2021-06-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Såg att Moderaterna sträcker ut en hand till C, där partiet konkretiserar sex punkter som C kan få igenom om de väljer att stötta en borgerlig regering. Det handlar bland annat om ekonomiska frågor, skogsfrågor samt äganderättfrågor.

Det är Elisabeth Svantesson, vice ordförande för Moderaterna som skriver på Facebook.

“Ser man till politikens innehåll finns många sakfrågor där Centerpartiet och Moderaterna har stor samsyn. Särskilt tydligt är detta vad gäller ekonomiska reformer och reformer som handlar om skogs- och äganderättsfrågor”, skriver hon.

Jag ställer mig kritisk till detta och vill verkligen inte att C ska vara med i nästa regeringsunderlag. De kommer vara vad MP är för sossarna - en ständig vagel i ögat och grus i maskineriet.

Henrik Jönsson redogör varför det är kloka ord, C och L bör hållas på avstånd

https://www.youtube.com/watch?v=xw0S1XftXW8
Citera
2021-06-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
De får egen majoritet, om de små extremistpartierna L och mp åker ut.

Moderater bör rösta på moderater. Stödröster är ett slöseri på röster, som orsakar att Liberalerna kan förråda sina väljare igen..

Hur dum i huvudet behöver man vara för att rösta på L efter förra valet som borglig? Hur många gånger behöver de förråda sina väljare för att de ska fatta?

Xenotime verkar behöva åtminstone ett förräderi till...

Troligen för att han försöker trolla potentiella väljare. Och själv inte bryr sig det minsta om att borgerliga ska få +50%

Det är väldigt enkelt: M+KD+SD har i princip alla undersökningar under mandatperioden varit mindre än V+S+MP+C.

För att högern ska få majoritet i riksdagen måste antingen MP också åka ut (osannolikt), få över väljare från vänstersidan (svårt), eller hämta hem 2-3PE på något annat sätt - genom att rädda Liberalerna. De räcker ju med att de moderater som stödröstade på L förra valet gör det igen så klarar de sig.
Citera
2021-06-26, 17:34
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
I samband med att statsministern lämnade EU-toppmötet i Bryssel på midsommarafton sade EU-minister Hans Dahlgren (S) att hans chef skulle ägna varje vaken timme de närmsta dagarna åt att försöka hitta en väg ut ur den politiska krisen han och regeringen råkat i.

Ja i sån fall lär det inte hända mycket. Han har sovit på sin statsministerpost i 7 år nu. Det kommer att bli en massa talmansrundor nu för nyval lär det tyvärr inte bli.
Citera
2021-06-26, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krytte
Lööf behöver inte budgetförhandla med vänsterpartiet. Om S, MP och C lägger fram en budget kan Vänsterpartiet välja är ändå rösta på den eftersom alternativet är en borglig budget. Vänsterpartiet har visat att partiet inte är en dörrmatta genom att stoppa marknadshyror. Den vinsten borde vara nog för att frångå tidigare besked att de inte ska rösta på budgeten från C,S och MP.
Då blir de dörrmatta igen med massiva skattesänkningar.

Det V kan göra är att lägga ner sina röster i sista omgången så Kristerssons budget går igenom. Sen blir det automatiskt extra val och V kan kräva att C bekänner färg och ger V inflytande.
Citera
2021-06-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Såg att Moderaterna sträcker ut en hand till C, där partiet konkretiserar sex punkter som C kan få igenom om de väljer att stötta en borgerlig regering. Det handlar bland annat om ekonomiska frågor, skogsfrågor samt äganderättfrågor.

Det är Elisabeth Svantesson, vice ordförande för Moderaterna som skriver på Facebook.

“Ser man till politikens innehåll finns många sakfrågor där Centerpartiet och Moderaterna har stor samsyn. Särskilt tydligt är detta vad gäller ekonomiska reformer och reformer som handlar om skogs- och äganderättsfrågor”, skriver hon.

Jag ställer mig kritisk till detta och vill verkligen inte att C ska vara med i nästa regeringsunderlag. De kommer vara vad MP är för sossarna - en ständig vagel i ögat och grus i maskineriet.

Håller helt med i det sista.

Min tolkning är att detta kommer för att tvinga Annie att välja. Nu kan hon inte säga ”- det fanns inga alternativ”
Citera
2021-06-26, 17:42
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Lögnhals kan du vara själv. Åker L ut är det en seger för Lööf och Löfven som de kan bygga vidare på inför valet 2022. En del av L-väljarna kommer då att rösta på C, vilket garanterar fyra år till med en rödgrön regering.

Den analysen ger jag inte mycket för. De som är kritiska till negern har redan lämnat eller lämnar vid extravalet. Bengt Vetebästerberg har ju redan uttalat sig. De som inte vill ha en bortkastad röst men en ny regering har att rösta på de partier på högersidan som ligger långt över spärren.

Låt L få en spark i röven o åka ur. Har ni glömt Björklund, Ullenhag, Leissner, Ohlsson?

Har de inte gett oss problem tillräckligt i sina försök i att runda folkviljan? Kör över dem med de spelregler som demokratin medger. En spark ur riksdagen.

Om nu moderatsympatisörer dessutom skulle falla för ditt argument skulle ju det kusliga scenariot kunna uppstå att SD blir större än M och skapa problem vid regeringsbildningen, helt enkelt genom att L obstruerar och vägrar utgöra passivt regeringsunderlag. De kanske föredrar Busch före falske UK..!?

Eller rent av Löfven...eller Annie Lööf............!?
Senast redigerad av Rektangel 2021-06-26 kl. 17:52.
Citera
2021-06-26, 17:50
Medlem
Var det inte ganska klart för flera årsen att det blir Annie som nästa stadsminister?
Har väl spekulerats rätt mycket pga hennes diverse möten med världsledare och EU.

Jag satsar mina slantar på att det ityvärr blir så. Eller ska jag säga tyväjjjj.
Citera
2021-06-26, 17:53
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Det är väldigt enkelt: M+KD+SD har i princip alla undersökningar under mandatperioden varit mindre än V+S+MP+C.

För att högern ska få majoritet i riksdagen måste antingen MP också åka ut (osannolikt), få över väljare från vänstersidan (svårt), eller hämta hem 2-3PE på något annat sätt - genom att rädda Liberalerna. De räcker ju med att de moderater som stödröstade på L förra valet gör det igen så klarar de sig.
Kul, det finns alltså människor i världen och på flashback som tycker C är "vänster" och som på allvar tror C och V har någon enda fråga gemensamt. Helt otroligt verklighetsfrämmande. Eller så missade jag ironin.

V S MP (vänstern) har haft långt under 50% ända sedan 2014 kan tilläggas. L C SD M KD (högern) har haft långt över 50% sedan 2014. Hur svårt kan det vara att högern får statsministerposten. Högern måste vara självplågare.
Citera
2021-06-26, 17:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gertvillbada
Var det inte ganska klart för flera årsen att det blir Annie som nästa stadsminister?
Har väl spekulerats rätt mycket pga hennes diverse möten med världsledare och EU.

Jag satsar mina slantar på att det ityvärr blir så. Eller ska jag säga tyväjjjj.

Ja, det skulle vara ett alternativ som skulle kunna tolereras av S och M varpå förslaget skulle nå majoritet.

Detta skulle dock få som effekt att V och SD växer, möjligtvis också MP och KD.
Citera
2021-06-26, 17:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Inte säker på om jag förstår ditt resonemang?

Enda sättet att inte skada landet är att införa marknadshyror... Är det rätt tolkning?
Nej. Det jag avsåg var att vänsterpolitik skadar landet. (Har förklarat det i många inlägg. Ska väl inte dra det för ofta i tråden).

Obs, skadar är ju bara sant om man gillar tillväxt och hög levnadsstandard. Den som tvärtom vill ha negativ tillväxt och sänkt levnadsstandard ser en avveckling av Sverige som något positivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
S och SD skulle ju kunna samarbeta, de har ju på papperet mest lika politik, men problemet är ju att den lösningen skulle förutsätta att Löfven är begåvad med ett förstånd ..
V+SD+S har snarlik politik. Slår de sig ihop är det godnatt för Sverige.
Jag ser ingen möjlighet för Sverige att resa sig efter en sådan smäll.
Inträffar det är det bara att flytta.
Citera
2021-06-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Den analysen ger jag inte mycket för. De som är kritiska till negern har redan lämnat eller lämnar vid extravalet. Bengt Vetebästerberg har ju redan uttalat sig. De som inte vill ha en bortkastad röst men en ny regering har att rösta på de partier på högersidan som ligger långt över spärren.

Låt L få en spark i röven o åka ur. Har ni glömt Björklund, Ullenhag, Leissner, Ohlsson?

Har de inte gett oss problem tillräckligt i sina försök i att runda folkviljan? Kör över dem med de spelregler som demokratin medger. En spark ur riksdagen.

Om nu moderatsympatisörer dessutom skulle falla för ditt argument skulle ju det kusliga scenariot kunna uppstå att SD blir större än M och skapa problem vid regeringsbildningen, helt enkelt genom att L obstruerar och vägrar utgöra passivt regeringsunderlag. De kanske föredrar Busch före falske UK..!?

Eller rent av Löfven...eller Annie Lööf............!?

De figurerna (Björklund, Ullenhag, Leissner, Ohlsson) har gjort stort nummer av att man inte skall tala med ett parti som fick 17.5% i senaste riksdagsvalet. Är det då inte rimligt att säga att man inte skall tala med ett parti som ser ut att få cirka 2.5%?
Citera
2021-06-26, 18:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ska V rösta på UK istället?

Eller menar du att V skall rösta nej till allt?

Så här kommer V rösta i frågan om statsminister:
- Ja om de själva kommer ingå i den tänkta regeringen.
- Blankt om Stefan bildar regeringen.
- Nej om det är en kandidat från högerblocket.

Så här kommer dom rösta i budgetfråga:
- Ja till sin egen budget (om dom har någon?) eller en budget dom har varit med och förhandlat fram.
- Blankt till Stefans budget.
- Nej till alla andra.

V:s röst i budgetfrågan spelar ingen roll om L och C båda två stödjer S i budgetomröstningen.

Mig veterligen har det aldrig tidigare skett att parti röstat på en budget som dom inte varit delaktiga på något sätt.

Så nej, V kommer inte och har inte tidigare röstat nej till allt. För övrigt är inte heller ett nej till Stefan+Annie inte ett ja till Uffe.

Centern gjorde bort sig när dom inte tog V på allvar och Annie var inte tillräckligt prestigelös för att backa innan omröstningen. Direkt olämpligt beteende för en partiledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in