2021-06-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
1) Inte lika lång tid = mindre än 4 månader. Knappt 3 månader är mindre än 4 månader.

2) Talmannens uppgift är att försöka hitta en ny regering. Det kommer betraktas som egenmäktigt förfarande om talmannen (M) driver på allt för snabbt mot extraval, vilket säkert S kommer klaga på.

3) Det ligger i socialdemokraternas intresse att dra ut på processen.

4) Förmår S att försena utlysandet av extraval med knappt 3 månader (< 4 månader) innebär det att valet kommer efter julhelgerna.

5) Valmyndigheten påpekade förra gången att det var direkt olämpligt att försöka genomföra ett extraval vid julhelgerna på av bl.a. många är bortresta. Svårt att få personal pga julledighet. Man nämnde även vädret vid juletid som ett stort problem, vilket fick Valmyndigheten att rekommendera ett extraval under våren. I det aktuella fallet skulle det innebära ett extraval blott ett par månader innan ordinarie val, vilket skulle vara en jättevinst för sossarna.

Talmannen själv hade ju uttalat att han hoppades på ungefär ett par veckors tid för rundorna.

Även nån statsvetare hade uttalat sig och trodde 2-3 veckor för rundorna. (Ovanstående info har jag bara läst i inlägg här i tråden, orkar inte leta upp dessa men men). Det låter ju iaf ganska sannolikt. Politikerna vill väl också ha semester sen.

Så ja okej med lite försening kanske rundorna är över om en månad då. Sen (om rundorna inte ger nåt alltså), behöver valmyndigheten bara 3 månader för att ordna ett extraval. Isf val i slutet av okt.

Nu får vi väl se vad rundorna ger. Det är knivskarpt jämnt osv. Hade föredragit extraval och hoppas fortf på det.
Citera
2021-06-28, 15:14
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Amineh är vilde men hon kommer inte att släppa fram UK som statsminister med stöd av SD.

Jag tänkte mer på situationen där V viker sig och stöder en C/S/MP-budget med skattesänkningar. Utan Kakabaveh får den 174 rösters stöd.
Citera
2021-06-28, 15:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Visst är det så , SD är ett mycket fint parti som växer sig framåt för att passa in i politiken där gemenskapen finns .
SD är lugna och fina .. och tar inte skit av att andra tycker olika.
På lite längre sikt tjänar SD på detta kaoset, så är det. Tror Jimmie & Co är rätt nöjda nu med att bara säga "vi är beredda att ta ansvar om så krävs" och låta de andra käfta inför öppen ridå och kontinuerligt göra bort sig tack vare sin löjliga SD-fobi.
Citera
2021-06-28, 15:15
Avslutad
Vad är problemet med extra val? Alla seniorer (60+) är vaccinerade om jag inte är helt fel ute, vissa regioner vaccinerar eller har till avsikt att börja vaccinera vuxna över 18 inom kort. Kan man trängas i kön till systembolaget eller livsmedelsbutikerna eller vad sjutton det är kan man gott förtidsrösta eller rösta på valdagen, anser jag. De som fortfarande är vettskrämda kan väll poströsta eller rösta med bud, det känns också konstigt att det inte är möjligt att rösta online 2021. Talrundor... Ingen beundrare av politik allmänt men ser hellre att S sitter kvar och gör sitt i ett år till än att de fjantar sig med talrundor i 4-5 månader som senast.
Citera
2021-06-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, MED är ett parti som befinner sig nära den position jag tänker på. De är klassiska "rättighetsliberaler" och i viss mån konservativa, de värnar om likhet inför lagen och tryckfrihet men ser inte rättigheter som något som bara dimpt ner från himlen. Förmodar att det delvis är pengar och litet kraftfullare tidningar / kanaler till opinionen som fattas.
MED är dött, liksom AfS. De är offspring från SD och den marknaden är mättad nu.
Citera
2021-06-28, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Om det händer kommer ju stödet för S sjunka snabbt även för MP V L om de stödjer detta.

En regering ledd av Lööf, fyfan!

Det skulle vara det absolut värsta som skulle kunna hända Sverige just nu. En fullblodspsykopat vars enda slutmål är att förstöra Sverige och svenskhet så mycket det bara går. Allt och alla kommer kunna ta sig in till Sverige och de kommer köra på med alla cylindrar. HBTQ upp till öronen. Bevilja medborgarskap som om det vore happy meal osv.

Men det kommer bara hålla fram till valet 2022 och frågan är om det inte är positivt i det långa loppet. Omställningen i folkviljan skulle iom detta att accelerera. Kanske kommer SD sitta i regering tillsammans med M redan 2022? Jag har alltid trott 2026, men nu blev jag lite hoppfull.

Det skulle i sin tur betyda att massåtervandringen eventuellt kan starta mellan 2026 och 2030, alltså 4 år tidigare än vad jag sett för mig.

Ganska big news.
Citera
2021-06-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför inte? I S och C kryllar det av globalist-politiker precis som det gör i Folkpartiet.

S+C+L+MP+V och M+KD+SD är alltså fullt möjligt nu när S och C retirerat om marknadshyror.

1. För att S är maktgalen.
2. För att S är överlägset det största partiet.
3. För att konstellationen fortfarande skulle bli densamma S+MP+C+V. Det har ingen större betydelse om den konstellationen får en annan statsminister. Det är inte Löfven i sig som är bortröstad. Han är ju enbart fälld p.g.a C's punkt 44 i JÖK'en

Den som tänker att Lööf som statsminister skulle lösa problemet tänker ju otroligt märkligt och korkat. Det har ju ingen som helst relevant betydelse.

Jag förstår att vissa tror det, men det är samma typ av människor som trodde att Löfven skulle utlysa extraval för att deras egen logik "gick ihop". Men den logiken är fel. Man måste tänka på hur verkligheten ser ut. Verkligheten ser ut som så att Löfven inte vill ha stämpeln på sig som den som orsakade en total kris genom att utlysa extraval.

På samma sätt ser verkligheten ut så att S är överlägset största parti, vill ha makten, och det finns inte en enda logisk anledning till varför han skulle skänka bort den makten till C, och överlämna statsministerposten. Det existerar ju inte. Det är lika troligt som att V+C+SD skulle gå ihop imorgon och bilda regering, där Åkesson får vara statsminister. Det händer bara inte. Ologiskt.
Citera
2021-06-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Jag tänkte mer på situationen där V viker sig och stöder en C/S/MP-budget med skattesänkningar. Utan Kakabaveh får den 174 rösters stöd.
V kommer säkert stödja den eftersom V redan vunnit striden om marknadshyror. V vill Stefan som statsminister. Vad Kakabaveh kommer att göra har jag ingen aning om. Men eftersom hon är kommunist så vore det märkligt om hon röstade på Uffe.
Citera
2021-06-28, 15:25
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompax2
1. För att S är maktgalen.
2. För att S är överlägset det största partiet.
3. För att konstellationen fortfarande skulle bli densamma S+MP+C+V. Det har ingen större betydelse om den konstellationen får en annan statsminister. Det är inte Löfven i sig som är bortröstad. Han är ju enbart fälld p.g.a C's punkt 44 i JÖK'en

Den som tänker att Lööf som statsminister skulle lösa problemet tänker ju otroligt märkligt och korkat. Det har ju ingen som helst relevant betydelse.

Jag förstår att vissa tror det, men det är samma typ av människor som trodde att Löfven skulle utlysa extraval för att deras egen logik "gick ihop". Men den logiken är fel. Man måste tänka på hur verkligheten ser ut. Verkligheten ser ut som så att Löfven inte vill ha stämpeln på sig som den som orsakade en total kris genom att utlysa extraval.

På samma sätt ser verkligheten ut så att S är överlägset största parti, vill ha makten, och det finns inte en enda logisk anledning till varför han skulle skänka bort den makten till C, och överlämna statsministerposten. Det existerar ju inte. Det är lika troligt som att V+C+SD skulle gå ihop imorgon och bilda regering, där Åkesson får vara statsminister. Det händer bara inte. Ologiskt.
Du skriver flera gånger att S är överlägset Sveriges största parti. Jag skulle knappast kalla dom "överlägset" störst enligt senaste opionsmätningar.
Dom har varit Sveriges största parti med råge i 100 år men kolla hur dom har störtdykt.
Citera
2021-06-28, 15:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Alla resonemang som jag ser bygger på att V har 28 mandat, men V har 27 mandat och Amineh Kakabaveh har ett som partilös. Är det underförstått att Kakabaveh röstar som V i alla lägen? Har hon uttalat sig i frågan?

n.b. L har också förlorat ett mandat till en politisk vilde.

Kakabaveh röstade till skillnad från V inte för att fälla Löfven, så kan kan nog räkna med hennes stöd.
Citera
Medlem
Tpirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompax2
Detta var endast en teater för det svenska folket, för att lura i röstboskapet att vi har demokrati i Sverige, något som snart kommer visa sig att vi inte har

Den rödgröna sörjan fortsätter att styra som diktatorer, med Annie i spetsen och MP som drar i trådarna.

Förmodligen har de redan förutbestämt allting, men låter teatern spela klart, för att det skall se ut som att de inte hade annat väl än att gå ännu mer till vänster, bli ännu mer diktatoriska, för "Sveriges bästa", under den "djupa krisen" som de anser Sverige befinna sig i.

Det som det svenska folket har fått ut av detta, är några veckors verklig Hollywood-thriller, där man kunde se fram emot nya spännande vändningar varje dag, men där själva slutet av filmen kommer att bli den värsta antiklimaxen någonsin, där Sverige även har fått in V i politiken och en regering som ännu snabbare kommer driva Sverige till avgrunden.
Fysatan vad tragiskt men tyvärr helt sant. Finns inget hopp alls och detta slutar värre än det började. Avgrunden är nära.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
MED är dött, liksom AfS. De är offspring från SD och den marknaden är mättad nu.

Nja, i framtiden, om sisådär 5-10 år kommer det inte finnas rum för 2-3 partier som har alldeles för liknande politik och både L, M och KD kommer försvinna. Eventuellt C med.

Då finns det utrymme för massa nya partier med radikala åsikter. Både muslimer och alternativhöger. De ena kommer trigga de andra.

Situationen i Sverige kommer bli värre än idag. Extrema situationer kräver extrema lösningar och därför extrema partier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in