2021-06-26, 11:51
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Ju längre tid jag får att tänka på detta historiska misstroendevotum desto mer skaver det faktum att Stefan löfven fortfarande sitter som partiledare och statsminister. Riksdagen har röstat och saknar förtroende för honom, ändå är det han som sitter på beslutsmakten och kan utlysa extraval eller kohandla med övriga partier. Jag säger självklart inte att (S) som parti inte ska ha den rollen innan tidsfristen för beslutet är över, men själve Stefan borde packa pappas kappsäck och dra hem! Han har inget förtroende kvar, det är bekräftat av riksdagen, och därför av folket.

AVGÅ!

Det riksdagen säger är att de inte har något förtroende men om han tror att förtroendet är högre hos folket eller att folket kan ge mandat så att det fortfarande går att styra en regering har han rätt att inom en vecka bestämma sig för att testa det. Folket behöver ju inte bry sig om vad bondfångarna i M/KD/SD sagt.

Han har också rätt att inom denna vecka forma en regering som kan få förtroendet åter fast då med en annan plan för vad som ska hända. För M/KD/SD som har haft andra argument(nästan personliga) för sitt misstroende än V spelar ju detta ingen roll utan de kan ju lägga in en ny misstroendeförklaring och kanske få L med sig istället för V. Detta räcker dock inte mandatmässigt och det vet dem.
Citera
2021-06-26, 11:53
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Är det måndag som löfvens mandat går ut?

Nej, det löper ut då han avgår eller blir avsatt. Så länge ingen annan statsminister är utsedd, sitter han kvar. Mitt tips är minst till 2026.
Citera
2021-06-26, 11:56
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det behövs någon som styr landet. Man kan inte ersätta regeringen med en telefonsvarare som säger: kom igen om tre månader.

Men man kan diskutera vilka befogenheter en expiditionsministär ska ha. Formellt är det enda de inte får göra att utlysa ett extraval, vilket är en tämligen meningslös begränsning om ett extraval redan är utlyst.
Inte säkert att det varit sämre.
Citera
2021-06-26, 12:01
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ju längre tid jag får att tänka på detta historiska misstroendevotum desto mer skaver det faktum att Stefan löfven fortfarande sitter som partiledare och statsminister. Riksdagen har röstat och saknar förtroende för honom, ändå är det han som sitter på beslutsmakten och kan utlysa extraval eller kohandla med övriga partier. Jag säger självklart inte att (S) som parti inte ska ha den rollen innan tidsfristen för beslutet är över, men själve Stefan borde packa pappas kappsäck och dra hem! Han har inget förtroende kvar, det är bekräftat av riksdagen, och därför av folket.

AVGÅ!
Han slingrar ju sig ur alla tänkbara situationer så han lär klara detta också och sitter kvar utan att det händer ett skit.

Lovar att på måndag kommer beskedet: Vi ska fundera lite extra på läget.
Citera
2021-06-26, 12:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Så enkelt är det inte. Partledare åtnjuter frukter av sina egna handlingar.
Jo, men jag skriver ju beteendeyttringar.

Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det är klart att jag kommer att rösta på Vänsterpartiet eftersom dess partiledare Nooshi Dadgostar i praktiken har visat att hon står upp för Folkhemmet, den svenska förhandlingsmodellen (istället för att kapitalisterna i egen suveränitet bestämmer t ex hyror eller löner) och det starka samhället - trots enorm press att vika ned sig.

Inget annat parti gör detta. Alltså är valet givet.
Men i ditt fall är du så kraftig Nordkorea-kramare att du kommer rösta på V vad dom än gör.
Det är inte riktigt så att du byter till Lööf eller UK, om du börjar ogilla Nooshi.

Antingen slutar du väl rösta eller röstar på KP, om V missköter sig för mycket.

Det jag skrev gällde inte sådan som du. För du vill göra Sverige till ett Nordkorea. Det går före hur partieldaren uppträder.
Citera
2021-06-26, 12:09
Medlem
Citat:

AVGÅ!

Han gör ju inget som är emot några regler i denna situation. Systemet har ju tyvärr dessa regler.

Dock håller jag med om att han borde avgå självmant, istället för att ta hela veckan och försöka klamra sig fast vid makten. Att istället snabbt avgå, det är det mest klädsamma och värdiga att göra i en sådan här sits. Om han hade hållit ett lite halvsentimentalt men värdigt tal om hur han vill att svenska folket nu skall få säga sitt osv, så kanske t.o.m. S hade fått en del nya ”sympatiröster” i ett nyval, vem vet.
Citera
2021-06-26, 12:12
Avslutad
Sverige (världen) är på väg in i en sjuhelvetes högkonjunktur.
Senast redigerad av P944 2021-06-26 kl. 12:23. Anledning: Ändrade europa till världen. Amerika ingår givetvis där också.
Citera
2021-06-26, 12:12
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Han slingrar ju sig ur alla tänkbara situationer så han lär klara detta också och sitter kvar utan att det händer ett skit.

Lovar att på måndag kommer beskedet: Vi ska fundera lite extra på läget.
Ja, för att bli av med honom så får man ta ett rep kring hans hals och DRA bort honom...alternativt skjuta honom som man gjorde med Palme
Citera
2021-06-26, 12:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Men alla dessa småtjejer i 18-25års åldern som tänker med känslor kan knappast rösa traditionellt på centern?

Det skirver jag inte heller. Du måste läsa nogrannare. Jag skriver att det är punkt 2 som dessa följer. Dessutom gäller alla tre punkterna, var för sig, alla partier.
Citera
2021-06-26, 12:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Han gör ju inget som är emot några regler i denna situation. Systemet har ju tyvärr dessa regler.

Dock håller jag med om att han borde avgå självmant, istället för att ta hela veckan och försöka klamra sig fast vid makten. Att istället snabbt avgå, det är det mest klädsamma och värdiga att göra i en sådan här sits. Om han hade hållit ett lite halvsentimentalt men värdigt tal om hur han vill att svenska folket nu skall få säga sitt osv, så kanske t.o.m. S hade fått en del nya ”sympatiröster” i ett nyval, vem vet.
Hur länge har löven suttit i regeringen totalt?
Citera
2021-06-26, 12:20
Medlem
AreYouBacks avatar
Henrik Jönsson ger ett rätt bra bild av Centern här: https://youtu.be/xw0S1XftXW8

Kanske ni inte gillar han men andra hälften ger en historisk tillbakablick på Centerns relation med Socialdemokraterna. Det är inte så konstigt att JÖK kom till utan det är historiens vingslag.
Citera
2021-06-26, 12:20
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Berätta för mig då herr duktig hur fusket ska gå till på ett sätt att man själv kan göra det i en vallokal utan att de andra känner till?

Om jag själv som rösträknare i Stockholm mot förmodan skulle lyckas med mitt fusk, vad säger då att Per Andersson i Sorsele kommer lyckas göra likadant utan att dennes kollegor får nys om det? Du fattar väl själv att det sitter minst en person i omgångar som har hand om avprickning av röstlängden och flera som sitter och har uppsikt över boxen?

I USA så har man ju lokala demokrater och republikaner som övervakar rösträkningen och det kan man ju tycka verkar bra, men nu senast så var det ju många republikaner som hatade Trump, hur effektiva tror man då dessa är?

Här har vi ju fler partier, men kanske inte alla partier övervakar? Säg några från vänsterblocket och några från högerblocket? Men om man då betänker att C i efterhand bytte block till vänsterblocket, så kanske man hade övervakare från C i vissa vallokaler som representant för högerblocket... Men i själva verket visade det ju sig att de tillhörde vänsterblocket....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in