Citat:
Ursprungligen postat av
_killah
För skojs skull kollade jag lite lediga lägenheter i Helsingfors, det kryllar inte av dom och absolut inte i centrala delarna, trots marknadshyra, va konstigt?
En 2 rum på 65kvm på gränsen mellan Helsingfors och Vanda kostar 999€ exkl vatten och då är den byggt 1987. (Dock ingår 10Mbit internet)
I Sverige klassad som det äldre beståndet, hade antagligen haft en hyra på ca 6000:- / mån inkl vatten.
Det finns även en 1a på 25kvm i centrala staden (typ kungsholmen/södermalm jämförelse) den kostar också 1000€ i månaden, vatten på 25€/person tillkommer.
En 3a innanför tullarna finns med, för 3890€/mån. 140 kvm
I övrigt finns kanske 10-15 lediga lägenheter med varierande inflytt från direkt till om 1 månad.
Inget överväldigande utbud måste jag säga.
I Finland har man som sagt fasansfulla belopp i bostadsbidrag 35 miljarder per år mot Sveriges drygt 4 miljarder om jag minns rätt. I Sverige skulle nog bostadsbidragen tangera 100 miljarder per år eftersom vrålen om "rättvisa" skulle tvinga staten att betala ut bostadsbidrag oavsett hur mycket hyresvärdarna höjde hyran.
En förutsättning för marknadshyror är ett överskott på bostäder och att man inte har bostadsbidrag, som i exempelvis Tyskland eller Schweiz. Tyskland fick sitt överskott av bostäder betalt med Yankee Dollar och gratis byggarbetskraft efter kriget och Schweiz har väl alltid haft marknadshyror och därmed byggt upp ett överskott. I Sverige skulle vi aldrig komma upp i ett överskott av bostäder. Varför skulle hyresvärdarna bygga nytt och därigenom konkurrera med sig själva?
Vi får väl be USA brandbomba centrala Stockholm Dresden-stylee så att vi får en chans att bygga nytt bättre. I stället för paradvåningar blir det friggebod. Då får nog också Annie Lööfs 30 miljoner somalier plats på Östermalm.