2021-06-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky

Skattesänkningar för de med låga inkomster är nog inte fel, men det får ju finansieras genom ett högre skatteuttag för utsugarna, dvs för storkapitalisterna.
Nej. Då flyttar dom bara. Skattesänkningar för alla. Staten måste sänka sina utgifter! Effektivisera och renodla vad faktiskt skattepengar skall användas till.
Citera
2021-06-26, 15:30
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Flashback är ett disskutiionsforum och man kan ha olika åsikter här utan problem.

Sen när det gäller praxis vid ett misstroendevotum mot en statsminister så finns det ju ingen. Utan där kan man bara luta sig mot lagarna. Löfven är ju den första statsminister i modern tid som har förlorat en misstroende omröstning.

När det gäller Socialdemokraterna stadgar så finns dessa på nätet.

https://www.socialdemokraterna.se/download/18.12ce554f16be946d046409e2/1568881589729/stadgar-antagna-2017.pdf

Lagar: 6 kap 7 § Regeringsformen - "Förklarar riksdagen att statsministern eller något annat statsråd inte har riksdagens förtroende, ska talmannen entlediga statsrådet. Om regeringen kan besluta om extra val till riksdagen och gör det inom en vecka från misstroendeförklaringen, ska något entledigande dock inte ske."

Regeringens motmedel mot en misstroendeförklaring är att den kan utlysa extra val och på så sätt hänskjuta tvisten med riksdagen till väljarna

Praxis: nej det är sant att Stefan Löfven är den första statsminister som konstaterats sakna förtroende av riksdagen, däremot har statsministrar och andra folkvalda avgått för mindre, i god ordning. Ett exempel är Ingvar Carlsson, ett annat är Anna-Greta Leijon.

Stadgar: Jag ser inget relevant om misstroendevotum, däremot framgår det att den politiska kohandel som (S) har bedrivit med (C) går emot partiets uppgift och ideologi, Det var ju bland annat detta som föranledde misstroendevotumet. Det var åtminstone droppen som stjälpte bägaren.
Citera
2021-06-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I det fallet tillsätter Styrelse omgående en ny tillfällig VD.

Hur lång tid skulle det ta för riksdagen att komma överens om en ny tillfällig statsminister?
Vad är din uppskattning?
Och vem blir det? Lööf?
Var tror ni att han ska bo sedan om han avgår?
Citera
2021-06-26, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Kanske. Visserligen älskar S att vara i Kanslihuset, men om det är hopplöst att fortsätta av olika skäl, kan S kanske tänka sig att släppa igenom en mittenregering C-L. Då kan S opponera i drygt ett år och växa sig starkare i opinionen. Jag tror att ett nyval inte i nuläget är så lockande för Löfven. V blir starkare, MP löper risk att åka ur osv.

M kan nog också lägga ned rösterna. Jag tror inte att de vill ha extraval.

Jag vill inte se den kyliga Lööf som statsminister.

Jag tror att det blir talmansrundor och att några L-ledamöter bryter partilinjen och släpper igenom Löfven lll regering.

Vi får vänta till 2022 innan vi (förhoppningsvis) får bort Löfven.
Jag säger inte att jag föredrar Ulf framför Löfven men att låta det gå till talmansrundor vore ett stort demokratiskt svek av S.
Folk skulle fan tröttna på att någon så envetet håller sig kvar / försöker hålla sig kvar vid makten.

Det skulle upplevas ohederligt och som fusk. Om Löfven inte vågar möta väljarna så ska han inte få min röst.
Citera
2021-06-26, 15:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Praxis i riksdagsarbetet är att sittande regering får sätta en budget. Vad som hände 2018 är att opposition bröt mot den praxisen trotts att de inte hade kommit överens om hur en regering skulle bildas.

Vad de gjorde då var ju att börja luckra upp de olika praxis/överenskommelser som reglera det dagliga riksdagsarbetet.

Formellt så gjordes det inga fel 2018 men det gör ju det lättare för Löfven att eventuellt bryta mot praxis som gäller för en övergångsregering.
Var kommer den praxis ifrån?
Jag lyckas inte dra mig till minnes en övergångsregering i samma situation. När skulle det ha varit?
Citera
2021-06-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Regeringen Löfven gör ofta större skada än nytta, som hanteringen av pandemin illustrerar. Men rent generellt är det ingen bra idé att vara utan regering i flera månader.
Vi har alltid en regering.
Citera
2021-06-26, 15:40
Medlem
Citat:

Den som vill ha en borgerlig regering efter ett extraval gör därför klokt i att stödrösta på L.

Eller så lägger man lämpligen sin L röst på valfritt annat borgerligt parti och inser att tiden för L är över.
Risken att ens stödröst blir en bortkastad röst är annars det troliga resultatet.
Citera
2021-06-26, 15:43
Bannlyst
Citat:
Om både L och MP skulle försvinna är det möjligt men långtifrån säkert att det blågula blocket kan få majoritet. Tyvärr talar det mesta för att MP klarar sig kvar i riksdagen. I scenariot där bara L försvinner ser det mörkt ut för det blågula blocket.

Den som vill ha en borgerlig regering efter ett extraval gör därför klokt i att stödrösta på L.
Varför ska jag rösta på ett parti som inte ens vill budgetförhandla med SD?
Citera
2021-06-26, 15:43
Medlem
Puerta-grandes avatar
Hade varit intressant att veta vad folk inom C vill men även de som röstat på dem. Borde ändå finnas ganska många som tycker högern är bättre än s+mp+v. Ibland får man känslan att Lööf agerar ganska ensamt
Citera
2021-06-26, 15:47
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Om både L och MP skulle försvinna är det möjligt men långtifrån säkert att det blågula blocket kan få majoritet. Tyvärr talar det mesta för att MP klarar sig kvar i riksdagen. I scenariot där bara L försvinner ser det mörkt ut för det blågula blocket.

Troligen har du rätt i din analys men inte i den sista meningen dock. L är nu ett av de partier som räds att möta väljarna p g a sin ovilja att anpassa sig efter folkviljan och för sina ihärdiga försök att runda den.

Om det inte vore för negerns omvändning under galgen förtjänar partiet en straffspark ur riksdagen, helt enligt demokratins spelregler. Det bästa vore att de försvann ur riksdagen.
Citera
2021-06-26, 15:48
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Jo, men jag skriver ju beteendeyttringar. Men i ditt fall är du så kraftig Nordkorea-kramare att du kommer rösta på V vad dom än gör. Det är inte riktigt så att du byter till Lööf eller UK, om du börjar ogilla Nooshi. Antingen slutar du väl rösta eller röstar på KP, om V missköter sig för mycket. Det jag skrev gällde inte sådan som du. För du vill göra Sverige till ett Nordkorea. Det går före hur partieldaren uppträder.

Så är det inte, jag röstade inte I senaste valet, det som var till Europaparlamentet. Jag var ganska så less på den identitetspolitiska diskursen som Vänsterpartiet anammat i kombination med eftergiftspolitiken mot sossarna som Jonas Sjöstedt stod för.

Med Nooshi Dadgostar har min inställning förändrats. Här har vi en politiker som står upp för Folkhemmet, den svenska modellen och det starka samhället. Hon enar folket. Henne måste vi stöda.
Citera
2021-06-26, 15:50
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Det är uppenbart att en del röstar på partiledare (utan att verka bry sig om vilken politik det blir och vilka konsekvenser den leder till).
Bara se här i tråden där folk säger sig komma att rösta på Nooshi eller Ebba beroende på hur de ser ut eller någon beteendeyttring de har.

Men i din lista har du inte med något alls om tillväxt. Är det så att du tror att den trillar in oavsett vilken politik man för?

Sedan år 2000 har tillväxten i Sverige ökat med 29%. Det betyder i praktiken att vi har 29% högre levnadsstandard än för 20 år sedan.
Det är 4 ggr så mycket som vad all sjukvård i landet kostar.
Eller om du låter offentlig sektor vara oberörd så får du stryka bort mer än hälften av din nettolön. (Kanske är bidrag i ditt fall).
Hur många människor är beredda att stryka bort halva sin nettolön?

Och denna ökning är inget man får oavsett vilken politik man för.
Finland t ex ligger på 22%. Nu kan någon säga att det är bara 7%. Men dessa 7% kommer svida ifall er nettolön minskar med de.
Danmark ligger på 17%. Nu kan någon säga att det är bara 12%. Men dessa 12% kommer svida ifall er nettolön minskar med de.

För man en politik som hämmar tillväxt så leder det till en lägre tillväxt och en lägre levnadsstandard än vad vi haft med mindre tillväxthämmande politik.

Hela tråden verkar helt tom på detta. Är det så att ni blint tror att tillväxt får man hur som helst?
Tyder Venezuela på det. Där har man trots massiva oljeinkomster nu det faktiskt sämre än man hade det för 60 år sedan. Man har satsat på tillväxthämmande välfärdspolitik istället.

Oj undrens tid är inte förbi, jag håller med dig för första gången tror jag. Att många röstar på partiledaren i sig och ej partiet, vad partiet står för.

Tillväxt vi ska se här;

M, KD och SD förutsatt de är i majoritet (utan L) vid extravlet eller ordinarie val nästa år.

Tillväxt;

1. Sänkta skatter för små och medelstora företag SD förslag men som också KD och M tidigsre gått till val på - check överens.
2. Sänkt arbetsgivaravgift (gärna helt borttagen) varför straffa arbetsgivare med skatt vid anställning. En lön på 20k brutto är nästan 40k brutto med alla avgifter för arbetsgivaren, på sikt tar de partierna bort den skatten.
3. Endast arbetskraftsinvandring för bristyrken (inte pizzabagare och städare) utan läkare och specifika IT yrken där det är svårt få arbetskraft. Verkligheten blir enligt moderaternas förslag att sätta en minimumlön för arbetskraft vilket i praktiken gör så att bristyrken täcks.
4. Stoppad invandring från MENA länder som kostar skattebetalarna pengar och oerhörd otrygghet. Frigör massor med pengar när socialbidrag går neråt.
5. din BNP per capita är konstgjord. Klart som korvspad om arbetslösa invandrare får pengar från staten och spenderar att Bnp ökar. Men som sagt konstgjord andning. Pengar som ska gå till svebska folket inte arbetslösa somalier och araber.

Sammanfattat;

Pengar till skola, sjukvård, rättsväsende, underhålla järnväg och vägar. Allting i princip. Och skattesänkningar till arbetsgivare och även på sikt till anställda. Win win för fattiga, medel och rika. Alla tjänar på SD, M och KD.

Är detta Nordkorea så får man nog lägga in sig på psyket. Detta är ett sunt sett att se på politiken där alla får em bit av kakan. Alla kommer tjäna enormt på detta oavsett vilken samhällsklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in