Citat:
Ursprungligen postat av
Pazzamo
Experter: Lööf blir statsminister
Citat:
En mindre mittenregering där C-ledaren Annie Lööf är statsminister skulle kunna tolereras av riksdagspartier från båda sidor av det politiska spektrat, tror flera statsvetare som DN talat med.
https://www.friatider.se/experter-loof-blir-statsminister
Ska man

eller

?
Hur f*n kan ett folk vara så förbaskat korkat att man röstar på henne?
Jag har mina misstankar om var hon går hem mest och varför. Men finns det nån undersökning som pekar ut vilka dessa är? Med angivande av kön, klasstillhörighet, inkomst, var i livet man befinner sig, GAL-TAN-hemvist, var man bor etc?
Jag misstänker att dessa isf kommer att jubla av dubbel glädje: Att Annie blir statsminister och iom det Sveriges första kvinnliga sådana (vilket ju ligger helt i tiden …). Åååh så moderna vi är.
I den här artikeln tror man följande:
Citat:
MP:s förvirrade väljare har röstat på Annie Lööf - Telefonplanväljarna har hittat hem hos Annie Lööf
Här kommer det 🤮:
Citat:
Låt mig förklara varför. Det finns en grupp väljare, många i storstäder, som är ganska lättrörliga, och för vilka valet av parti är en fråga om livsstil och ”branding”. De pratar gärna med varandra om vem man ska rösta på, och berättar gärna om sitt eget val som en del i att ligga rätt till i förhållande till kompisarna.
Från tid till annan har de röstat på dåvarande Folkpartiet, på Miljöpartiet, på Nya moderaterna, på Feministiskt initiativ – och i årets val tycks de ha landat hos både Annie Lööf och Jonas Sjöstedt.
Jag brukar kalla den här väljargruppen för ”Bondens marknad”, efter den hipster-aktiga marknadsplatsen mitt på Södermalm i Stockholm som säljer närodlad majs, ekologisk honung och politiskt korrekt grönkål om söndagarna på hösten.
Den som vill följa denna grupp gör klokt i att titta på valresultatet i områden som Telefonplan, Midsommarkransen, Årsta och Södermalm/”SOFO” i Stockholm.
I artikeln pekar man på Åsa Romsons uttalande 2014:
Citat:
”Vita, heterosexuella, medelålders män är de värsta miljöbovarna”, det var det dåvarande miljöpartistiska språkröret Åsa Romsons budskap när hon talade i Almedalen 2014.
Hon försökte rida på Schymanvågen och då gick det upp ett ljus för väljarna:
Citat:
Allmänborgerliga, liberala väljare, med dragning åt identitetsvänstern, insåg med hennes uttalande i Almedalen att hon var vänster på riktigt, och väljarflykten blev enorm. Vilken ironi.
Detta är enligt krönikören anledningen till att Lööfskan vill hålla rent hus mot vänstern (och mot SD).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/e1g82M/telefonplan-valjarna-har-hittat-hem-hos-annie-loof