2021-06-26, 15:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns anti-vaxxers och foliehattar i tråden. Svininfluensan var inte så farlig som det framställdes, man ropade varg i onödan och drog i gång en massiv apparat. Dessutom var Pandemrix helt oprövat och starkt ifrågasatt utomlands. Bara en sådan sak som att tyska staten beställde ett annat vaccin till den politiska eliten och Pandemrix till folket fick mig att dra åt mig öronen. Dessutom förhandlade Svenska staten bort möjligheten att stämma tillverkaren vilket har ställt till det för de drabbade, även om de nu mångt om mycket fått ersättning. Nu har man iofs också tagit bort den möjligheten men garanterar att patientförsäkringen ska gå in och täcka upp. Danmark som exempel gav bara Pandemrix till dem i riskgrupp, trots det hade de färre fall än oss medan vi vaccinerade nästan hela befolkningen.

Jag har tagit Pfizers vaccin, anser det väl beprövat vid det här laget.

Du gör givetvis som du vill och vad du tycker är bäst. Problemet är att här har vi en riktig pandemi på/i halsen och då tycker jag man ska ta det i beaktande. Det senaste året har väl inte varit kul för någon och ju fler som tar vaccinet gör att vi snabbare kan återgå till det normala. Sen om man ska ge det till barn är jag ff tveksam till.

Inget covid-vaccin är beprövat på längre sikt. Därför ska du inte slänga dig med uttryck som antivaxxer mot oss som vill vänta tills alla studier är klara.

Vi ser ju nu i Israel att inte ens vaccinering hjälper att gå tillbaka till det normala. Du är grundlurad.
Citera
2021-06-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inget covid-vaccin är beprövat på längre sikt. Därför ska du inte slänga dig med uttryck som antivaxxer mot oss som vill vänta tills alla studier är klara.

Vi ser ju nu i Israel att inte ens vaccinering hjälper att gå tillbaka till det normala. Du är grundlurad.

Och du är ignorant som tror att det är vaccinerade som står för den absoluta majoriteten fall i Israel nu. Faktan finns ju där för dig att läsa men jag börjar tro att du är dum i huvudet på riktigt.
Citera
2021-06-26, 15:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Och du är ignorant som tror att det är vaccinerade som står för den absoluta majoriteten fall i Israel nu. Faktan finns ju där för dig att läsa men jag börjar tro att du är dum i huvudet på riktigt.

Det är lite lustigt att det land som varit bäst på vaccinering som har mest problem med delta, tycker du inte?
Citera
2021-06-26, 15:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan

Citat:
Det är lite lustigt att det land som varit bäst på vaccinering som har mest problem med delta, tycker du inte?

Kom igen. Israel har rapporterat ca 150-200 fall om dagen. I hela landet. Nej, inte I relation till befolkningen utan absoluta tal.

200 fall!
Citera
2021-06-26, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hittade faktiskt vaccinerade för åldergrupp.

Det var mycket högre än jag trodde:

https://i.imgur.com/3RdYyVf.png

För åldersgruppen 0-20 är det dock fortfarande ganska lågt.

50% av alla fallen senaste tiden är för personer under 20 år.

https://i.imgur.com/nyE6ISo.png

Dom yngre driver spridningen i Israel, dvs där flest är ovaccinerade.
Kruxet är nog inte Israel i första hand, då covid är ett globalt problem.
Bara några få % i Afrika är vaccinerade och där drar en hård tredje våg drar fram nu.
Även på andra ställen som i Australien där bara några % är vaccinerade, har delta börjat visa sitt fula tryne nu.
Trots att UK är bland det mest vaccinerade i världen har viruset ökat kraftigt där på sistone.

Nej vaccinera bort denna pandemin är vi långt i från att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Fortsätt du vara naiv och tro att Israel fungerar som Sverige.
Vad gäller vaccineringen funkar det väl ungefär likadant. God vilja att vaccinera sig överlag och med liknande vaccin.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När har solen givit höga halter av D-vitamin hos oss som bor i Sverige jämfört med när antalet covidsjuka minskar.

Jag tror att covidfallen minskar innan solen givit höga D-vitaminnivåer, men jag vet inte

Fast den minskar ju inte i R*yssland där det varit värme och sol länge.
D- vitaminen minskar inte smittorisken men minskar risken att bli svårt sjuk.
Levnadsättet att vara mer ute är nog en del av förklaringen.
Citera
2021-06-26, 15:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kom igen. Israel har rapporterat ca 150-200 fall om dagen. I hela landet. Nej, inte I relation till befolkningen utan absoluta tal.

200 fall!

Ja vad är problemet då? Nu får det vara slut på hjärntvätten tycker jag. Dags att stänga av nyheterna.
Citera
2021-06-26, 15:55
Medlem
Citat:

200 fall!

Rapporterat ja.
Citera
2021-06-26, 15:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ja vad är problemet då? Nu får det vara slut på hjärntvätten tycker jag. Dags att stänga av nyheterna.

Jag vet inte. Du skrev att landet som vaccinerat bäst har problem med smittspridningen. Jag vet vad du anser om vaccin. Men jag vet inte varför du tycker att Israel har problem med smittspridningen.
Citera
2021-06-26, 16:07
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Du skrev att landet som vaccinerat bäst har problem med smittspridningen. Jag vet vad du anser om vaccin. Men jag vet inte varför du tycker att Israel har problem med smittspridningen.

Det är några yngre ovaccinerade som blivit smittade. Inte mycket att oroa sig för så länge inte dom vaccinerade blir sjuka.
Citera
2021-06-26, 16:19
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Israel är det land som jag följer som en kanariefågel i kolgruvan för huruvida de nya varianterna blir ett problem för vaccinen eller inte.

Inget av det jag har sett hittils gör mig något vidare orolig.
Citera
2021-06-26, 16:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är väl just delta som var på ropet? Jag tycker det luktar skrämselpropaganda.
Citera
2021-06-26, 16:29
Medlem
Yays avatar
Det dör mer vaccinerade än ovaccinerade nu i England av delta varianten

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/996740/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_17.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in