2021-06-28, 09:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dellaren167
Aftonhoran verkar ha raderat den, lite väl S-kritisk för S-tidningen?

Den är kvar, länken fungerar.
Citera
2021-06-28, 09:56
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPlus46
Hur kommer det sig?

Jag har röstat. Och om de inte kan hålla sams sedan är det inte mitt problem utan deras. Jag bryr mig inte om den jävla lekstugan.
Det spelar ju ingen roll vad vi röstar på när de sedan ändå inte kan bilda en regering. Det kan ju bli samma igen, och igen, och igen.
De får göra vad fan de vill, men det blir utan min medverkan.
Citera
2021-06-28, 09:57
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Om C och V inte hållit "hemliga" förhandlingar i helgen och C håller vad dom lovat tror jag på "talmansrundor" fram till ordinarie val 2022.

Nej det apspelet kan de ogärna köra en gång till med utdragna talmansrundor. Då skulle väljarnas dom bli hård.

Men vildarna och att talmannen inte är sosse gör det ju lite mer spännande för sossarna med rundorna. För ett extra val är mer upplagt för centern, det ligger inte i sossarnas egenintresse.
Citera
2021-06-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Presskonferens 10:15.

Helvete. Flashbackkällan igår hade fel på 45 minuter. Lite kass kan jag tycka

Nu återstår att kolla om källan här hade rätt angående nyval. Man kan ju hoppas.

Flashback har alltid rätt. Det gäller bara att sila bort 99.99% av skiten som skrivs här.
Citera
2021-06-28, 09:58
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Fattar som sagt fortfarande, och har aldrig gjort, de som räds SD och hatar dem på köpet. Jävla idioter.

Ja, de har en dålig start på sitt parti, ja de har röttägg, men det har alla, även om det gått längre tid sedan S skapades, tex.

Och man VET i princip redan vad som sker om SD får formell makt!
Inget särskilt!

För norska motparten Fremskrittspartiet, och danska Dansk folkeparti kom till makten, och vad skedde? Inget särskilt! Snarare att de hanterade flyktingkrisen oändligt många ggr bättre än oss, så vad är det för fel på folk?

Må vara att du inte delar SDs politik, OK, men att hata dem och tro att WW3 kommer om de kommer till makten, är fan 100% efterblivet hjärntvättat.

Jag håller helt med dig. Samverkan och samarbete är bättre än polarisering. Och precis som du säger, motsvarande partier i våra grannländer har ju inte byggt speciellt många koncentrationsläger.

Tyvärr så har flera partier under flera decennier byggt sin existens på att "varna för SD", däribland C. Så det blir inte lätt för dem att komma till förnuft...
Citera
2021-06-28, 09:59
Medlem
MisterPlus46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag har röstat. Och om de inte kan hålla sams sedan är det inte mitt problem utan deras. Jag bryr mig inte om den jävla lekstugan.
Det spelar ju ingen roll vad vi röstar på när de sedan ändå inte kan bilda en regering. Det kan ju bli samma igen, och igen, och igen.
De får göra vad fan de vill, men det blir utan min medverkan.
Okej då är jag med på hur du tänker!
Håller med om att i stort så spelar inte vår enskilda röst så stor roll, men det kan vara klokt ändå att överväga att använda sin rösträtt.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Frågan är vad löser ett extraval?

Möjligen att det blir ett parti mindre i riksdagen. Men för Löfven om han vinner återstår samma grundproblem. C kommer vägra att förhandla med V. Dock så kan detta vara en taktik från Lööfs sida, att säga till sitt parti att hon tvingas till ett V-sammarbeta, att något alternativ finns inte för att hålla SD borta från makten. Om det inte är taktik utan hon står fast vid sitt ord så kan ju inte Löfven få igenom en ny regering med samma konstellation som idag.

Finns det då möjlighet för en bred mittenkoalition? Moderaterna säger nej till detta. Dessutom varför, om det skulle bli en mittenkoalition där moderater och socialdemokrater ingår, varför skulle de plocka in övriga småpartier för? En sådan regering skulle bli extremt svårhanterlig att hantera.

Socialdemokraterna och Moderaterna skulle kunna samregera med hoppande majoritetsbeslut i riksdagen.

Det ända anledning till att ta in småpartierna är att partierna i en sådan regering brukar tappa i popularitet och finns småpartier med så kan de ta mest stryk istället för socialdemokraterna och moderaterna.

Ett extraval kan också innebära att MP åker ur riksdagen vilket försvårare ett bilda regering för Löfven. Möjligen skulle MP kunna komma tillbaka i riksdagen vid nästa ordinarie val, men chans/risk finns att de får lämna riksdagen för en längre tid.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..

Nu vet jag inte vad politisk kutym är, men om Steffe hade funnit en lösning borde inte Annie och Nooshi vara med på presskonferensen ?

(alternativt att V och C höll simultana presskonferenser)

Jo. Så bordet det vara. Speciellt om partier gjort eftergifter, då vill man nog vara delaktig i kallelsen.
Citera
2021-06-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Problemet är att det inte går att ha talmansrundor så länge.

I teorin så kan en talmansrunda pågå hur länge som helst. Det finns inget i våra lagar som begränsar tiden av en talmansrunda. Det enda som begränsas är antalet rundor.
Citera
2021-06-28, 10:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..

Nu vet jag inte vad politisk kutym är, men om Steffe hade funnit en lösning borde inte Annie och Nooshi vara med på presskonferensen ?

(alternativt att V och C höll simultana presskonferenser)
Inte nödvändigtvis. Någon lösning kan han inte presentera. Det är antingen extra val eller talmannarundor. Eller? Och då känns det överflödigt med någon fler än statsministern.
Citera
2021-06-28, 10:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Fattar som sagt fortfarande, och har aldrig gjort, de som räds SD och hatar dem på köpet. Jävla idioter.

Ja, de har en dålig start på sitt parti, ja de har röttägg, men det har alla, även om det gått längre tid sedan S skapades, tex.

Och man VET i princip redan vad som sker om SD får formell makt!
Inget särskilt!

För norska motparten Fremskrittspartiet, och danska Dansk folkeparti kom till makten, och vad skedde? Inget särskilt! Snarare att de hanterade flyktingkrisen oändligt många ggr bättre än oss, så vad är det för fel på folk?

Må vara att du inte delar SDs politik, OK, men att hata dem och tro att WW3 kommer om de kommer till makten, är fan 100% efterblivet hjärntvättat.

Folk tror det för att etablissemanget har sagt det till dom. Etablissemanget har sagt det till dom för att SD hotar deras makt och privilegier.
Citera
2021-06-28, 10:02
Medlem
tegelpanna123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det var en lirare i den andra regeringskristråden som hade en källa på att Löfvén kastar in handduken idag och utlyser nyval. Den uppgiften kom igår kväll. Dock hade den flashbackaren fel angående tiden,
han sa att det skulle utlysas en pressis till 11:00 idag där nyval skulle utlysas.

Jag hoppas den där flashbackaren bara hade fel på tiden med 45 minuter

Avgår —-> Talmansrundor

Extraval —-> Löven sitter kvar fram till valet.

Rätta mig om jag har fel👀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in