Citat:
Ursprungligen postat av
Epimanes
C verkar räkna med att bli det enda gröna partiet och det naturliga liberala valet. De vill putta ut både L och Mp.
S har styrkor och budget men det är samtidigt en koloss med startsträcka. De behöver värma upp deras soffvänliga väljare samtidigt vill de verkligen inte hamna direkt i en valspurt där partiledarna skall kliva fram. De ska tvärtom gömma undan Löfven så mycket som möjligt.
Vi har inga OU efter misstroendeomröstningen så tyvärr är C:s position lite oklar känner jag. En liten reservation där som jag säger att detta kan slå mot Annie Lööf.
Annars vill jag förtydliga mig. Det finns ett stort skäl för talmannarundor inte bara för Löfven. Det är att inte utsätta landet för det ett år innan ordinarie val. Där tror jag faktiskt att M kan spela en nyckelroll. Ulf Kristersson är nog den ende som med förtroendet någorlunda intakt kan gå med på att släppa fram Löfven. Han har chansen att verkligen visa att han är den vuxne i rummet och göra detta för Sverige med villkor då att pausa vissa av de rödgrönas reformer fram till nästa val.
Det är nog en lösning alla kan gå med på utan att förlora ansiktet.