2021-06-28, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Ha ha, kul skämt.

Nej, jag menar allvar. I händelse av politiskt kaos tror jag att svenskarna kommer att bli socialdemokrater igen. Löfven kommer att göra valet till en folkomröstning om SD. Typ, rösta på s-c-mp, annars måste vi ta in vänstern (och eventuellt nyans) också i regeringen. Alla 60+ ser fortfarande s som en garant för trygghet när det krisar.
Citera
2021-06-28, 07:59
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
S vill nog ha ett extra val. Många fördelar där. Man kan ju hoppas att L inte klarar spärren. Då har man stora chanser till fortsatt regeringsinnehav. Visserligen kan V gå starkt framåt men jag kan inte se att det är något hot för S. Tvärtom, V brukar alltid göra som husse säger i slutändan och man kan räkna med oförbehållet stöd i Riksdagen samt att ev. samarbete med övriga partners får en hälsosam vänsterlutning vilket gynnar S.

C slipper dagtinga med sin löften vid ett extra val. Jag tror att Annie Lööf också räknar med att gå framåt i ett extra val. Men hon ska inte vara så säker på det. Nu har visserligen alla tokliberaler samlats i hennes parti som det ser ut men jag är inte alls säker på att C går ur detta med flaggan i topp. Det kan slå bakut och då tror jag Annie Lööfs position blir allvarligt hotad.

C verkar räkna med att bli det enda gröna partiet och det naturliga liberala valet. De vill putta ut både L och Mp.

S har styrkor och budget men det är samtidigt en koloss med startsträcka. De behöver värma upp deras soffvänliga väljare samtidigt vill de verkligen inte hamna direkt i en valspurt där partiledarna skall kliva fram. De ska tvärtom gömma undan Löfven så mycket som möjligt.
Citera
2021-06-28, 08:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
S vinner valet. Folket vill ha ordning nu.
Du glömde ett O.
Citera
2021-06-28, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
o det har vi fått med S? haha hoppas de va ironi

Nej, tyvärr inte. S ses fortfarande som ”det statsbärande partiet” av de äldre och de nytillkomna ser s som garanten för fortsatta arbetsfria inkomster och import av övriga klanen.
Citera
2021-06-28, 08:02
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
C verkar räkna med att bli det enda gröna partiet och det naturliga liberala valet. De vill putta ut både L och Mp.

S har styrkor och budget men det är samtidigt en koloss med startsträcka. De behöver värma upp deras soffvänliga väljare samtidigt vill de verkligen inte hamna direkt i en valspurt där partiledarna skall kliva fram. De ska tvärtom gömma undan Löfven så mycket som möjligt.
Det är ganska mycket Hybris över Lööf nu. Mycket floskler om Mitten (som inte finns) och hur allt är andras fel (alla problem kan lösas av C). Börjar närma sig psykopat-varning faktiskt. Tecknen har iofs funnits hela tiden men nu närmar vi oss genombrott för denna diagnos med stormsteg.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-28 kl. 08:05.
Citera
2021-06-28, 08:05
Medlem
Alla behöver ta sitt ansvar nu och få vänner, grannar och arbetskamrater att inse att C inte kan vara kvar i svensk politik.

Annie Lööf kastar skit på alla andra men inser inte att det är hon och hennes parti som gör det omöjligt att bilda en regering med detta underlag.

Annie Lööf skyller ifrån sig kaoset på alla andra men säger samtidigt att hon inte tänker förhandla med V eller SD vilket då gör det helt omöjligt att bilda regering.
Citera
2021-06-28, 08:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes

Vi har inga OU efter misstroendeomröstningen så tyvärr är C:s position lite oklar känner jag. En liten reservation där som jag säger att detta kan slå mot Annie Lööf.

Annars vill jag förtydliga mig. Det finns ett stort skäl för talmannarundor inte bara för Löfven. Det är att inte utsätta landet för det ett år innan ordinarie val. Där tror jag faktiskt att M kan spela en nyckelroll. Ulf Kristersson är nog den ende som med förtroendet någorlunda intakt kan gå med på att släppa fram Löfven. Han har chansen att verkligen visa att han är den vuxne i rummet och göra detta för Sverige med villkor då att pausa vissa av de rödgrönas reformer fram till nästa val.

Det är nog en lösning alla kan gå med på utan att förlora ansiktet.
Citera
2021-06-28, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi har inga OU efter misstroendeomröstningen så tyvärr är C:s position lite oklar känner jag. En liten reservation där som jag säger att detta kan slå mot Annie Lööf.

Annars vill jag förtydliga mig. Det finns ett stort skäl för talmannarundor inte bara för Löfven. Det är att inte utsätta landet för det ett år innan ordinarie val. Där tror jag faktiskt att M kan spela en nyckelroll. Ulf Kristersson är nog den ende som med förtroendet någorlunda intakt kan gå med på att släppa fram Löfven. Han har chansen att verkligen visa att han är den vuxne i rummet och göra detta för Sverige med villkor då att pausa vissa av de rödgrönas reformer fram till nästa val.

Det är nog en lösning alla kan gå med på utan att förlora ansiktet.

Vad har du för källor på att folk inte vill ha ett omval?
Citera
2021-06-28, 08:11
Bannlyst
Haha, alla gnäller över våra partier och politiker. Samtidigt är det en exakt spegling av det svenska folkets röster.
This is what you asked for, now suck it up!
Citera
2021-06-28, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Haha, alla gnäller över våra partier och politiker. Samtidigt är det en exakt spegling av det svenska folkets röster.
This is what you asked for, now suck it up!

Det är därför det enda rätta är ett omval för mandatfördelningen skulle garanterat bli helt annorlunda.
Citera
2021-06-28, 08:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Vad har du för källor på att folk inte vill ha ett omval?
Nu pratar jag inte om folkets vilja här utan hur våra politiker ser på saken.

Jag för min del tror att det kanske inte är något att önska sig för opinionen. Sveriges situation med alla problem vi står inför rent akut kanske man inte vill ha kastat i famnen bara sådär. Bättre att låta de rödgröna ta de värsta smällorna som jag tror kommer under det närmaste året och istället bida sin tid och kunna formulera sig inför valet 2022.
Citera
2021-06-28, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Det är därför det enda rätta är ett omval för mandatfördelningen skulle garanterat bli helt annorlunda.
Nej, de finns inga sådana garantier. Det enda ett extra val garanterar är 400 miljoner minus i budget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in