2021-06-27, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det tror inte jag. MP kom igen efter det att de åkt ut ur riksdagen. KD kämpade i många år för att ta sig in. Kvarvarande liberaler kommer att kämpa lika länge för sitt parti.

Skillnaden är att L inte har något unikt att tillföra.. Bra skola är det många som vill ha så det räcker inte.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Varför tjatar du i så fall hela tiden om vi ska få en "högerregering" som för "högerpolitik"? I praktiken ligger SD närmare L än M och KD i många frågor, och skulle vinna på att samarbeta med L .

Jag tjatar inte om det, vi vill ha en M/KD-regering för att de är de enda som vill samarbeta med oss och genomföra vissa av våra frågor. Om S varit mer som förr i tiden kanske det hade varit S som öppnat för samarbete som i Danmark.

Jag vill ha en SD-regering inte en högerregering men en M/KD-regering beroende av SD är det bästa vi kan hoppas på. Är L, C eller MP inblandade så blir det bara Allians-skit av det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ErikTheRed
Väntar med spänning på vad Annie och Centern ska säga om vänsterns invit. Om den nekas, vilket den borde med tanke på den hårda ställningen gentemot SD, så bör risken/chansen för ett extraval vara närmast 100%.

Det kommer inte bli nåt extraval, dagens utspel från Vänsterpartiet visar det.
Det kommer bli talmansrundor och tid för C och V att komma överens om budgeten.
Citera
2021-06-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Om inte L får över 4% vid nästa val så tror jag att många flyr partiet och det upplöses.

Partiet kommer rämna inifrån även om dom på något sätt skulle lyckas klara 4%.
Det dom står för nu är raka motsatsen mot deras tidigare nästan enda ståndpunkt {den andra om skolan har vi resultat på} och dom interna stridens utövas i publika medier.
Bara att Ullenhag var motkandidat visar vilket otroligt splittrat och identitetslöst och meningslöst parti det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Annie Lööf har enligt Aftonbladet svarat nu på twitter

Jag kan inte hitta tweeten men den syns i Aftonbladets video här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mBGv20/nytt-utspel-budgetinvit-fran-v-till-c

Annie vill ha sin "bjeda politiska mitten". Det där är inte ens ett nja till V:s invit.

Häxan har inte twittrat sen 25 juni.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Japp, om L åker ut tar säkert vänsterliberalerna kontrollen över partiet och går samman med C. Då tillfaller 1-2% det rödgröna blocket.
Trams. Liberalerna vill ha kärnkraft, hårdare migrationspolitik än C, förstatligande av skolan. Detta får de inte med Centerpartiet. Du inser kanske inte att det är två helt olika partier med olika åsikter?

Att då gå ihop med C löser ingenting. Du kan dessutom inte räkna på det sättet. 1-2 procent kommer inte tillfalla C. De 1-2 procenten kan lika gärna gå till M.
Citera
2021-06-27, 14:36
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Sluta spekulera när du inte har facit jävla lurendrejare.
Sluta försök rädda Liberalerna. Vi som vill se verklig förändring av mig politik vill absolut inte ha in Liberalerna då de skulle obstruera alla sunda förslag. Liberalerna har en aningen slugare partiledare än Centern, annars är det samma sunkiga politik. Det var L och C som svek både borgeligheten och sina egna väljare senaste valet, varför skulle man lita på dem nu då?
Ju förr Liberalerna åker ut, desto bättre för svenskarna! Lägg rösten på SD, M eller KD istället.

Jag vill inte ha tillbaka Stefan "vi ska knäcka pensionärerna och rädda gängen" Röfven i någon som helst konstellation.
Citera
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det tror inte jag. MP kom igen efter det att de åkt ut ur riksdagen. KD kämpade i många år för att ta sig in. Kvarvarande liberaler kommer att kämpa lika länge för sitt parti.
nja, inget av de partierna du nämner som idogt kämpat sig upp har haft tillnärmelsevis sån splittring som L nu har haft en längre tid - det kan nog utgöra den väsentliga skillnad som dödar partiet
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Självfallet kommer kärnväljarna att fortsätta att rösta på L om de faller ut i förhoppningen att de kommer att ta sig in i riksdagen igen. Det är därför vi riskerar att få ett fortsatt rödgrönt styre i många år om L faller bort. Det blågula blocket kommer att gå miste om 2-3% i varje val.

Vi får inte färre mandat för att vissa partier inte är i riksdagen. Om L åker ut fördelas deras mandat på övriga partier riksdagen. Så i praktiken "förlorar" bara de blågula hälften.
Citera
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Häxan har inte twittrat sen 25 juni.

Isåfall har aftonbladet klippt nån gammal jävla tweet i videon. Artikeln på sidan stod "publicerad mindre än 20 minuter sen". My bad.

Då kan vi nog bortse från min förra post. Sorry.
Citera
2021-06-27, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Sluta försök rädda Liberalerna. Vi som vill se verklig förändring av mig politik vill absolut inte ha in Liberalerna då de skulle obstruera alla sunda förslag. Liberalerna har en aningen slugare partiledare än Centern, annars är det samma sunkiga politik. Det var L och C som svek både borgeligheten och sina egna väljare senaste valet, varför skulle man lita på dem nu då?
Ju förr Liberalerna åker ut, desto bättre för svenskarna! Lägg rösten på SD, M eller KD istället.

Jag vill inte ha tillbaka Stefan "vi ska knäcka pensionärerna och rädda gängen" Röfven i någon som helst konstellation.
Varför citerar du mig?
Citera
2021-06-27, 14:37
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Fy fan va härligt!

Nu faller beslutet tillbaka på Jööf igen! Nu får hon det hett om öronen:

V kommer med inviter om gemensam budget

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mBGv20/nytt-utspel-budgetinvit-fran-v-till-c

Och det bästa av allt:
"TT: Är det uteslutet att V röstar för en budget utan att ha fått vara med och budgetförhandla?
Vi vill ha inflytande. Det vill väl alla partier, säger Andersson."

nu får Annie det plötsligt jävligt tufft! hahaha, vilken jävla sits hon har ställt till med för sig själv! Hade hon bara gett sig om marknadshyror INNAN omröstningen, så hade mardrömmen varit över för henne.
Nu kommer det sluta med att hon praktiskt taget får samregera med V! Rätt åt henne!

C går verkligen inte att lita på. Säger de att de aldrig skulle kunna ha en gemensam budget med V så kan man ge sig på att de kommer ha det. Vänta och se bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in