Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Det är samma procedurer i alla val. Röstkortet får man behålla efter röstningen. Men det blir en manuellt insatt bock i röstlängden för varje val (3 st). Kommer personen tillbaka så syns det att personen röstat redan. Poströsterna brukar komma på eftermiddagen och bockas av och läggs i de tre urnorna. Visar det sig att personen kommit in person och röstat i lokalen och är avbockad så kastas poströsten. Man kan alltså ångra en poströst genom att gå till vallokalen.
Alla distriktets röstsedlar levereras i förseglade lådor till valnämnden ihop med protokoll från rösträkningen med antal röster på varje parti. Protokollen från distrikten sammanställs av valnämnden som rapporterar in till media och något annat ställe. Det är svårt att mygla i vallokalen tror jag. Det kan vara en 10-15 personer från olika partier som räknar röstbuntarna inklusive frivilliga rösträknare som även kontrollräknar andras buntar om det misstämmer på någon röst. Möjligen kan det myglas i valnämnden men där är jag osäker eftersom jag inte haft någon insyn där.
Kom även ihåg att rösterna räknas flera gånger.
Den första rösträkningen sker i vallokalen på valkvällen/natten
Den andra sker utav valnämnderna och den brukar ske Onsdag-Torsdag efter valet
Den tredje rösträkningen sker av länsstyrelsen
Alla dessa rösträkningar är offentliga .Vem som helst kan komma och övervaka en rösträkning.