2021-06-28, 14:46
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-min-sak
Annie Lööf är smart. Nu blir hon statsminister och kan införa marknadshyror på alla hyresrätter och regressiv skatt på inkomst.

Nej det blir hon inte.
Citera
2021-06-28, 14:46
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Extraval vore fantastiskt men jag tror V släpper fram sin landsfader tillslut.
Vore en fin självförnedring. Särskilt nu när Löfven åter igen skyllt hela regeringskrisen på V.

Return of the Dörrmatta.
Citera
2021-06-28, 14:47
Medlem
AreYouBacks avatar
Kristersson har dålig självinsikt hur han behandlat SD, men han har dock ändrat sig. Han borde vara ödmjuk och ångra sig offentligt. Kristersson måste ge SD inflytande, går inte att backa från det. Det kommer blir budgetförhandlingar.
Citera
2021-06-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
L vill ha en borgerlig regering det var förre partiledaren som ville regera med sossarna.

Sabuni fick straffet för det beslutet... partiet hänger löst.

Sabuni tänker ju mycket mer logiskt än vad hennes föregångare gjorde.
Citera
2021-06-28, 14:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
L skulle det stå

Jag trodde du syftade på Kakabaveh.
Citera
2021-06-28, 14:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Tyvärr så gillar c:s väljare annjie och ytterligare ett val skulle kretsa kring för/emot sd:s inflytande, "antirasisterna"/massinvandringsförespråkarna skulle vallfärda till c då det till största del numera är många (över 50%?) som röstar c för att de är anti-sd (det som mp och fi var förr..).
C’s borgerliga väljare blev grundlurade 2018, tror att C kommer göra ett betydligt sämre val 2022.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Vore en fin självförnedring. Särskilt nu när Löfven åter igen skyllt hela regeringskrisen på V.

Return of the Dörrmatta.

Kommer inte att ske. V vittrar makt! De kommer därför också att kräva att ha den makt de faktiskt har, i form av samarbete och budgetförhandlingar.

Den största förloraren i denna kris är tveklöst: Annie Lööf / C!
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Sent!0 juni

Vänster
S 25,2 98 mandat
Mp 3,3 0 mandat
V 10,2 37 mandat
C 7,9 33 mandat

Höger
M 21,2 84 mandat
L 2,8 0 mandat
SD 19,4 74 mandat
KD 6,8 20 mandat

Vad blir mandatfödelningen om L och Mp åker ut?
Mandat fetade .
178 mandat för M+KD+SD
Senast redigerad av TonyBergman 2021-06-28 kl. 15:05.
Citera
2021-06-28, 14:50
Medlem
Experter: Lööf blir statsminister

Citat:
En mindre mittenregering där C-ledaren Annie Lööf är statsminister skulle kunna tolereras av riksdagspartier från båda sidor av det politiska spektrat, tror flera statsvetare som DN talat med.

https://www.friatider.se/experter-loof-blir-statsminister
Citera
2021-06-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompax2
Ja, till vardags så är det ju ett jävla gnäll på folk. Man skulle nästan kunna tro att 90% röstar SD.

Men märkligt nog så ser det helt annorlunda ut när de väl går till valurnorna? Hur kommer det sig?

Kolla bara på opinionssiffrorna. Det finns ju flera olika undersökningar även från företag som inte är vänster, men inte ens med deras siffror så kommer högern allt för högt i siffrorna.

Vad beror det på? Gnäller de missnöjt bland sina vänner och på arbetsplatsen för att det skall "se bra ut" men sen röstar precis tvärt om? Eller vad händer?
Jag brukar säga att om man idag kunde rösta på t ex Gösta Bohmans moderata parti eller Ingvar Carlssons SAP så skulle de sopa banan med sina nutida kusiner.

Det finns liksom inget parti som idag motsvarar den nisch där t ex Bohmans M befann sig (innan partiet blev uppslukat av nyliberalism och globalism), och som agerar med kraft och självförtroende och tar plats i det politiska finrummet. Det borde ju finnas en nisch för ett sådant folkligt oppositionsparti men det gör det inte riktigt. Det som gör att folk inte ser SD som det partiet är antagligen en del främlingsfientliga förlöpningar och den interna turbulensen inom partiet.
Citera
2021-06-28, 14:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompax2
Sabuni fick straffet för det beslutet... partiet hänger löst.

Sabuni tänker ju mycket mer logiskt än vad hennes föregångare gjorde.

Sabuni tänker mer logiskt än de flesta svenska politiker. Hennes politik kommer att rädda L kvar i riksdagen om det inte blir ett extraval. Med ett extraval blir det svårare, men inte omöjligt.
Citera
2021-06-28, 14:52
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag tror inte att C kommer att accepteras som regering. Jag tror att t o m en SD-regering har en större chans, och jag tror inte alls på den möjligheten. Alla lär rösta rött på C, då ingen vill se Lööf som statsminister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in