2021-06-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jaså?

Vad jag sett så var det ett utbrott på skolor och där är förmodligen väldigt få vaccinerade.

Israel gick för några dagar ut med att de ska kunna vaccinera barn mellan 12 och 15.

Kan tänka mig att vaccinationsgraden för 0-40 är ganska låg - typ 60-70% helt ovaccinerade.

Fortsätt du vara naiv och tro att Israel fungerar som Sverige.
Citera
2021-06-26, 12:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Men varför är det ok att kalla någon anti-vaxxer nu? Är det DIN personliga åsikt som ligger till grund?

Jag personligen tänker inte ta vaccinet, av den enkla anledningen att det är aldrig testat tidigare och att man inte kan presentera långtidsstudier. Däremot har jag, och mina barn, fått de vaccin som är beprövat så att säga.

Personligen tycker jag att de som vill ta vaccinet gör det, och jag hoppas att utfallet blir succé även om det tyder på ni blir tvungna att årligen ta en dos eller två, och andra respekteras för deras val.

Det finns anti-vaxxers och foliehattar i tråden. Svininfluensan var inte så farlig som det framställdes, man ropade varg i onödan och drog i gång en massiv apparat. Dessutom var Pandemrix helt oprövat och starkt ifrågasatt utomlands. Bara en sådan sak som att tyska staten beställde ett annat vaccin till den politiska eliten och Pandemrix till folket fick mig att dra åt mig öronen. Dessutom förhandlade Svenska staten bort möjligheten att stämma tillverkaren vilket har ställt till det för de drabbade, även om de nu mångt om mycket fått ersättning. Nu har man iofs också tagit bort den möjligheten men garanterar att patientförsäkringen ska gå in och täcka upp. Danmark som exempel gav bara Pandemrix till dem i riskgrupp, trots det hade de färre fall än oss medan vi vaccinerade nästan hela befolkningen.

Jag har tagit Pfizers vaccin, anser det väl beprövat vid det här laget.

Du gör givetvis som du vill och vad du tycker är bäst. Problemet är att här har vi en riktig pandemi på/i halsen och då tycker jag man ska ta det i beaktande. Det senaste året har väl inte varit kul för någon och ju fler som tar vaccinet gör att vi snabbare kan återgå till det normala. Sen om man ska ge det till barn är jag ff tveksam till.
Citera
2021-06-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Fortsätt du vara naiv och tro att Israel fungerar som Sverige.

Vad skiljer och hur påverkar det vaccinets skydd?
Citera
2021-06-26, 13:34
Moderator
Tinuviels avatar
Tegnells ev framtid vid ett regeringsskifte är givetvis inte något som hör hemma i Medicin och Hälsa - sök efter trådar i politikdelen (FB) Coronapandemin eller (FB) Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet

// mod
Citera
2021-06-26, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
nä men jag tror vi har ganska bra koll på det vid det här laget och det finns ingen anledning att köra lockdown för ett sådant här relativt milt virus. Luktar onödigt foliehatteri kring viruset. Nedstängningarna är sannolikt mkt värre än viruset.

jag har redan haft det och som för de flesta jag känner var det ingen biggie..
Vi har inte haft lock-down i Hong Kong, utan restriktioner. Efter att ha jämfört Sverige och Hong Kong sedan pandemin startade, så är min uppfattning att det har varit mer restriktioner i Sverige än här i Hong Kong, så jag är glad över att ha bott här.

De största skillnaderna mellan Sverige och Hong Kong verkar vara att det har dött så fruktansvärt mycket människor i Sverige (Hong Kong endast 210 dödsfall), samt att alla använder munskydd här. Samt att det har varit karrantänskrav på alla inresande från utlandet.
Citera
2021-06-26, 13:40
Medlem
madchances avatar
Oxford University gör studie på Ivermectin med n>5000

Äntligen!

https://www.principletrial.org/news/ivermectin-to-be-investigated-as-a-possible-treatment-for-covid-19-in-oxford2019s-principle-trial
Citera
2021-06-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns anti-vaxxers och foliehattar i tråden. Svininfluensan var inte så farlig som det framställdes, man ropade varg i onödan och drog i gång en massiv apparat. Dessutom var Pandemrix helt oprövat och starkt ifrågasatt utomlands. Bara en sådan sak som att tyska staten beställde ett annat vaccin till den politiska eliten och Pandemrix till folket fick mig att dra åt mig öronen. Dessutom förhandlade Svenska staten bort möjligheten att stämma tillverkaren vilket har ställt till det för de drabbade, även om de nu mångt om mycket fått ersättning. Nu har man iofs också tagit bort den möjligheten men garanterar att patientförsäkringen ska gå in och täcka upp. Danmark som exempel gav bara Pandemrix till dem i riskgrupp, trots det hade de färre fall än oss medan vi vaccinerade nästan hela befolkningen.

Jag har tagit Pfizers vaccin, anser det väl beprövat vid det här laget.

Du gör givetvis som du vill och vad du tycker är bäst. Problemet är att här har vi en riktig pandemi på/i halsen och då tycker jag man ska ta det i beaktande. Det senaste året har väl inte varit kul för någon och ju fler som tar vaccinet gör att vi snabbare kan återgå till det normala. Sen om man ska ge det till barn är jag ff tveksam till.

Vad exakt får dig att tro de? Nya mutationer kommer på löpande band juh
Citera
2021-06-26, 13:54
Medlem
Tydligen gjorde Karolinska Institutet, Harvard Medical School och Queen Mary University en studie kring D-vitamin och luftvägsinfektion. Som publicerades Maj 2021.
https://nyheter.ki.se/ny-forskning-om-d-vitamin-och-luftvagsinfektioner-viktig-for-riskgrupper
https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(21)00051-6/fulltext

De fann att D-vitamin tillskott bör ges (400-1000 IU/dag) och minskar sjukdomsförloppet (acute respiratory infections).

Så frågan nu är väl hur mycket detta kan förklara att det är mindre covid-19 sjuka på sjukhus under somrarna? Covid-19 är ju också en luftvägsinfektion. Det här är ju nu andra året i rad vi ser det mönstret, det sågs också innan vacciner var tillgängliga.
Citera
2021-06-26, 14:37
Medlem

Det første tilfælde af coronavarianten Delta Plus er fundet i Danmark.
Tilfældet er fundet 21. juni hos en passager i et fly fra Portugal. Passageren og resten af flyet smitteopspores og skal holdes i isolation.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/delta-plus
Citera
2021-06-26, 14:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Tydligen gjorde Karolinska Institutet, Harvard Medical School och Queen Mary University en studie kring D-vitamin och luftvägsinfektion. Som publicerades Maj 2021.
https://nyheter.ki.se/ny-forskning-om-d-vitamin-och-luftvagsinfektioner-viktig-for-riskgrupper
https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(21)00051-6/fulltext

De fann att D-vitamin tillskott bör ges (400-1000 IU/dag) och minskar sjukdomsförloppet (acute respiratory infections).

Så frågan nu är väl hur mycket detta kan förklara att det är mindre covid-19 sjuka på sjukhus under somrarna? Covid-19 är ju också en luftvägsinfektion. Det här är ju nu andra året i rad vi ser det mönstret, det sågs också innan vacciner var tillgängliga.
När har solen givit höga halter av D-vitamin hos oss som bor i Sverige jämfört med när antalet covidsjuka minskar.

Jag tror att covidfallen minskar innan solen givit höga D-vitaminnivåer, men jag vet inte
Citera
2021-06-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För att folk springer och testar sig i tid och otid. Hur kan du veta till 100% att vi ligger högst på smittospridning?
Jag sa inte högst utan bland dom värsta och våra totala test summa är ganska låg i allmänhet, så ett stort mörkertal får du också lägga till för smittade personer.
Citera
2021-06-26, 15:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Jag sa inte högst utan bland dom värsta och våra totala test summa är ganska låg i allmänhet, så ett stort mörkertal får du också lägga till för smittade personer.

Ja fast det kommer ju att ta stopp ju fler som genomgått infektionen.

Och där har vi ju kommit ganska långt. Det är få jag känner som inte haft viruset vid det här laget. Och det verkar inte vara så vanligt att få det flera gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in