2021-06-28, 15:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har också blivit smittad men inte fan blev jag särskilt dålig. Det var över på några dagar bara och var extremt milt som får de flesta andra jag känner. Du har fortfarande inte fattat VARFÖR så många blir sjuka samtidigt och vad den röda tråden är. Det där med nyanser är inte din grej verkar det som?!

Det är bara du, du och du hela tiden.
Du vägrar ta in det andra människor säger.
Du förstår inte att 70 tusen människor har behövt uppsöka sjukhusvård pga Covid19. Detta bara i Sverige. Du kan verkligen inte ta in det, bara för att du själv fick milda symtom. Snacka om att inte se längre än näsan räcker.
Citera
2021-06-28, 15:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är bara du, du och du hela tiden.
JA detsamma gäller dig. Du du du vill ha restriktioner som kostar andra människor jobbet och gör att företag går knäna och i konkurs i sämsta fall.

Citat:
Du vägrar ta in det andra människor säger.
Nä jag lyssnar, men inte på hjärntvättade argument.

Citat:
Du förstår inte att 70 tusen människor har behövt uppsöka sjukhusvård pga Covid19.
jo men jag förstår varför så många blir sjuka samtidigt. Du vägrar ta in VARFÖR så många blir så dåliga samtidigt.

Citat:
Detta bara i Sverige. Du kan verkligen inte ta in det, bara för att du själv fick milda symtom. Snacka om att inte se längre än näsan räcker.
För att jag sköter om min hälsa sannolikt. Det kan fler göra. Du också!
Citera
2021-06-28, 15:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag är inte så oroad över hösten.

Sifforna ökar stadigt och kollar man förra hösten så är det mer än 3 månader tills det börjar stiga.

3 månader av fortsatt vaccinering - håller vi i närheten av den takten vi har nu kommer vi har en väldigt hög vaccineringstäckning tills dess.

Data från UK visar ju att med Pfizers vaccin får man ett mycket bra skydd redan med en dos.

Andelen fullvaccinerade ökar med nästan 5% i veckan. För 5 veckor sedan var andelen fullvaccinerade runt 12%. Nu är den närmare 35%.

Johan Carlsson nämnde 57 % 1 dos och 36 % fullvaccinerade på dagens PK. På FHM:s hemsidan är senaste siffrorna 55 respektive 33 så det har vaccinerats en jävla massa strax före midsommar. Det rullar på bra i Sverige. Det kommer vara vår styrka i höst. Svenskar har som tur var en hög vaccinationstilltro, det är inte lika högt i andra länder.
Citera
2021-06-28, 15:15
Medlem
Otroligs avatar
Ganska modesta lättnader med betoning på utomhus. Tror att de stängda skolorna med semestern är den viktiga faktorn nu för att smittspridningen hålla ner under sommaren. Om det kommer att räcka är oklart, men att nästan 60% fått första dosen borde åtminstone hålla nere inläggningarna om det blir större smittutbrott. Kan notera att Värmland tycks ha fått kontroll på sina Delta-utbrott och läget ser stabilt ut om jag tolkar siffrorna rätt.

Hoppas dock på att Moderna kan tidigarelägga en del av sina leveranser för att ytterligare höja vaccinationsgraden till hösten.
Citera
2021-06-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ganska modesta lättnader med betoning på utomhus. Tror att de stängda skolorna med semestern är den viktiga faktorn nu för att smittspridningen hålla ner under sommaren. Om det kommer att räcka är oklart, men att nästan 60% fått första dosen borde åtminstone hålla nere inläggningarna om det blir större smittutbrott. Kan notera att Värmland tycks ha fått kontroll på sina Delta-utbrott och läget ser stabilt ut om jag tolkar siffrorna rätt.

Hoppas dock på att Moderna kan tidigarelägga en del av sina leveranser för att ytterligare höja vaccinationsgraden till hösten.

Det kommer vara mycket hög vaccintäckning till hösten.

Om 60% fått första dosen nu så betyder det ju att om 7 veckor (Början av Augusti) så kommer 60% ha fått andra dosen.

Kollar man smittspridningen förra hösten så började det ju inte öka förens framåt vecka 40 (Oktober). Inte omöjligt att vi har 70-80% fullvaccinerade tills dess.
Citera
2021-06-28, 15:36
Medlem
Villons avatar
Citat:

Om 60% fått första dosen nu så betyder det ju att om 7 veckor (Början av Augusti) så kommer 60% ha fått andra dosen.

Kollar man smittspridningen förra hösten så började det ju inte öka förens framåt vecka 40 (Oktober). Inte omöjligt att vi har 70-80% fullvaccinerade tills dess.
Det är ju sju veckors intervall tills man kan boka vaccinationstillfälle #2, så du får nog lägga på en till två veckor. Men i övrigt håller jag med dig.
Citera
2021-06-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Johan Carlsson nämnde 57 % 1 dos och 36 % fullvaccinerade på dagens PK. På FHM:s hemsidan är senaste siffrorna 55 respektive 33 så det har vaccinerats en jävla massa strax före midsommar. Det rullar på bra i Sverige. Det kommer vara vår styrka i höst. Svenskar har som tur var en hög vaccinationstilltro, det är inte lika högt i andra länder.

Exakt! Sverige ligger nog riktigt bra till framöver faktiskt. Jag förutspår att det kommer gå bra för Asien och Norden tack vare att folk faktiskt är intelligenta och de allra flesta kommer ta vaccinet. Har läst att 90% planerar att ta vaccinet i Sverige?

I USA lär det inte bli många fler än 70% som tar vaccinet. Alla som vill hade kunnat vara vaccinerade vid det här laget, bokstavligen så kan man vaccinera sig inom tjugo minuter nu då det bara är att gå in på vilket Walmart, CVS eller Walgreens som helst utan tidbokning. Men ändå är det väl typ bara 60% som är vaccinerade nu.

I många länder lär det bli ytterligare en våg i höst. Men kanske inte i Norden, Asien eller Israel. I Asien har de iofs gjort bort sig lite med vaccinationerna.
Citera
2021-06-28, 15:39
Medlem
bridgeblandnings avatar
Verkar som att begränsningar av öppettider på krogen tas bort helt 1 juli https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/juni/anpassning-av-smittskyddsatgarder-1-juli/

Var inte planen att det skulle få serveras alkohol till 00.00 när planen över lättnader presenterades?
Citera
2021-06-28, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Det är ju sju veckors intervall tills man kan boka vaccinationstillfälle #2, så du får nog lägga på en till två veckor. Men i övrigt håller jag med dig.

Jag vaccinerade mig förra veckan - fick direkt (innan sprutan ens gavs) kallelse för andra sprutan - på dagen 7 veckor efter besöket jag var på.
Citera
2021-06-28, 15:45
Medlem
Citat:

Alla prognoser som ligger till grund för hur man nu agerar bygger på modeller hur andra virus fungerat.
Citera
2021-06-28, 15:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Lättnader från och med 1 juli från presskonferensen nyss
Citat:
...
Det här gäller för kollektivtrafiken:

Fortsätt välja andra färdssätt om det går, till exempel gå, cykla eller åk egen bil.
Fortsätt undvika trängsel.
Fortsätt hålla avstånd.
Munskyddsrekommendationen slopas.
Från Aftonbladets referat
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nerna-fasas-ut

Munblöjan skrotas härmed, t.ex.

Är det regeringen och Folkhälsomyndigheten som bestämmer detta?

När rekommendation att bära munskydd infördes i kollektivtrafiken här i Uppland, så hänvisades till ett beslut inom Region Uppsala. Då borde det rimligtvis vara Region Uppsala som avgör hur länge rekommendationen ska gälla.
Citera
2021-06-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon

Märkligt att din region inte bokar dos 2 vid första vaccinationen? Klumpigt.
I övrigt är jag säker på att det kommer utbrott i höst i skolor. Det kommer att behövas vaccin för 12-16 åringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in