2021-06-28, 12:47
Medlem
Jag har googlat lite redan men inte fått något definitivt svar kring hur vanligt det egentligen är att katter tas av rävar. Jag förstår att det är lättare att ta naiva kattungar och äldre katter som rör sig långsamt, men hur ofta tar räven friska, fullvuxna katter? Känner ni till några fall?
Jag har 2 innekatter och bor i ett tätbebyggt område så jag funderar ofta över om det skulle funka att släppa ut dem eller inte, jag är så rädd om dem!
Igår natt var jag ute med en av katterna i sele och såg plötsligt en räv som sprang över en lekplats och in i en dunge. Jag blev lite chockad att se en räv här och jag vet att vårat område är fullt med katter - ligger de illa till nu? Det finns rätt mycket kaniner här också, så kanske föredrar räven att försöka ta dem?
Citera
2021-06-28, 12:53
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag har googlat lite redan men inte fått något definitivt svar kring hur vanligt det egentligen är att katter tas av rävar. Jag förstår att det är lättare att ta naiva kattungar och äldre katter som rör sig långsamt, men hur ofta tar räven friska, fullvuxna katter? Känner ni till några fall?
Jag har 2 innekatter och bor i ett tätbebyggt område så jag funderar ofta över om det skulle funka att släppa ut dem eller inte, jag är så rädd om dem!
Igår natt var jag ute med en av katterna i sele och såg plötsligt en räv som sprang över en lekplats och in i en dunge. Jag blev lite chockad att se en räv här och jag vet att vårat område är fullt med katter - ligger de illa till nu? Det finns rätt mycket kaniner här också, så kanske föredrar räven att försöka ta dem?

Katter tenderar att kunna hålla undan en räv. Dom är snabbare, kan klättra och rävar som jagar katter brukar sluta med det när första ögat ryker.
Dom vill nog ha litet sopor och gammal hittad mat istället.
Citera
2021-06-28, 12:55
Medlem
1335991s avatar
Citat:

Ja, om katten ej är beredd och har ngt som
låter fastspänt i halsbandet,
Katten kmr ju ej undan om pinglan
låter hela tiden.
Det är som att säja till räven
att maten är serverad.
Citera
2021-06-28, 12:57
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Vet dina innekatter att dom ska akta sig för räven ens? Att en frisk utekatt skulle bli tagen av räven, det är osannolikt. Innekatter däremot, är jag inte lika säker på.
Citera
2021-06-28, 12:58
Medlem
Det finns ju alltid en risk att en räv kan överraska en katt, och ta den på det viset, men jag tror att den risken är ganska liten. Om räven inte kan överraska katten så tror jag inte att räven har någon chans att ta en frisk, fullvuxen katt: katten är för snabb och smidig. Och skulle räven komma nära nog att den får smaka på kattens klor så lär den inte vilja jaga katten mer...
Citera
2021-06-28, 13:01
Avstängd
Jag har sett ett helt fredligt möte där katt och räv bara gick förbi varandra utan att bry sig. De hade mötts förr misstänker jag.
Citera
2021-06-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Katter tenderar att kunna hålla undan en räv. Dom är snabbare, kan klättra och rävar som jagar katter brukar sluta med det när första ögat ryker.
Dom vill nog ha litet sopor och gammal hittad mat istället.

Skönt att höra! Men jag brukar säga att om vi skulle släppa ut våra innekatter skulle det vara lite som att låta två gamers se den verkliga världen för första gången: noll koll, noll muskelstyrka och äter bara processad mat.... Jag är rädd om grannarnas utekatter men ännu mer rädd om mina naiva innekatter. Jag vet inte om de ens skulle springa ifrån en räv. Men om räven hellre äter sopor så är det kanske det den väljer här eftersom grannarna har en förmåga att låta sopor stå utanför sopcontainern.
Citera
2021-06-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Ja, om katten ej är beredd och har ngt som
låter fastspänt i halsbandet,
Katten kmr ju ej undan om pinglan
låter hela tiden.
Det är som att säja till räven
att maten är serverad.

Ja, det är ju sant. Det verkar inte vara någon av katterna här ute som har pinglor, de flesta har inte ens halsband.
Citera
2021-06-28, 13:05
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Skönt att höra! Men jag brukar säga att om vi skulle släppa ut våra innekatter skulle det vara lite som att låta två gamers se den verkliga världen för första gången: noll koll, noll muskelstyrka och äter bara processad mat.... Jag är rädd om grannarnas utekatter men ännu mer rädd om mina naiva innekatter. Jag vet inte om de ens skulle springa ifrån en räv. Men om räven hellre äter sopor så är det kanske det den väljer här eftersom grannarna har en förmåga att låta sopor stå utanför sopcontainern.

Grannens utekatter kan nog tänkas ge dina krabater stryk. Grannkatterna tycker nog att din tomt är deras revir.

Se det som att du släpper ut dessa två gamers mitt i Rinkeby kl 2 på natten.
Citera
2021-06-28, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vet dina innekatter att dom ska akta sig för räven ens? Att en frisk utekatt skulle bli tagen av räven, det är osannolikt. Innekatter däremot, är jag inte lika säker på.

Nej, det är så jag tänker också - att våra katter är naiva! De är dock rätt stora (5 respektive 6 kilo) så förhoppningsvis kan de slåss bra om de måste.
Citera
2021-06-28, 13:07
Medlem
HotPopcorns avatar
Tror det är mycket ovanligt och ingenting att oroa sig för.

Skogskatten vi hade var inte nådig mot rävar. Det blev en jävla fart när han schasade iväg dem.
Citera
2021-06-28, 13:08
Medlem
happilappis avatar
Inte värt mödan för en räv att slåss mot en stridsduglig ilsken katt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in