2021-06-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Om man säger nej för att man inte håller med eller av andra taktiska skäl
Att säga nej för att vissa partier inte är godkända av Annie är odemokratiskt.
Stämmer helt, C är emot SD, allt annat är ointressant. C struntar i vilken fråga man röstar. Svaret från Lööf är "rösta inte som SD".

Jag hade hellre sett SD som ett vänsterparti, istället för det mittenparti de faktiskt är idag. Detta trots att jag röstat M fram tom 2006, och därefter SD. (SD 2006 också, men inte på alla nivåer.) Anledningen är att kaosinvandringen är viktigare än alla andra frågor gemensamt och jag tror att ett vänster-SD eventuellt hade fått fler röster än ett höger-SD.

I min dröm försvinner L och MP, samt Lööf dödas glädjande i ett attentat. I den verkliga världen försvinner L, trots stödröster från Reinfelds M. MP växer kraftigt, och vänstern tillsammans med C får kraftig övervikt. Lööf samarbetar gärna med V, för att V är emot SD.
Citera
2021-06-26, 20:10
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu blir det extra val. Läget känns väldigt låst. Hade Annie slopat marknadshyrorna innan misstroendet hade vi inte haft denna röran.
Hellre rörigt i riksdagshuset än att S-MP får fortsätta göra äggröra av Sverige.
Citera
2021-06-26, 20:11
Medlem
Rektangels avatar
Jag har en känsla av att just C har mest att förlora på ett nyval där hon får får till svars inför sina väljare 2018 för att hon släppte fram Löfven. Det är möjligt att negerns vändning under galgen suger upp en del av väljarströmmarna från C. Om Ls väljare inte tror på partiet och dess framtid i riksdagen lär allmänt borgerliga väljarna dra åt M/KD

V lär öka och kanske rent av dra till sig ett stort antal väljare och borde oroa MP.

I övrigt tror jag S har svårt att förmå sina väljare att gå och rösta, och jag tror att M o SD lär ta fler mandat i riksdagen. M från L o C och SD från S jämfört med 2018.

Intressant huruvida SD kan bli större än M.

Vilken sida som lär få överhanden och bilda regering lär stå skrivet i stjärnorna. Särskilt om L eller MP åker ur riksdagen. Helst båda.
Citera
2021-06-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Nu tror jag du snackar skit. Att SD röstade på någon annans budget hör inte till praxis.

Troligtvis därför att vi tidigare bara haft 2 större block, med SD så blev det 3.
Det var inte praxis att rösta på någon annans budget därför att en sådan röst aldrig tidigare hade varit utslagsgivande. Varför rösta på någon annans budget om den ändå inte får flest röster? Nytt var att Alliansen inte ville regera trots stöd av en majoritet i riksdagen. Tidigare praxis var att alla partier ville bilda regering bara de kunde.
Citera
2021-06-26, 20:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Visst är det helt galet men samtidigt kan man inte ha höga förväntningar på svenska väljare. Där finns varken sunt förnuft, realism eller ens hjärnkapacitet.

Nej, det sunda förnuftet besegrades för ett par val sedan.

Det var därför jag använde "banka in". Nämna det i alla sammanhang helt oavsett om man får frågor där det blir relevant eller ej; flika in det överallt.

Dvs precis som de andra partierna i alla sammanhang gärna målar upp motståndaren som satan/häxor/nazister (pick your poison...).
Citera
2021-06-26, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Fast jag är inte en sån väljare som bara röstar pga invandring eller krim-politik.

Förr i tiden så var det nog vanligare att rösta på sd pga en enskild fråga, tror inte det är lika vanligt idag. Att rösta på Sd idag handlar ju till syvende och sist om att vilja bevara det traditionellt svenska.

Det enda partiet som för någon form av systemkritik är ju sd.
Sd är ett enfrågeparti, hur dom ska lyckas få ihop en budget med M är skrivet i stjärnorna
Min gamle far, en högerman av guds nåde, sa alltid att en folkpartist går det aldrig att lita på.
Citera
2021-06-26, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Nu tror jag du snackar skit. Att SD röstade på någon annans budget hör inte till praxis.

Troligtvis därför att vi tidigare bara haft 2 större block, med SD så blev det 3.
Vad fan yrar du om?

I riksdagens budgetomröstningar ställs i sista omgången regeringens budgetproposition mot den oppositionsbudget som tagit sig fram till sista omgången. Att då rösta på oppositionens budget som går igenom och får fler röster än regeringens budgetförslag är knappast att bryta mot praxis.

Det finns ingen praxis som säger att partierna bara får rösta på sina egna budgetförslag. Om det nu hade funnits en sådan så bröts den 2014 och då finns det inte längre någon praxis eftersom den är bruten sedan länge.
Citera
2021-06-26, 20:17
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej. Det jag avsåg var att vänsterpolitik skadar landet. (Har förklarat det i många inlägg. Ska väl inte dra det för ofta i tråden).

Obs, skadar är ju bara sant om man gillar tillväxt och hög levnadsstandard. Den som tvärtom vill ha negativ tillväxt och sänkt levnadsstandard ser en avveckling av Sverige som något positivt.

V+SD+S har snarlik politik. Slår de sig ihop är det godnatt för Sverige.
Jag ser ingen möjlighet för Sverige att resa sig efter en sådan smäll.
Inträffar det är det bara att flytta.

Egentligen var ju den politik Reinfeldt förde den bästa, men eftersom han ville ha en galen invandring samtidigt så gjorde han tyvärr bort M ganska rejält, importerade blivande S och V väljare... Ohämmad invandring som under Reinfeldt och Löfven är det som är skadligast.

Givetvis kan vi inte ha vänsterpolitik samtidigt med mycket invandring, nu har vi ju dessutom redan så många här att inga fler kan tas in, och en hel del bör åka tillbaka eller börja göra rätt för sig här...

SD vill ju öka välfärden för svenskar och minska skatterna, det fungerar ju om pengarna till invandringen styrs om till välfärd för svenskar och att sänka skatterna med.

Jag tycker att det borde vara enkelt för M att välja SD före Löfven, de får då sänkta skatter och att inte alla skattepengar slösas bort som idag med Löfven.

Men det kanske är för många företag som skär guld med täljkniv från att jobba med invandringen åt samhället för skattepengar, (lär rösta på M) men de pengarna kommer ju att ta slut en gång, när tillräckligt många svenskar inget får tillbaka av sina skattepengar, jag betalade tex över 300k i skatt härom året.
Citera
2021-06-26, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det är ett scenario som känns onödigt att diskutera, då det inte kommer hända.

När det gäller valresultat så kommer vi, om C fortsätter driva S högerut, ha en jävla massa talmansrundor och extraval. C har ställt till det rejält i svensk politik genom sin hata SD-psykos. Löfven kommer aldrig få majoritet utan C och V, samtidigt som C lär behöva släppa fram en högerregering. Att M, SD, Kd och eventuellt L skulle få majoritet 2022 (eller vid extraval) ser jag som osannolikt. Troligtvis kommer vi hamna i exakt samma läge som idag. Frågan är när folk tröttnar och går höger av rent missnöje. De rödgröna ger inte direkt intryck av att ligga i fas. M, SD och Kd har ju betydligt smidigare och mjukare relationer med varandra än vad S, Mp, V och C har.
Utan C skulle inte S+V+MP kunna få majoritet igen så jag förstår att S är oroliga och att C inte vill gå högerut och lämna sin vågmästarplats åt Sd.
Utan C hade både S och Alliansen till sist blivit tvungna att acceptera Sd som det eviga vågmästarpartiet. Det vill inte makten.
Citera
2021-06-26, 20:21
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Då måste det ju bli V+S+MP+C eller extraval. Det är väl de enda alternativ Löfven har kvar nu.

C samarbetar inte med V och SD så extraval har varit uppenbart sedan detta startade. Känner mig som en repig gammal skiva, men hela den taktik C byggt upp sedan AL tog över partiet bygger på att skapa en bred mittenkoalition med AL som Statsminister. Det enda sättet att få detta till stånd är att omöjliggöra alla andra alternativ. Därav (det artificiella) agget mot SD och V.

Det M gör nu tyder på att de *äntligen* fattat detta.
Citera
2021-06-26, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Sd är ett enfrågeparti, hur dom ska lyckas få ihop en budget med M är skrivet i stjärnorna
Min gamle far, en högerman av guds nåde, sa alltid att en folkpartist går det aldrig att lita på.

Jag tror inte något du säger stämmer med hur det förhåller sig.
Men om så vore fallet så blir det väl extremt enkelt att få ihop en budget om bara ett parti har någon åsikt och förslag ?
Citera
2021-06-26, 20:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Skulle säga att det där inte är så mycket inbjudan till C som det är ett långfinger, och syftet verkar mer vara att deklarera för sina egna väljare (och SD-väljare) vad man INTE är beredda att förhandla med C om.

Budskapet är typ ”Vi tillåter inte att C rör invandringspolitiken ens med en 10 meters pinne. Lite skattefrågor och lite klassiska glesbygdsfrågor om skog och jakt är allt vi släpper in dem i. De får mao stanna i farstun eftersom de inte går att ha i möblerade rum.”
En stor skattereform låter dock inte som en liten fråga som någon i farstun sköter.
Det brukar vara årtiondets största fråga.

Själva inbjudan borde ha gjorts redan i Måndags av UK himself.
Men det kan vara så att dom kom aldrig överens.
Det vi nu ser bör vara ett efterspel.

Lite synd att C inte pratar med båda gängen samtidigt. Lite som inköpare som har leverantörerna samtidigt på plats i "tigerburar". Och så går inköparna mellan med buden.
På så sätt kan C pressa fram det bästa budet för sina väljare.
Finns väl kanske några hinder. Någon som inte är vuxen som totalvägrar att gå med på lite ordinär förhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in