ju hoppas igen.
Citera
2021-06-28, 22:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det gick väldigt fort och ta fram vaccinet. Sen är ju frågan om det får vara kvar efter 2023 när prövotiden löper ut. det är fortsatt i studie fas.

Det är tyvärr väldigt svårt att vaccinera människor väldigt eller tillräckligt fort.
Många miljarder människor runt vår jord.
Jag tror inte det går vaccinera bort Coviden tyvärr.

En kombination av Astra och annat vaccin kan vara en bra lösning för bättre skydd, så där är du nåt på spåret.

https://omni.se/t/covidforskningen/7fccac9e-896b-4379-87db-aebb92f8d9a8

Går betydligt fortare att få ner smittan med mediciner än med vaccinerna. Så egentligen borde man införa profylax under tiden man vaccinerar.
Citera
2021-06-28, 22:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Med tanke på att UK slog på stort i dag med +22,868 ny fall. Tror jag nog inte minskningen i Värmland beror på hög grad immunitet/vaccinering. UK har väl både högre immunitet/vaccinering.
Däremot är våra skolor stängda medans de inte är det. Jag vet inte vad mer skillnaden skulle kunna vara?

Ja, låt oss hopas att dödstalen inte ökar. Jag komihåg i höstas, man pratade om att smittan ökade men inte avlidna. Man försökte tro denna gången var det annorlunda och antal avlidna skulle inte öka. Men de gjorde det, det tog bara lite tid. Denna gången kan man ju hoppas igen.

Covid19 har ju enda från början spridits långsammare i Sverige än länder som UK.

Om det beror på d vitamin, antisocialt beteende, mer lydig befolkning vet vi inte. Men nån avgörande skillnad är det.
Citera
2021-06-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nej viruset är inte anpassat till djur. Det smittar dåligt mellan djur och människa. Dessutom verkar det ganska ofarligt för djur. Hur många djur har dött i covid? Några djur på zoo.

Man vart tvungen att ta i hjäl alla minkar i danmark. Då smittad det mellan människa och djur.
Är svårt att veta hur många djur som dött.

Men primater är väldigt känsliga och kan dö av en vanlig förkylning. Så dom som lever tät inpå människor i Indien lär nog vara illa ute.
Citera
2021-06-28, 22:28
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har man inget annat för sig kan man alltid läsa tomtarna som dumförklarade mig och andra vaccinförespråkare för 1+ år sedan och kallade oss helt dumma i huvudet som sa att det skulle komma vaccin för covid19 under år 2021. Det skulle ju "ta minst 4-5 år" att utveckla vaccin och så länge kunde inte ett samhälle köra med restriktioner om publik, mötesbegränsningar, jobba hemma osv osv. Jag tror tom vissa personer från Folkhälsomyndigheten har uttryckt stor skepsis mot att vi skulle få vaccin redan år 2021.

Ja, bryr man sig inte om att genomföra ordentliga tester så går det givetvis att ta fram ett "vaccin" hur snabbt som helst.

Citat:
Hotbilden som jag ser det är att tillräckligt många inte vaccineras tillräckligt fort. Nu lättar man på restriktioner (för tidigt enligt mig), om 8 veckor öppnar skolorna.

Den enda anledingen till att jag fortfarande besöker det här dårhuset till tråd är för att få mitt dagliga gapskratt när du tjatar om skolorna. Teorin är så fullständigt efterbliven att man kan undra om du någonsin gick i en skola själv.

Fast sen när man skrattat färdigt så inser man det sorgliga i att människor som du existerar.

Citat:
Vi har mutationer som är mer smittsamma

Och?

Citat:
och mer dödliga

Nej, det har vi inte. Sluta ljug.

Citat:
Vaccinen tycks fungera, men det går långsamt. Det skulle verkligen behöva speedas på. Sedan har vi förstås hotet att det dyker upp mutationer som vaccinet inte biter på. Då blir det riktigt illa.

2020 var ett mirakelår. Tänk dig själv, ett helt år med ett helt nytt mördarvirus, NOLL vaccinerade människor, NOLL immuna människor, och ÄNDÅ dök det inte upp en enda ny mutation under hela året, förrän veckan före jul. Sjukt. Speciellt med tanke på att världen var rätt öppen från juni till oktober.

Men att det existerar mirakel är väl knappast något nytt för en religiös fanatiker som dig?

Citat:
Sedan hade jag nog gärna sett att alla som fått Astras vaccin vaccinerar om sig med ett mRNA-vaccin.

Ojoj, ännu mer medicinska experiment. Mer har någon "expert" sagt att det går bra så lär ju inte du ifrågasätta det i alla fall...
Citera
2021-06-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
22800 positiva tester i UK idag. Konsekvensen blir ju fler reserestriktioner för britter. Inte så lockande för många länder att ta emot ett flyg med delta spridare ;-)

Intressant att UK ökar 50 procent i veckan trots hög nivå smittade o vaccinerade.

Hongkong stängde för brittiska inresande nu.

blir svårt nu med em fotbollen igång i många länder, att stänga ner så mycket mer.

Munskydden används till armband på arenorna numera.
Senast redigerad av Grand-canyon 2021-06-28 kl. 22:38.
Citera
2021-06-28, 22:32
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Hongkong stängde för brittiska inresande nu.

Konstigt att inte andra eu länder gör samma. Men blir svårt nu med em fotbollen igång i många länder.

Britterna är inte välkomna i EU, har inte varit på ett bra tag.
Citera
2021-06-28, 22:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Covid19 har ju enda från början spridits långsammare i Sverige än länder som UK.

Om det beror på d vitamin, antisocialt beteende, mer lydig befolkning vet vi inte. Men nån avgörande skillnad är det.
Ja, så är det, varför UK är så olycksdrabbat kan man ju spåna på.

Men att deltan börjat minska en stund efter studenten i Värmland kan betyda något. Sedan är ju skolorna öppna i UK. Ska bli spännande att se om smittspridningen minskar någon vecka efter deras skolavslutning. Det är nästan så man hoppas att läget där inte ska förändras på en månad och att inga nya restriktioner sker, så man verkligen kan se om skolan är avgörande eller inte.
Citera
2021-06-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Värmland har kommit längst med vaccineringen i Sverige.
Tveksamt om det beror på det. Tror mer på att utomhus aktiviteter dragit ner smittan.
Citera
2021-06-28, 22:40
Medlem
Citat:
Britterna är inte välkomna i EU, har inte varit på ett bra tag.

Det stämmer, har ändrat mitt inlägg.

Dock kommer det inte stoppa Delta. Nerstängningar har inte funkat särskilt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in