2021-06-27, 20:07
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
C är väl det enda partiet som inte ekonomiskt är rädda för ett extraval. Deras Randello Invest AB delade ut 82,5 miljoner 2019 till C och har tillgångar på nästan 1,4miljarder. Kanske därför dom är lite kaxiga.

Blev väl ett av världens rikaste partier när de sålde mediekoncernen Centertidningar 2005.
Citera
2021-06-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marczuczvenchen
Jag förstår inte vad det spelar för roll vem man samarbetar med. Det viktiga kan väl endast vara vilken politik det blir?

Nej nej nej, givetvis kan inte våra politiker vara så logiska och pragmatiska

I en ordentlig värld skulle det så klart vara så men inte i en där värdegrund etc står över faktiskt politik
Citera
2021-06-27, 20:09
Medlem
McCreepys avatar
Ja, jo… men likt Sverige som älskar att stå och trampa i vattenpölen så kommer man nyttja alla 3 månader för att ”planera in allt” inför valet.
Citera
2021-06-27, 20:09
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Talmannen har ju tydligt sagt att denna gång ges ej mkt tid. Så blir det extraval så blir det i september.

Inte en chans att det blir extraval i september givet man påbörjat talmansrundor.
Förklara gärna hur detta skall gå till.

F.ö. har endast talmannen sagt att eventuella talmansrundor inte kommer ta lika lång tid denna gång. Talmansrundorna tog 4 månader förra gången.

Knappt 3 månader < 4 månader
Citera
2021-06-27, 20:11
Medlem
Citat:
C är väl det enda partiet som inte ekonomiskt är rädda för ett extraval. Deras Randello Invest AB delade ut 82,5 miljoner 2019 till C och har tillgångar på nästan 1,4miljarder. Kanske därför dom är lite kaxiga.

Tur de har så mycket pengar med tanke på deras ratio utlagda pengar : röster

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10158163362958483&set=a.358598088482
Citera
2021-06-27, 20:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Jag tror inte S, M eller SD är rädda för det heller. Sämst verkar L ligga till.
Citera
2021-06-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Fast det avtalet visar ju bara på Löfvens svaghet och hans brist på karaktär och ideal. Medan jag nog kan få Lööfs del av avtalet till att hon faktiskt är villig att ge bort makten på pappret, att sitta i en regering. Mot att den regeringen faktiskt gör som hon vill och att det blir (s) problem att förklara högerpolitiken till sina medlemmar.

Egentligen rätt ofattbart att (s) har kvar några väljare. Marknadshyror under en (s)-ministär, jisses. Snacka om ryggradslöst.
Jag kan bara hålla med dig.
Citera
2021-06-27, 20:12
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Stämmer det att extra val ska hållas inom 3 månader från det att det utlyses, vilket innebär att om Stefan Löfven utlyser extra val imorgon, då kan det hållas om en månad tex, eller om en vecka tom?
Här i regeringsformen kapitel 3 paragraf 11:

"11 § Regeringen får besluta om extra val till riksdagen mellan ordinarie val. Extra val ska hållas inom tre månader efter beslutet.
Efter val till riksdagen får regeringen inte besluta om extra val förrän tre månader har gått från den nyvalda riksdagens första sammanträde. Regeringen får inte heller besluta om extra val under den tid då dess ledamöter, efter det att samtliga har entledigats, uppehåller sina befattningar till dess en ny regering ska tillträda.
Bestämmelser om extra val i visst fall finns i 6 kap. 5 §. Lag (2010:1408)."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152

Inget i vallagen säger heller att det måste ha gått 3 månader mellan utlysning och extra val:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/vallag-2005837_sfs-2005-837

Det finns inte en chans att valet kan genomföras inom en månad.
Vallistor skall sammanställas.
Valsedlar skall tryckas och distribueras.
Valförrättare och rösträknare skall utbildas.
osv
osv
Senast redigerad av vanartad 2021-06-27 kl. 20:26.
Citera
2021-06-27, 20:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Tur de har så mycket pengar med tanke på deras ratio utlagda pengar : röster

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10158163362958483&set=a.358598088482

Wow dubbelt så mycket som tvåan MP.
Citera
2021-06-27, 20:20
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Jag tror att Mp kommer åtnjuta det stödröstande som L och KD fått genom åren, men det är min gissning. L:s problem är att ingen stödröstar på dem längre.

Är det inte för hög risk? Folk går inte på ”miljö” grejen längre, och en röst på mp om dom hamnar under gränsen är de facto en röst på höger.
Citera
2021-06-27, 20:23
Medlem
JustZlatans avatar
Novus: Centersympatisörer föredrar S-ledd regering med stöd av V

Det är kört. CP kommer garanterat att ändra sig senast i morgon. CP är en dörrmatta till Stefan Löfven och till Vänsterpartiet.
Citera
2021-06-27, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Så går det när man slutar vara "böndernas parti" och söker stöd kring Stureplan!
Detta inlägg var verkligen mitt i prick..!
Min far var under 10år distriktsordförande för C i ett av dom större distrikten. Han var företagare, men den stora andelen var faktiskt lantbrukare som var med och inte minst röstade på C. Men enligt min far har denna "Stureplansfalang" brutit partiet mitt i tur och gjort mer skada än ngt annat. Nu röstar jag ej på C men förstår på min far att Lööf har förtroende men det är inte 100% tyst i leden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in