2021-06-28, 19:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis du är totalt ointresserad av VARFÖR så många blir sjuka samtidigt. Jag försöker förstå VARFÖR så många blir sjuka och komma med seriösa förslag på vad alla kan göra så att detta vansinne aldrig mer händer igen.

Det kan jag tala om för dig, det är för att folk är idioter och inte ens kan följa de enklaste rekommendationerna! Case closed!
Citera
2021-06-28, 19:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Om genomgången infektion ger skydd mot Delta får du nog addera en miljon (i varierande åldersgrupper) i kalkylen. Vi får väl se hur det går.

Ja, det är väl ytterligare 10%, men samtidigt är det nog en hel del av dessa som vaccinerat sig, eller kommer vaccinera sig så lätt att dubbelräkna om man tänker så.
Citera
2021-06-28, 19:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vi har 70% av de 80% inom 2 veckor. 1 dos då är väl bäst att tillägga eftersom du anser att de är ovaccinerade.

Sen är ju inte målet att utrota coronan, för det går inte. Men att undvika svår sjukdom och död. Då räcker det med den vuxna befolkningen.

Ja, det krävs doser för ett tillfredsställande skydd. Speciellt mot Delta har det visat sig.

Målet är förstås att "utrota" coronan och det kan faktiskt gå om det skapas flockimmunitet genom vaccinering. Jag skriver inom "", eftersom man nog inte kan få bort den från vartenda hörn av världen, men i den utvecklade delen av världen hoppas jag att det går att helt få bort viruset.
Citera
2021-06-28, 19:43
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackocopter
Hehe ja. Lagom tills när dom flesta länder fått upp tempot i vaccinationerna. Vågar man gissa att testerna av Ivermectin blir klara lagom tills att länderna anser sig vara ”färdigvaccinerade”?
Ja det blir ju klart svårare att hitta personer att testa det på om vaccinet slår ner smittan helt! Men det verkar ju finnas några procent som inte kommer att vaccinera sig, det räcker nog för de kliniska,testerna. Redan nu dör ju och läggs in ovaccinerade….
Citera
2021-06-28, 19:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Mycket bra nyheter.

USA kör ju nästan bara med Pfizer och Moderna som vi gör.

Ja, något annat har aldrig varit aktuellt där. De skänkte allt sitt Astra-vaccin till u-länderna. Vi i Sverige gav det till pensionärerna. Säger väl allt.

Synd bara att vaccineringarna går så fruktansvärt långsamt i Sverige. Bara hålla tummarna för att ingen mutation rundar mRNA-vaccinen nu. Jag vet inte hur stor risken är, men känner att det är alldeles för tidigt att blåsa faran över.
Citera
2021-06-28, 19:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan jag tala om för dig, det är för att folk är idioter och inte ens kan följa de enklaste rekommendationerna! Case closed!

Hmm det säger fortfarande ingenting om varför vissa blir så sjuka men inte andra. Du kan inte förbjuda folk att leva sina liv.

Du är som en teflonpanna och kan inte se på covid på ett balanserat och nyanserat sätt.
Senast redigerad av kurt-sune 2021-06-28 kl. 19:53.
Citera
2021-06-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja det blir ju klart svårare att hitta personer att testa det på om vaccinet slår ner smittan helt! Men det verkar ju finnas några procent som inte kommer att vaccinera sig, det räcker nog för de kliniska,testerna. Redan nu dör ju och läggs in ovaccinerade….
Skulle ju också reducera antalet som dör av vaccinerna och andra hemska bieffekter., win-win för alla.
Citera
2021-06-28, 19:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det krävs doser för ett tillfredsställande skydd. Speciellt mot Delta har det visat sig.

Målet är förstås att "utrota" coronan och det kan faktiskt gå om det skapas flockimmunitet genom vaccinering. Jag skriver inom "", eftersom man nog inte kan få bort den från vartenda hörn av världen, men i den utvecklade delen av världen hoppas jag att det går att helt få bort viruset.

Nu är ju det enda som har visat sig från UK att ditt favoritvaccin AZ är nästan 80% effektivt mot Delta. Men du har kanske kravet att man inte ens ska få lite snuva, då har du helt rätt. Då är Pfizer/Moderna också bättre än AZ.

Verkar ju inte ens som att Delta inneburit särskilt mycket ökning i Värmland. Tycks minska där nu, troligen tack vare hög grad immunitet/vaccinering.
Citera
2021-06-28, 19:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Har man inget annat för sig kan man alltid läsa tomtarna som dumförklarade mig och andra vaccinförespråkare för 1+ år sedan och kallade oss helt dumma i huvudet som sa att det skulle komma vaccin för covid19 under år 2021. Det skulle ju "ta minst 4-5 år" att utveckla vaccin och så länge kunde inte ett samhälle köra med restriktioner om publik, mötesbegränsningar, jobba hemma osv osv. Jag tror tom vissa personer från Folkhälsomyndigheten har uttryckt stor skepsis mot att vi skulle få vaccin redan år 2021.

Bara hålla tummarna nu att detta går ända in i mål.

Hotbilden som jag ser det är att tillräckligt många inte vaccineras tillräckligt fort. Nu lättar man på restriktioner (för tidigt enligt mig), om 8 veckor öppnar skolorna.
Vi har mutationer som är mer smittsamma och mer dödliga. Vaccinen tycks fungera, men det går långsamt. Det skulle verkligen behöva speedas på. Sedan har vi förstås hotet att det dyker upp mutationer som vaccinet inte biter på. Då blir det riktigt illa.
Sedan hade jag nog gärna sett att alla som fått Astras vaccin vaccinerar om sig med ett mRNA-vaccin.
Citera
2021-06-28, 19:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hmm det säger fortfarande ingenting om varför vissa blir så sjuka men inte andra. Du kan inte förbjuda folk att leva sina liv.

Du är som en teflonpanna och kan inte se på covid på ett balanserat och nyanserat sätt.

Jag läste lite om det idag och skrev lite om det här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Du menar att ditt malande om att öppna upp sen förra våren är balanserat?
Citera
2021-06-28, 19:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nu är ju det enda som har visat sig från UK att ditt favoritvaccin AZ är nästan 80% effektivt mot Delta. Men du har kanske kravet att man inte ens ska få lite snuva, då har du helt rätt. Då är Pfizer/Moderna också bättre än AZ.

Verkar ju inte ens som att Delta inneburit särskilt mycket ökning i Värmland. Tycks minska där nu, troligen tack vare hög grad immunitet/vaccinering.

Jag tror inte riktigt på dina siffror då Astras vaccin bara har 63% effektivitet mot Wuhan-varianten och det låter minst sagt märkligt om det skulle fungera bättre på Delta.
Citera
2021-06-28, 20:50
Medlem
Citat:
Vilka är ni? Är inte du en del av världen? Men ja, OM det kommer mutationer som helt går förbi nuvarande vaccin får man väl vaccinera om de i risk.

Lite som man gör mot influensa årligen. Ingen höjer på ögonen för det.

Nej jag Vill inte vara en del av detta stora medicinska experiment.

Alla måste vaccineras igen. Finns ingen anledning och byta taktik om mutationerna blir farligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det hade gått fortare att göra en studie på Ivermectin än att utveckla vaccin och som sagt, alla världens länder och företag är betydligt större och starkare än "small pharma"

Ja fast man vill hellre ha ett nytt vaccin. Denna miljard industrin är inte lätt å stoppa.
Motiveringen att den är inte prövad på covid köper jag inte. Det vart/är inte vaccinet heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vaccinen (och särskilt då Pfizer) har ju gett ett väldigt bra skydd mot alla mutationer hittills.

Risken att det skulle komma en super-duper-dödlig-trippel-mutation som vaccinen inte skyddar mot och som vissa här inne nästan verka sitta och hoppas ska komma är noll.

Ja symptomen är ju densamma. Så borde inte komma någon sådan. många hoppas, för det blir mer spännande då. Mer för media å skriva om, mer vaccin som måste tas fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in