2021-06-27, 09:20
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justinai
Jag läste i en artikel för några dagar sen om valfusk. Undrar hur ett sådant går till egentligen? Kontrolleras inte röstkorten av olika personer flera gånger?

Man blir ju ändå orolig att det uppstår fusk om det blir ett extra val..

Det är samma procedurer i alla val. Röstkortet får man behålla efter röstningen. Men det blir en manuellt insatt bock i röstlängden för varje val (3 st). Kommer personen tillbaka så syns det att personen röstat redan. Poströsterna brukar komma på eftermiddagen och bockas av och läggs i de tre urnorna. Visar det sig att personen kommit in person och röstat i lokalen och är avbockad så kastas poströsten. Man kan alltså ångra en poströst genom att gå till vallokalen.

Alla distriktets röstsedlar levereras i förseglade lådor till valnämnden ihop med protokoll från rösträkningen med antal röster på varje parti. Protokollen från distrikten sammanställs av valnämnden som rapporterar in till media och något annat ställe. Det är svårt att mygla i vallokalen tror jag. Det kan vara en 10-15 personer från olika partier som räknar röstbuntarna inklusive frivilliga rösträknare som även kontrollräknar andras buntar om det misstämmer på någon röst. Möjligen kan det myglas i valnämnden men där är jag osäker eftersom jag inte haft någon insyn där.
Senast redigerad av stevenstills 2021-06-27 kl. 09:22.
Citera
2021-06-27, 09:28
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
UK beroende av L blir en fortsättning på helvetet. En förutsättning för vettigare politik är att L åker ut och mandaten L har fördelas på M/ SD/ KD. Ska det bli riktigt bra ska helst SD bli störst av de tre.

Exakt så! M+SD+KD kommer att vara starkare utan Liberalerna. Att stödrösta är bara idiotiskt.
Citera
2021-06-27, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det finns inget annat möjligt regeringsunderlag i den rödgröna röran än V+S+Mp+C.

That´s it.

Det torde vara komplett omöjligt för C att försöka upprätthålla den kuliss som säger något annat.
Jag förutsätter att C kommer att avkrävas klara besked gällande regeringsfrågan i valrörelsen när den nu blir.

Det kommer Annie Lööf att förlora väljare på.

Dessutom så bör vissa borgerliga väljare överväga en stödröst på Nyamko Sabuni.

Sker detta så ser jag ingen annan valutgång än att Sveriges nästa statsminister heter Ulf Kristersson.

Varför skulle någon borgerlig väljare stödrösta på L?
Citera
2021-06-27, 09:35
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det i morgon måndag SL måste komma med något besked?

Jajamen. Innan 2359 imorgon.
Jag gissar vi kommer under dagen få en hint vart det lutar. Vart väldigt tyst ett par dagar.
C verkar ju fortsätta avvisa alla.
Många ledarskribenter tror på extra val.
Citera
2021-06-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Exakt så! M+SD+KD kommer att vara starkare utan Liberalerna. Att stödrösta är bara idiotiskt.
Helt rätt.
Jag gillar egentligen inte SD eller högern men just nu är det enda alternativet.
SD måste bli stort för att kunna påverka även om dom inte sitter i regeringsställning.
Då har U.K samma press på sig som Steffe hade att bli nedröstad i olika förslag.
Om SD sköter sina kort och låser in Björn Söder så kan dom få en bit över 20% i valet 2022 och i princip bestämma vad en högerregering skall satsa på.
Att ge L inflytande är bara destruktivt för ett stopp av massinvandringen.
Det bästa är om L åker ur.
Har vi tur åker kanske MP ur med.
Senast redigerad av Ghrister.Clenning 2021-06-27 kl. 09:42. Anledning: Glömt
Citera
2021-06-27, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jag gissar vi kommer under dagen få en hint vart det lutar. Vart väldigt tyst ett par dagar.

Det kan det mycket väl bli, men jag har svårt att se Löfven ge upp redan på måndag. Man ska komma ihåg att politikerna är övertygade om att väljarna inte vill ha extraval, så Löfven lär knappast vara den som utlyser det, vi får nog invänta talmansrundor, och då borde UK få frågan först.

Det skulle bli väldigt intressant, för då måste C ( +V, MP och S) aktivt rösta emot, medans C bekvämt bara kan lägga ner sin röst för passivt stöd om/när Löfven får frågan....
Citera
2021-06-27, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman

så här tror jag det blir

v backar och släpper fram löfven utan att lägga sig i höstbudgeten och hoppas på att det blir 175 mandat

v sparar på krutet fram tills ordinarie val 2022 och hoppas på att växa och sedan se hur mandaten faller ut då och blir det s (med stödhjul) som vinner igen kommer nog v att ställa större krav på inflytande då?

kan inte se att det slutar på annat sätt?
Citera
2021-06-27, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
så här tror jag det blir

v backar och släpper fram löfven utan att lägga sig i höstbudgeten och hoppas på att det blir 175 mandat

v sparar på krutet fram tills ordinarie val 2022 och hoppas på att växa och sedan se hur mandaten faller ut då och blir det s (med stödhjul) som vinner igen kommer nog v att ställa större krav på inflytande då?

Ja, det är troligt, men det finns en intressant joker i riksdagsleken, en C ledarmot som dels kan lägga ner sin röst när UK är uppe för statsminister, och dels kan rösta mot Löfven, vilket skulle få helt avgörande betydelse!!
Citera
2021-06-27, 10:00
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
så här tror jag det blir

Det vore helt idiotiskt. Har man en gång bitit och fällt regeringen kan man inte backa efter det och säga "vi bara skojade". Dadgostars värde.i opinionen har gått upp mycket efter att hon vågade stå fast vid sin övertygelse och inte backa.

Om V backar ser dom ut som idiotiska mesar och den politiska cred som de nu får kommer att vara som bortblåst igen. Då kommer de 2022 att bli ihågkomna som ett idiotiskt mesparti.

Sen kommer vad som händer inte att ändra så mycket i sak, eftersom politiken och den "parlamentariska krisen" är en kuliss. Alla partiledare i riksdagen har en husse, och visslas det i pipan så lyds det. Mangrant. Inklusive Åkesson.
Senast redigerad av Nostradumbass 2021-06-27 kl. 10:02.
Citera
2021-06-27, 10:01
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Varför skulle någon borgerlig väljare stödrösta på L?
Så de inte tappar ett parti på det borgerliga blocket.
Citera
2021-06-27, 10:04
Bannlyst
Citat:
så här tror jag det blir

Då är fortfarande Kakabaveh i V och Lindahl i Centerpartiet stora frågetecken.
Citera
2021-06-27, 10:04
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det kan det mycket väl bli, men jag har svårt att se Löfven ge upp redan på måndag. Man ska komma ihåg att politikerna är övertygade om att väljarna inte vill ha extraval, så Löfven lär knappast vara den som utlyser det, vi får nog invänta talmansrundor, och då borde UK få frågan först.

Det skulle bli väldigt intressant, för då måste C ( +V, MP och S) aktivt rösta emot, medans C bekvämt bara kan lägga ner sin röst för passivt stöd om/när Löfven får frågan....

Ja precis. Men när L lämnar JÖKen blir budgeten väldigt svår för Löfven. Han har ju inget problem med att samarbeta med V men jag antar han försökt övertyga Annie under dagarna om det med.

Citat:
så här tror jag det blir

Vad menar du "att hoppas på att det blir175 mandat" ? Om V inte lägger sig i höstbudgeten kommer M+KD+L+(SD)'s budget att vinna. V måste aktivt stödja Löfvens budget.
Jag tror med dom kommer vänta till 2022 innan de "riktiga" kraven kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in