2021-06-28, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, det är inte märkligt. Det handlar inte om värderingar, det handlar om fakta. Det måste vara uppenbart för varje tänkande människa att vi inte kan fortsätta med massinvandring kombinerat med naiva, släpphänta lagar om samhället ska överleva. Att då fortsätta med samma "lösningar" som vi gjort i decennier utan att lyckas, det kommer inte fungera helt enkelt och det vet de. Ändå fortsätter S+MP+V+C att underblåsa SD-hatet hellre än att lösa problemet, för det tjänar deras maktintressen.
Jag förstår hur du resonerar, men tänker inte gå in i en politisk diskussion med dig av respekt för trådens topic. Men visst måste du väl inse att alla väljare som inte delar din bild och dina lösningar, inte är indoktrinerade? Annat vore väldigt fundamentalistiskt.
Senast redigerad av Krmkr 2021-06-28 kl. 08:57.
Citera
2021-06-28, 09:01
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
När är det pressträff idag?
Säkert vid 16.00

Stefan skjuter upp allting och kommer göra allt i sin makt för att sitta kvar.
Citera
2021-06-28, 09:02
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Om nyans kommer in till priset av att s inte lägre är största parti kommer många saker att ställas på sin spets. Kan nyans mobilisera redan till hösten?

Det vore något det. 5% av S väljarna kanske skulle byta.
Citera
2021-06-28, 09:03
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Säkert vid 16.00

Stefan skjuter upp allting och kommer göra allt i sin makt för att sitta kvar.
Zzz... Du har nog rätt!

Att han inte bara gett upp redan.
Citera
2021-06-28, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Om nyans kommer in till priset av att s inte lägre är största parti kommer många saker att ställas på sin spets. Kan nyans mobilisera redan till hösten?
Ja, när ytterkantspartier får mer makt är det en naturlig utveckling att det fylls på med ännu mer på ytterkanterna. Man ska vara medveten om att det vilar ett ytterlighetskapital långt till höger om SD och vänster om V som är redo att kliva in när chansen ges. Sen om man tycker att detta är en negativ eller positiv utveckling, får var och en själva bilda sig en uppfattning om.
Citera
2021-06-28, 09:06
Medlem
ErikTheReds avatar
Nu samlas socialdemokraternas styrelse och distrikt för möte, men vad som sägs är inte känt än.
Jag håller dörren öppen för extraval, jag tror sosse-styrelsen ser många fördelar. Att låta det gå till talmansrundor och bara hoppas på att vänstern röstar som sossarna vill är en farlig taktik efter misstroendeomröstningen.
Citera
2021-06-28, 09:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag förstår hur du resonerar, men tänker inte gå in i en politisk diskussion med dig av respekt för trådens topic. Men visst måste du väl inse att alla väljare som inte delar din bild och dina lösningar, inte är indoktrinerade? Annat vore väldigt fundamentalistiskt.
Ja, det kanske är att glida från trådens ämne, men ändå inte egentligen. För vad är grunden till dagens regeringskris? Jo, det är att dagens politiker undvikit migrationsämnet, sopat det under mattan i åratal och ljugit för väljarna. När så SD dyker upp på den politiska arenan som ett symptom på deras misslyckade politik och propaganda, vill de inte erkänna det, utan istället bekriga sin egen skapelse. Och det är just det vi ser nu och det är beklämmande.

Det är klart jag förstår att alla inte delar min bild i de flesta frågor och det är därför vi har en demokrati och ett politiskt system. Men jag anser samtidigt att just asyl och migrationsfrågorna är ett specialämne i Sverige, som inte behandlats på ett demokratiskt sätt och vi ser just nu konsekvenserna av detta.
Citera
2021-06-28, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja det hade varit kul, och hon skulle börja tjata om ohelig allians, fara för demokratin etc...

S + M + Mp = 186 mandat. Så det är teoretiskt en fullt möjlig regering eller regeringsunderlag med befintlig riksdag.

Det är säkert inte så aptitligt just för M men de kanske kan få poäng för att de tar "ansvar för Sverige" - och det skulle endast vara 1 år fram till det ordinarie valet. Och både Sossar och miljöpartister har ju visat att de är villiga att sälja ut både svärmor och mor för en chans att styra, så M kan säkert ta bra betalt för ett sådant tillfälligt samarbete.

Tror ett extraval blir en katastrof för Annie och Stefan. Av följande orsaker;

- Allt kommer gå i Warp-speed, mindre skrikdebatter där dom kan nazistanklaga Jimmie
- Blattar kommer inte rösta i samma utsträckning som i vanliga val.
- Sommaren är här och lägger en blöt filt på allt fram till september.
- SD och M ligger betydligt högre än förra valet
- V kommer öka på MP och S´s bekostnad.

Själv skall jag rösta på Sabuni, ja herregud säg inte åt nån.
Citera
2021-06-28, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det kanske är att glida från trådens ämne, men ändå inte egentligen. För vad är grunden till dagens regeringskris? Jo, det är att dagens politiker undvikit migrationsämnet, sopat det under mattan i åratal och ljugit för väljarna. När så SD dyker upp på den politiska arenan som ett symptom på deras misslyckade politik och propaganda, vill de inte erkänna det, utan istället bekriga sin egen skapelse. Och det är just det vi ser nu och det är beklämmande.

Det är klart jag förstår att alla inte delar min bild i de flesta frågor och det är därför vi har en demokrati och ett politiskt system. Men jag anser samtidigt att just asyl och migrationsfrågorna är ett specialämne i Sverige, som inte behandlats på ett demokratiskt sätt och vi ser just nu konsekvenserna av detta.

Ja, migrationen är sannolikt den fråga där baklåset slagit i med störst kraft i svensk politik. Jag undrar dock om inte SD försvårar snarare än dyrkar upp den, med sin nationalkonservativa politik.
Citera
Medlem
Löfven håller pressträff 10.15.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Får en känsla av att C:s önskedröm är en Regering med S+M+C. C tjatar dagligen om att partierna ska samla sig i mitten.

En samlingsregering verkar dock vara helt omöjlig i Sverige till skillnad från många andra länder. Varför denna primitiva låsning just i Sverige?

Jag själv röstar inte på något av dessa partier men nu är läget som det är i Sverige och det kräver en stabil och säker majoritet.

Det har ingen betydelse om katten är vit eller svart bara den fångar möss.

För de stora partierna finns det förmodligen exempel som förskräcker. Ta en titt på Tyskland.

I valet 2005 fick CDU/CSU (kristdemokraterna) och SPD (socialdemokraterna) tillsammans 69,4 % och bildade en stor koalition, som om S och M hade jobbat ihop.

I valet 2009 fick de 56,8 % och det bildades en annan koalition. År 2013 67,2 %. Det året kom den stora koalitionen tillbaka, och för CDU/CSU och SPD fick det samma effekt, för i valet 2017 fick de bara 53,4 %. Det var CDU/CSUs näst sämsta resultat, och SPDs sämsta resultat genom tiderna.

Förmodligen är det inget fel på politiken jämfört med andra regeringar, men folk verkar inte vilja ha den typen av koalitioner, och S och M verkar inte vilja ha en sådan.

Tyskland går till val till hösten igen och eftersom den stora koalitionen har fortsatt är det möjligt att de kommer backa än mer, för båda partier ligger klart under det senaste valresultatet.
Citera
2021-06-28, 09:18
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Själv skall jag rösta på Sabuni, ja herregud säg inte åt nån.
Du vill med andra ord bevara dagens situation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in