2021-06-26, 18:04
Medlem
Ni som röstar på Sd, hur tror ni ett samarbete med M ska fungera i 4 år? "Öppna era hjärtan" - partiet vill inte solka ner sitt rykte. Billig importerad arbetskraft vill M liksom C ha, men inte framstå som främlingsfientligt. V stod ut i 3 år av att vara dörrmatta åt S det här mandatperioden.
Citera
2021-06-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej. Det jag avsåg var att vänsterpolitik skadar landet. (Har förklarat det i många inlägg. Ska väl inte dra det för ofta i tråden).

Obs, skadar är ju bara sant om man gillar tillväxt och hög levnadsstandard. Den som tvärtom vill ha negativ tillväxt och sänkt levnadsstandard ser en avveckling av Sverige som något positivt.

Mp har länge förespråkat om inte negativ tillväxt så i alla fall nolltillväxt. Verkar oerhört korkat att släppa fram dem till regeringsmakten om man vill ekonomisk tillväxt och hög levnadsstandard.
Citera
2021-06-26, 18:07
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
De figurerna (Björklund, Ullenhag, Leissner, Ohlsson) har gjort stort nummer av att man inte skall tala med ett parti som fick 17.5% i senaste riksdagsvalet. Är det då inte rimligt att säga att man inte skall tala med ett parti som ser ut att få cirka 2.5%?

Är man C eller L sympatisör som är missnöjd och vill ha en ny regering men räds Sd och dess potentiella möjlighet att bli större än M bör man snarast rösta på M före nåt av mikropartierna.
Senast redigerad av Rektangel 2021-06-26 kl. 18:10.
Citera
2021-06-26, 18:07
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marczuczvenchen
Även vid egen majoritet... Hursomhelst, det viktiga för mig är att det blir förnedring av mitten. Vänstern eller Sd, alt soffan för mig.

Om högern verkar leda inför ett val så blir det V, om vänstern ser ut att bli störst så blir det Sd. Mitt enda mål är att det ska bli maximalt svårt att bilda regering igen även efter ett extraval. Jag vill småle.
Det är ett scenario som känns onödigt att diskutera, då det inte kommer hända.

När det gäller valresultat så kommer vi, om C fortsätter driva S högerut, ha en jävla massa talmansrundor och extraval. C har ställt till det rejält i svensk politik genom sin hata SD-psykos. Löfven kommer aldrig få majoritet utan C och V, samtidigt som C lär behöva släppa fram en högerregering. Att M, SD, Kd och eventuellt L skulle få majoritet 2022 (eller vid extraval) ser jag som osannolikt. Troligtvis kommer vi hamna i exakt samma läge som idag. Frågan är när folk tröttnar och går höger av rent missnöje. De rödgröna ger inte direkt intryck av att ligga i fas. M, SD och Kd har ju betydligt smidigare och mjukare relationer med varandra än vad S, Mp, V och C har.
Citera
2021-06-26, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Mig veterligen har det aldrig tidigare skett att parti röstat på en budget som dom inte varit delaktiga på något sätt.

SD röstade på Alliansens budget 2014 och M-KDs 2018.
Citera
2021-06-26, 18:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Självfallet kommer C att krypa till korset och acceptera att Löfven förhandlar även med V om budgeten. Det som pågår nu är en ren skenfäktning. Politisk teater.
Det som är avgörande är att C får igenom något SAMT att man kan blockera skadlig vänsterpolitik.

Att Löfven pratar med sitt parti och V på sidan om lär inte C lägga sig i.
Löfven har i sig rätt att konsultera vem han vill.
Citera
2021-06-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Den analysen ger jag inte mycket för. De som är kritiska till negern har redan lämnat eller lämnar vid extravalet. Bengt Vetebästerberg har ju redan uttalat sig. De som inte vill ha en bortkastad röst men en ny regering har att rösta på de partier på högersidan som ligger långt över spärren.

Låt L få en spark i röven o åka ur. Har ni glömt Björklund, Ullenhag, Leissner, Ohlsson?

Har de inte gett oss problem tillräckligt i sina försök i att runda folkviljan? Kör över dem med de spelregler som demokratin medger. En spark ur riksdagen.

Om nu moderatsympatisörer dessutom skulle falla för ditt argument skulle ju det kusliga scenariot kunna uppstå att SD blir större än M och skapa problem vid regeringsbildningen, helt enkelt genom att L obstruerar och vägrar utgöra passivt regeringsunderlag. De kanske föredrar Busch före falske UK..!?

Eller rent av Löfven...eller Annie Lööf............!?
L är en stor del av roten till Sveriges invandringsproblem. Westerberg krävde att få äga invandringspolitiken för att stödja en borgerlig regering och brann som tusen facklor av iver att riva upp Luciabeslutet. L satte sig även på tvären när M ville införa försörjningskrav och såg både till att kraven blev verkningslösa samt vägrade ens diskutera ändringar när det hade visat sig att nya reglerna hade haft noll effekt. Ullenhag - ’nuff said. Och som diarrémousse på bajstårtan har L medverkat till ännu ett avtal för att blockera SD till varje pris. Sist men inte minst: MP föddes ur L (Per Gahrton var FP-avhoppare) och gav oss därmed det mest destruktiva asylkramarpartiet av dem alla.

Om L och MP åkte ut samtidigt skulle det för invandringskritiker vara en lika stor befrielse som det var för de allierade i WW2 att Hitler och Mussolini båda dog inom loppet av 2 dagar.
Citera
2021-06-26, 18:15
Medlem
Citat:
Det som är avgörande är att C får igenom något SAMT att man kan blockera skadlig vänsterpolitik.

C har nu fått förslag från M.
"
Hon nämner sex frågor:

1. Mer gynnsamma skatteregler för entreprenörer.

2. Skattefrihet för de första 150 000 kronorna på investeringssparkonto, ISK.

3. En stor skattereform.

4. Stärkt äganderätt för skogsägare.

5. En stor försäljning av mark från statliga Sveaskog till främst mindre skogsägare med lokal förankring.

6. En ny jaktlag som bland annat stärker rätten för djurägare att skjuta rovdjur som angriper tamdjur.
"

Är det politik som C vill och bör försöka införa?
Även lite förslag för gamla bondecentern, återstår att se om dessa har något värde för C av idag eller om enbart unga innerstadstjejer räknas numera.
Citera
Medlem
Har inte läst tråden ..
Men fattar jag det rätt behöver svetsarn Sabuni.. L Henne har han blåst en gång .( minst )
Skickat ngt man hade kommit överens om på utredning.
Deras opinionsläge L pekar inte åt att låta sig dragas runt av svetsarn. Var en hit.
Ett varv till hör man skrattsalvorna från Regerings kansliet.

Som talesättet I may be Dumb but i am not stupid.

Säga vad man vill om damerna Steffe har Problem med Vindflöjlar är dom inte.
Han kan lova Sabuni Prinsessan Madeleines jobb och hon kommer säga Prrt...tttt.
Du ljuger inte nu då som förra gången. ppprrr...ttttt

Så det är slam dunk med extravalet ( tror jag )
Då får svetsarn betala priset för JM / Inrikesministern / Skolministern / Tegnells platta kurvan / Bolund kan dra på sig den Klimatsäkrade dumstruten. Snacka skit ngn annan stans varför inte på
Fas 3

Då kommer hans " köve " opinionsmätningar att få på Rumpan ordentligt när ..Valmanskåren ..
Bakom det gröna skynket tvinnar hans kran .( Enligt Jimmie )

Sedan vid 23:30 valnatten när statistikprofessorn säger " Det är klart "
Är Svetsarns politiska karriär över och Partiet letar efter alternativet...
" Det hederliga Rakryggade " Alternativet i stället för " Hustlers "
Kanske rentav en knegare kan rösta på Partiet...

Hur Kristersson klarat av att behålla jobbet så länge i sin pride flagga är ett Nutidshistorisk Mysterium
Som borde ge det partiet problem med 4 % .s spärren.

Hade jag vatt Jimmie hade jag sagt ..
Borgerlig regering .. ??? .. ??? Det hade vi haft för länge sedan om inte den tönten spjärnat emot..
Vem vet vem han är köpt av.. Rösta på mig om ni vill bli av med den " Röd Gröna Röran och Bögflaggorna "
Han har ju tappat det.. Märker man ..
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Mp har länge förespråkat om inte negativ tillväxt så i alla fall nolltillväxt. Verkar oerhört korkat att släppa fram dem till regeringsmakten om man vill ekonomisk tillväxt och hög levnadsstandard.
Ja, Mp har vissa tillväxthämmande åtgärder på agendan. Kanske mindre allvarliga än V och SD, vars politik generellt är tillväxthämmande.

Men även MP's påhitt går ju avtala bort.

Ovidkommande småsaker som skatt på plastpåsar kan man släppa igenom. Det är iaf försumbara.
Citera
2021-06-26, 18:17
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Lite som när man var barn, man skickade iväg en kompis att fråga chans för att man inte vågade själv
Citera
2021-06-26, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Ni som röstar på Sd, hur tror ni ett samarbete med M ska fungera i 4 år? "Öppna era hjärtan" - partiet vill inte solka ner sitt rykte. Billig importerad arbetskraft vill M liksom C ha, men inte framstå som främlingsfientligt. V stod ut i 3 år av att vara dörrmatta åt S det här mandatperioden.

Helt enkelt för att jag räknar med att sd kommer få igenom sina profilfrågor, ser det som helt uteslutet att dom skulle agera dörrmatta på samma sätt som V gjort för S genom åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in